אירועי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה, שנפתחו אתמול בצפירת דומייה בת דקה, נמשכו היום (רביעי) עם טקסי האזכרה הממלכתיים לחללי מערכות ישראל בהר הרצל ובקריית שאול, שהחלו בשעה 11:00. לאחר מכן, יחל טקס האזכרה הממלכתי לנפגעי פעולות האיבה בהר הרצל, וב-20:00 יתקיים טקס הדלקת המשואות והעברת הדגלים הראשיים בהר הרצל, וייחלו אירועי יום העצמאות ה-70 למדינת ישראל. 



בטקס הממלכתי בהר הרצל בירושלים, דני קהלני, אביו של סמל נתנאל קהלני ז"ל הקריא את הקדיש מטעם המשפחות השכולות וסגן אלוף שי אברהמסון הקריא את תפילת אל מלא רחמים. הטקס נערך בהשתתפות נשיא המדינה, ראש הממשלה, יו"ר הכנסת, ראשי הצבא, המשטרה, ומכבי האש, הרבנים הראשיים והמשפחות השכולות. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, היה הראשון לנאום במהלך הטקס ואמר: "אהבת העם נתונה לכם וליקירנו שנפלו בכל יום, בייחוד היום. לפני 70 שנה, בקרבות של מלחמת העצמאות, נפל משה ישראל היימן ז"ל, כבעל משפחה הוא יכול היה להשתחרר מהשירות, ובכל זאת הוא החליט לעמוד על משמרו יום ולילה מול אש האויב ואמר: "לא כל אחד מחויב לחיות 70 שנה, אך המולדת מוכרחה לחיות למען כולנו, למען דורותינו". 

"ישראל משה היימן ספג פגיעה מטיל ירדני. משה נקרא על שמו ומחנכים את ילדיהם למסירות אין קץ למען ילדנו. לפני 4 שנים נפל יובל היימן ז"ל במבצע צוק איתן. בקרב בו השתתף ליד קיבוץ ניר עם, מנע פיגוע גדול מאוד. הסבא רבא נפל בתש"ח והנין שלושה דורות אחריו. בלב שניהם פעימה הכרה שרק בעמידה נחושה, תוך נכונות לשלם את מחיר המאבק, מובטח קיומנו".

"בנים יקרים לעדה הדרוזית, שהגנו בגופם על ירושלים ואתריה הקדושים. האבות סיפרו שהם גאים להיות אזרחי מדינת ישראל. הם אמרו לנו - מי שרצח את הבנים, התכוון לרצוח אותנו כמדינה. המדינה הזאת תמשיך להתקיים עוד 4000 שנה, הם לא ינצחו אותנו'. כולנו, יהודים, דרוזים, בדואים, מול קנאי הטרור שמאיימים להשמידנו, ונמשיך לנצח אותם. אזרחי ישראל. נעם, אחד מיתומי צה"ל, ילד קטן, שאל אותי 'איך אתה מחליט לשלוח חיילים למערכה, על מה אתה חושב?'. עניתי לו - אני חושב על ביטחון המדינה ואזרחיה, אני חושב על החיילים, ואני חושב גם עליך, ועל משפחות כמו שלך, שעלולות לשלם את המחיר הכבד ביותר. אני חושב על זוהר ליניק מיהוד, על חיים בן יונה מקיבוץ יחיעם, ודוד חמו מבאר שבע שמת בזרועותיי. אני תמיד מנסה למנוע את המחיר, אבל יודע שאי אפשר להבטיח את זה. ברגעי מבחן עלינו להגן על קיומנו, לעמוד כחומה בצורה. בזכותם של החללים, אנחנו כאן. אני מאחל החלמה מהירה לכל פצועינו, ואני רוצה שנשקיע מאמצים להביא הביתה את אורון שאול, הדר גולדין, אברה מנגיסטו, ושאר הנעדרים. הערב, שיחלו החגיגות, דגלנו שוב יונף גבוה, ויקירנו שנפלו יהיו איתנו, הם תמיד איתנו".

"הכאב על אובדן יקירנו הוא כאב שאין לו מזור", הוסיף נתניהו, "אחי יוני ז"ל נתן ביטוי לשילוב העוצמתי הזה במכתב שכתב לזכרו של חברו, רס"ן אמיתי נחמני שנפל במלחמת יום הכיפורים, וכתב לשולה נחמני: 'אנחנו מרגילים את עצמנו למחיר כדי שנוכל לחיות בארץ הזאת. ניסינו לבנות סביבנו חומת הגנה שיעזרו לנו. עצוב לחשוב שיש חברים שלא נלך לצידם. והנה החלל הפתאומי, התנפץ מנגנון ההגנה ונשאר רק הכאב. עוצמת הכאב, כאב ועוצמה'". 
 
