נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, ורעייתו נחמה אירחו הבוקר (חמישי) בבית הנשיא בירושלים את חגיגת יום העצמאות המרכזית והמסורתית שתתקיים זו השנה הרביעית תחת הכותרת "כל ישראל מירושלים" - אירוע שירה והצדעה לרוח הישראלית, יחד עם טובי האמנים בישראל ובסימן 70 שנה לעצמאות המדינה. 
 
הנשיא ראובן ריבלין התייחס ליום שהוא מגדיר אחד המאושרים בחייו. "בני דודי ראו ביום העצמאות ה' באייר תש"ח ראו את היום המרגש בחייהם", סיפר בטקס, "אני כבן ירושלים רואה מועד אחר שקדם לו - כ"ט בנובמבר, שבו כל העם בירושלים ובכל הארץ והעולם קם נפעם מהחלטת האום" לגבי מימוש הזכות להקמת המדינה". הוא ציין מועד נוסף: "בט"ו בשבט 1949 הכנסת עברה לירושלים וכל זה הוביל אותנו 19 שנים קדימה - ליום הנפלא בו שוחררה העיר וחוברה יחדיו, כ"ח באייר 1967".

 
הרמטכ"ל גדי איזנקוט סיפר על הרגעים שגורמים לו להרגיש גאה במדינה. "יש לי שני רגעים - הגעה לבקו"ם לראות את המתגייסים מגיעים עם ההורים שלהם והופכים לחיילים", סיפר, "הרגע השני הוא להגיע לתרגיל מילואים ולראות את אלה שהיו עד לפני כמה שעות באזרחות, 'עולים על מדים' ויוצאים לתרגיל". שר הביטחון אביגדור ליברמן סיפר: "אצלי מדובר ברגע אחד שהיה די ברור לכל אחד שהגיע מברית המועצות - כשהתברר הניצחון ב-1967 זה היה כמו נפץ שגרם להתעוררות והניע את תהליך הגאווה היהודית". לדבריו, כל התנועה הציונית התעוררה אחרי הניצחון.
 
ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לשני רגעים - "הרגע הראשון הוא הניצחון במלחמת ששת הימים, כשהעם ואני בתוכו זרמנו דרך הכותל והרגע השני היה החילוץ באנטבה". הוא הסביר: "עבורי הרגע הזה היה מהול בכאב, ומלא בגאווה". אין צבא כמו צה"ל בעולם".

צילום: מרק ישראל סלם


לאחר מכן סיפרו הארבעה על מה שמייחד את צה"ל משאר צבאות העולם, והתייחסו ליכולותיו הטכנולוגיות מחד, והיסמכותו על כוח האדם ומיצוי יכולות חייליו. נתניהו סיפר כי "צה"ל הוא צבא מאוד טכנולוגי - יש לנו כיפת ברזל בשמיים וגם תחת הקרקע, טילים נגד טילים סייבר נגד סייבר. יושבים פה אנשים מאוד מוכשרים, צעירים וצעירות שמעורבים ביחידות - והצבאות האחרים באים אלינו ללמוד". לדבריו, הדבר השני שהוא מיוחד בצבא, זו העובדה שהרבה דברים באים מפיתוח ומיוזמה של אנשים".

הנשיא סיפר על גיוסו לצבא: "התגייסתי בשנת 1957 והיום כשאני מבקר ביחידות, אני חושב שאני כמו ב'מסע לעתיד 2' - כשמסתכלים על איפה היינו, קשה להאמין לאיפה הגענו אתה". הוא ציין כי "כיום ישנם לוויינים שמפרטים הכל, ויכולים גם לראות כל אחד מההאנשים פה כשהם מפהקים. כל היושבים כאן מייצרים דבר שלא ניתן להאמין". 



"פיתחנו את כיפת ברז ויחידה 8200, ואת העוזי והלוף"

שר הביטחון ציין כי "הפכנו למעצמה טכנולוגית וחוץ מפיתוחים כמו מערכות ה'חץ' ו'כיפת ברזל' ויחידת 8200, צריך לתת כבוד לשתי המצאות נוספות שתרמו לגיבוש צה"ל - לוף והעוזי. הוא הסביר: "טעמתי את הלוף בפעם הראשונה בשנות ה-80 והתאהבתי בזה, וכמובן שיש גם את העוזי, שרואים אותו גם בתמונות של מלחמת ששת הימים וגם בסרטים ההוליוודים כיום. ראיתי שמשמר הכנסת עדיין משתמש בו".

