רשות האוכלוסין וההגירה הודיעה היום (רביעי) כי בשעות הקרובות צפויים להשתחרר 58 מסתננים המוחזקים בכלא סהרונים. המשוחררים יועברו למגורים ועבודה בכל מקום למעט שבע ערים: בני ברק, ת"א, פתח תקוה, ירושלים, אילת, נתניה ואשדוד. מדובר בקבוצה של מסתננים שנכלאו עקב סירובם לצאת לרואדנה, המדינה השלישית שההסכם עמה קרס, ובעקבות כך סירובם הפך לחסר משמעות. 




מוקדם יותר ענתה המדינה לבג"ץ כי ישראל בודקת את אפשרות גירוש המסתננים למדינה שלישית אחרת, מלבד רואנדה, על פי הפרסומים מדובר באוגנדה, ואף נשלח שליח מיוחד לבדוק את המצב בה. בתשובתה כותבת המדינה, כי "נוכח קושי שהסתמן ביישום העדכון עם רואנדה בהתקרב שלב ההרחקה בפועל, שנועד להחל ב-18.4.1, נותרה בשלב הנוכחי אפשרות ההרחקה למדינה השלישית השנייה".

המדינה טוענת כי המדינה השלישית השנייה אושרה על-ידי היועץ המשפטי לממשלה הקודם כעומדת בתנאים הנדרשים לשמש יעד להרחקת מסתננים אליה. בהמשך לכך, אף יצאו אליה כבר מסתננים מרצון, וכן מסתננים אשר הוחזקו במשמורת והודיעו על החלטתם לצאת למדינה זו.

עם זאת, משהובא הנושא כעת לבחינת היועץ המשפטי לממשלה, ונוכח טענות שהועלו נגד המדינה השלישית השנייה לאחרונה, ולאור מיקוד ההרחקה במדינה זו בלבד כעת, נדרשה קבלת מספר עדכונים עובדתיים, לרבות מטעם השליח המיוחד למדינות השלישיות המופקד על הנושא. בהתאם, יצא שליח זה הבוקר למדינה השלישית השנייה בה מדובר והוא צפוי למסור תשובות ועדכונים בערבו של יום זה, ולכל המאוחר בבוקר יום חמישי.  

עוד אומרת המדינה, כי היועמ"ש יכריע בשאלת משך החזקת השוהים בסהרונים במשמורת לצורך הרחקתם למדינה השלישית שעל הפרק, בהתאם לדיווחים מאותה מדינה, ובכפוף לביטול הצו הארעי שניתן על-ידי בית המשפט. אם לא ישתכנע כי לפניו כל הדרוש להתחיל בהרחקה שלא מרצון אל המדינה השלישית השנייה בהתאם לפסק דינו של בית המשפט העליון, ישוחררו המוחזקים ממשמורת. 

תגובת המדינה באה כאמור, על רקע החלתו של ראש הממשלה לבטל את ההסכם עם נציבות האו"ם לפליטים בדבר הוצאתם של חלק מהמסתננים והסדרת מעמדם של אחרים. בעקבות ההסכם, אותו הציג ראש הממשלה בנימין נתניהו, יחד עם שר הפנים אריה דרעי, הביעו חברות הקואליציה תרעומת על המתווה וטענו כי הוא אינו מספק. בעקבות זאת, ולאור מחאת תושבי הדרום, החליט ראש הממשלה להשעות את ההסכם ולאחר מכן הודיע על ביטולו.