"רעייתי ואני עמדנו במפגשים עם משפחות הנופלים, כולל מה שחווינו כולנו באירוע רווי הדמעות שירים לזכרם בכנסת. קודם לכן ישבנו לשיחה מלב אל לב עם האבות של השוטרים שנפלו בהר הבית. בנים יקרים לעדה הדרוזית, שהגנו בגופם על ירושלים ואתריה הקדושים. האבות סיפרו שהם גאים להיות אזרחי מדינת ישראל. הם אמרו לנו - מי שרצח את הבנים, התכוון לרצוח אותנו כמדינה. המדינה הזאת תמשיך להתקיים עוד 4000 שנה, הם לא ינצחו אותנו'. כולנו, יהודים, דרוזים, בדואים, צ'רקסים, כולם יעמדו מול קנאי הטרור שמאיימים להשמידנו, ונמשיך לנצח אותם". 

צילום: מרק ישראל סלם
 
צילום: מרק ישראל סלם
לאחר מכן הוסיף נתניהו: "נעם, אחד מיתומי צה"ל, ילד קטן, שאל אותי 'איך אתה מחליט לשלוח חיילים למערכה, על מה אתה חושב?'. עניתי לו - אני חושב על ביטחון המדינה ואזרחיה, אני חושב על החיילים, ואני חושב גם עליך, ועל משפחות כמו שלך, שעלולות לשלם את המחיר הכבד ביותר. אני חושב על חבריי לנשק שנפלו, זוהר ליניק מיהוד, על חיים בן יונה מקיבוץ יחיעם, ודוד חמו מבאר שבע שמת בזרועותיי. אני תמיד מנסה למנוע את המחיר, אבל יודע שאי אפשר להבטיח את זה. ברגעי מבחן עלינו להגן על קיומנו, לעמוד כחומה בצורה". 
 
"בזכותם של החללים, אנחנו כאן. אני מאחל החלמה מהירה לכל פצועינו, ואני רוצה שתדעו כי נשקיע מאמצים להביא הביתה את אורון שאול, הדר גולדין, אברה מנגיסטו, ושאר הנעדרים. הערב, שיחלו החגיגות, דגלנו שוב יונף גבוה, ויקירנו שנפלו יהיו איתנו, הם תמיד איתנו".

לבתי הקברות ברחבי הארץ הגיעו רבבות בני אדם על מנת לחלוק כבוד לנופלים. לוחמי פלוגה ז' מגדוד 74 של חטיבה 188 במלחמת יום הכיפורים הגיעו לבית העלמין בחיפה לקברו של מפקד פלוגתם סרן אורי עקביה, שנפל בקרבות הבלימה בגזרת חושניה כודנה ברמפות של מוצב 111. "אנו, שרידי חיילי הפלוגה מוקירים את זיכרו ביום הזיכרון לחללי מערכות צה״ל", אמרו חבריו של אורי ז"ל.

לוחמי גדוד 74 במלחמת יום כיפור בבית הקברות בחיפה




צילום: מרק ישראל סלם



אמש בשעה 20:00 החל טקסי הזיכרון לנופלים בצפירת דומייה בת דקה, ולאחריה החל הטקס המרכזי ברחבת הכותל המערבי בירושלים. באירוע השתתפו נשיא המדינה ראובן ריבלין והרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט, שנשאו דברים בפני המשפחות השכולות.



ריבלין פתח את דבריו בטקס ואמר: "משפחות אהובות, הערב הזה טעון חרדת קודש. כשאני פוגש בכן בימי השבעה, באזכרות השנתיות לימי הלחימה, במפגשים אקראיים בבית הנשיא, אני תמיד מרגיש כאילו אנחנו מחליפים בינינו שתיקות של מובן מאליו.



"בערב הזה, בחסותו של כותל הדמעות, אני מבקש לומר לכן כמה אני מצטער. להעביר אליכן את צערו של העם, שצו חייו בארץ הזאת תובע ממנו לאבד את הטובים והטובות ביותר, את אהוביכם, אהובותיכן. אני מבקש לומר לכן סליחה. סליחה על שנות כאב שלא יתם, שלא יכולנו למנוע, בשבתנו בארצנו הנאבקת על שגרת ביטחונה.



הנשיא ריבלין. צילום: מרק ישראל סלם
הנשיא ריבלין. צילום: מרק ישראל סלם



"הערב אנו מתכנסים איתכם בכאבכם ליממת זיכרון. ואתם הרי לא זקוקים ללוח השנה כדי לחוש את הכאב בבשר החי. היום כולנו נושאים את זיכרון אהוביכם ואהובותיכן, את תמונת החיים שלהם. הלוואי, הלוואי שיכולנו ביום המקודש הזה לתת לכם יום אחד של מנוחה מהזיכרון. מהכאב. יום שבו נישא את הכאב אנחנו, על כתפינו שלנו, ונוריד מעט, כל כך מעט, מכתפיכן העייפות. יום שבו נכאב במקומכם, ולא רק יחד איתכם".



