בצל "חוק השואה" המעיב על יחסי ישראל-פולין בשבועות האחרונים, מאות פולנים צעדו הבוקר (ראשון) בפלונסק, עיר הולדתו של דוד בן גוריון, לכבוד יום העצמאות המתקרב של מדינת ישראל ביום רביעי הקרוב. אל האירוע, שהתקיים ביוזמת ארגון לימוד FSU, ״מצעד החיים״ ועיריית פלונסק, הצטרפו גם שגרירת ישראל בפולין אנה אזרי והרב הראשי של פולין מיכאל שודריך, בהובלתו של ראש העיר פלונסק אנדג׳יי פיטראסקי. 
הצעדה ההמונית עברה בין תחנות שונות הקשורות לראש הממשלה הראשון של מדינת ישראל. בין התחנות: כיכר זיכרון במקום בו עמד הבית בו נולד ב-1886, וכמו כן גם הבית של דודו, בו התגורר בן גוריון במשך מרבית שנות נעוריו עד לעלייתו לארץ ישראל ב-1906. מאות מתושבי העיר הפולנים לקחו חלק בצעדה (בהם גם ילדים ובני נוער רבים מבתי הספר המקומיים), כמו גם בטקס הרשמי שהתקיים בכיכר המרכזית מול הבית בו חי דוד בן גוריון, שהשתמר עד היום בצורה מושלמת.

מתוך הצעדה. צילום: יוסי זליגר


מתוך הצעדה. צילום: יוסי זליגר
במסגרת הטקס הרשמי בכיכר המרכזית צעירים וילדים מקומיים רקדו בפני הקהל בתלבושות מסורתיות, בין היתר לצלילי ״הבה נגילה״. כמו כן, נאמו במסגרת הטקס בכירים רבים שנכחו באירוע ובהם : מייסד לימוד FSU חיים צ׳סלר, המשנה ליושב ראש של ״מצעד החיים״ אהרון תמיר, הכומר של העיר אדמונד מקובסקי ועוד.

הרב הראשי של פולין מיכאל שודריך אמר במהלך האירוע כי "באירוע המרשים הזה כאן בפלונסק ראינו היום את פולין האמתית, ואת הצד השני של האמת שמשקפת את היחסים האמתיים בין שתי המדינות. צעדה שלווה שפניה לשלום, בלי הפגנות נגד, בלי מתח. ממש לא בטוח שאפשר היה לעשות אירוע כזה היום בפריז, שבדיה או בריטניה".
שודריך הרחיב ואמר כי אומנם "מה שראינו כאן היום בצעדה זאת פולין שאתה אנחנו צריכים לעבוד, לשתף פעולה ולפתח את היחסים. זה נכון שיש בעיות, אבל יש גם את הפתרונות. האירוע כאן היום הוא חלק מהפתרון".

תושבי עיר הולדתו של בן גוריון בצעדה המונית לרגל חגיגות ה-70 למדינת ישראל. צילום: יוסי זליגר

חיים צ׳סלר, מייסד לימוד FSU ויוזם האירוע אמר כי "באירוע היום בפלונסק ראינו פולין אחרת, שלמרות כל חילוקי הדעות והמכשולים חוגגת את יום העצמאות של מדינת ישראל, ביחד עם צעירים יהודים ממדינות שונות מרחבי העולם. מבחינתנו זהו הישג אדיר, ואני שמח שיכולנו לתרום ולו במעט לאחווה ולשלום בין העמים".