בטקס אמר הרמטכ"ל איזנקוט: "אנו מתכנסים יחד תחת הכאב הלאומי המשותף, כאבו העז של עם אשר שכל את בניו ובנותיו במאבק על חירותו. בזו הדממה אנו יכולים לשמוע את זעקתם הכואבת של בני המשפחות השכולות אשר איבדו את היקר להם מכל למען קיומנו כאן, ומולה את פסיעת רגלם של אלפי ילדים ובני נוער אשר זוכים להיוולד בארץ מוגנת ולבקר בעיר שבלבה חומה. אבן ועוד אבן, סיפור מצטרף לסיפור, אדם נקשר לאדם – וכולם יחד חומה גדולה ומבוצרת. חומת מגן אחת המורכבת מסיפוריהם של רבים - סיפורו של עם.



"ב־40 שנות שירותי בצה"ל זכיתי להכיר את דמות הלוחם הישראלי מקרוב. לצערי הרב, לא אחת נפרדתי מאנשים יקרים שהיו לי לאחים לנשק, ומעוד רבים מטובי בניה ובנותיה של הארץ. בביקורים הכואבים בבתיהם נחשפתי למקום שבו התעצבה דמותם ולערכים שלאורם התחנכו. בני המשפחות – יחד איתכם אנו נושאים בלבנו את הוד גבורתם ומורשתם של הנופלים. בתוך תהום הכאב חסר המזור אנו מתחייבים להמשיך ולהושיט יד אחים מחבקת. לעמוד יחד כמשפחה אחת כואבת וזוכרת".



טקס הזיכרון ברחבת הכותל. צילום: מרק ישראל סלם
טקס הזיכרון ברחבת הכותל. צילום: מרק ישראל סלם



עוד לפני כן התקיים בבית יד לבנים בירושלים טקס זיכרון לחללי מערכות ישראל בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר הכנסת ח"כ יולי אדלשטיין, ראש עיריית ירושלים ניר ברקת ובכירים במשרד הביטחון, לצד משפחות שכולות.



בטקס אמר נתניהו: "אהובי נפשנו נעקרו מתוכנו. 23,646 חללי מערכות ישראל מאז החלה תחיית עמנו, שאליהם מצטרפים אלפי הקורבנות של פעולות האיבה. אין לכך אף פעם מרפא אמיתי. כל משפחה וייסוריה, כל משפחה וגבורתה. לבחור מחדש בחיים אחרי שברון הלב זוהי גדלות נפש.



"אני פוגש משפחות שכולות רבות שחוזרות אל החיים באמצעות המשכת דרכם של הנופלים, מחויבות למדינה, אהבת המולדת, דאגה לאחר, אחריות, חסד, מתן כתף להישען עליה. וגם ביום המיוחד הזה אנו עומדים כתף אל כתף כעם מלוכד שרואה בבהירות את יסודות חייו וקיומו. יהי זכרם של הנופלים נצור בלב האומה לעד".



בשעה 21:00 התקיים במשכן הכנסת האירוע הלאומי "שרים לזכרם" במעמד נשיא המדינה, ראש הממשלה, יו"ר הכנסת ושר הביטחון אביגדור ליברמן. בתל אביב נערך כמדי שנה האירוע המרכזי בכיכר רבין - "שירים בכיכר".



נתניהו בטקס יום הזיכרון. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
נתניהו בטקס יום הזיכרון. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



באירוע הייחודי, שהפך למסורת קבועה בעיר והתקיים בהנחייתו של ליאור אשכנזי, השתתפו אביתר בנאי, אתניקס, דניאל סלומון ודנה עדיני, חנן בן ארי, יהודה פוליקר, יסמין לוי, ליאור נרקיס, נקמת הטרקטור, סאבלימינל, ספיר סבן, עברי לידר ושלומי שבת.



בין השירים שולבו סיפורי הנופלים, שסופרו על ידי הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ, חתן פרס ישראל רון בן ישי והעיתונאים טלי ליפקין שחק, גדי סוקניק ואוהד חמו.



בבית יד לבנים בתל אביב התקיים ערב שירי לוחמים עם מיטב יצירותיו של נחום היימן. אירוע מרכזי נוסף של "שרים בכיכר" נערך בכיכר אורדע ברמת גן. בתום טקס הזיכרון נערך מופע בהשתתפות אביב גפן, עברי לידר, קרן פלס, רוני דלומי, שמעון בוסקילה, סהר שרב, אליאנה תדהר, נתן גושן, רותי נבון ולהקת צעירי רמת גן. לצד שירי האומנים שולבו קטעי וידיאו וסיפורי נופלים. נוסף לכך, התקיימו במאות ערים ויישובים נוספים ברחבי הארץ טקסי זיכרון בהשתתפות אלפים.