הרמטכ"ל, שזהו טקס העצמאות הרביעי שלו, פנה בציניות ואמר "אולי תחזירו את זה לשירים, עכשיו השאלות נהיות קשות". לדבריו, הדבר שעושה את צה"ל למיוחד זה השילוב של הטכנולוגיה, המודיעין והאנשים".

במהלך הטקס, שי אמבר בוגרת בית הספר למוזיקה והלהקות הצבאיות ביצעו את השיר "סימן שאתה צעיר", ביחד עם ישראל גוריון, שהיה חבר בצמד הדודאים.

 
בפתח נאומו, פנה הנשיא אל כלל היושבים והצופים. "בשבוע שעבר עמדתי עם המפכ"ל וראשי זרועות הביטחון באושוויץ, על סף התהום העמוקה ביותר שאליה הובל עם ישראל. עמדנו לקול הקדיש והאזנו לשלמה ארצי שדיבר על אמו ניצולת השואה. שרנו והרגשנו שמדינת ישראל אינה מובנת מאליה, פלא שאין שני לה, אני מצטט את אמירתו של נשיא המדינה התשיעי שמעון פרס", אמר. לדברי הנשיא, המשימה לא הסתיימה בה' באייר תש"ח. "באותו היום היא רק החלה", הסביר, "עלייה יהודית, קיבוץ גלויות, פיתוח הארץ וכל תושביה, והענקת חירות צדק ושלום שיוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל האזרחים ללא הבדל דת גזע ומין חופש חינוך לשון ותרבות. אלו שורשיה של המדינה שנתונים בחזון הנביאים וטעונים במגילת העצמאות ואת השורשים נמשיך לטעת, כדי שיהיו פירות גם עוד 70 שנה". 
 
הוא הוסיף כי "אין זה סוד שברגעים אלה חיילים ואנשי כוחות הביטחון עומדים דרוכים בפאתי רצועת עזה ובגבול הצפון, ביבשה באוויר ובימים ונמצאים בכוננות ובדריכות גבוהה. אין זה סוד שעמדנו ואנחנו עומדים בפני ניסיונות לפגוע בנו". ריבלין ציין כי "אנחנו רואים את כובד האחריות והנה 'לא ינום ולא ישן שומר ישראל. תודה לכם צה"ל'". בסיום דבריו, העניק לזמרת נעמי פולני, שנחשבת לאמא של הלהקות הצבאיות, פרס הוקרה מיוחד.

ראובן ריבלין

 
בראשית דבריו, אמר הרמטכ"ל איזנקוט כי הוא גאה להציג את 120 המצטיינים. "70 שנה חלפו מאז נחתמה פקודת הקמת צה"ל, שבעה עשורים מאות מחזורי גיוס ועשרות אלפי מתגייסים מידי שנה, הפועלים מתוך החובה הלאומית", הסביר,"גם כשמישירים מבטנו להישגי העשורים האחרונים, עלינו להסתכל גם על האתגרים והתנועות במזרח התיכון. כיום עשרות אלפים עומדים במוצבים בגבולות ובבסיסי החיילות השונים, כדי לאתר איומים ולהגן על המדינה, להיות במוכנות גבוהה, לסכל איומים ולגבות מחיר כבד ממבקשי רעתנו".

הרמטכ"ל גדי איזנקוט


הרמטכ"ל הוסיף: "נמשיך להפגין עוצמתנו המקצועית, המתבססת על האנשים". איזנקוט, שזוהי שנתו הרביעית בתפקיד, ציין כי "בשם אותה מחויבות זוכרים, את הנופלים, שולחים ברכת החלמה לפצועים ומתחייבים לפעול להביא את החללים והנעדרים לקבר ישראל".

נציגת החיילים המצטיינים, סרן ד"ר שירה ליבוביץ המשרתת כרופאה גדודית בגדוד 53 בחיל השריון ונשואה למפקד ביחידה מובחרת סיפרה על תחושותיה במעמד המרגש. "זוהי זכות עבורי לעמוד כאן", הסבירה, "ההצטיינות ברורה לנו היטב ואינה זקוקה למעמד, עבורנו היא דרך חיים. אנחנו מאמינים בלתת את הכל למען מדינת ישראל". היא הסבירה כי "רבים בדרורות לפנינו לא זכו להגן על עצמם ועל משפחותיהם. זוהי גם החובה שלנו, להמשיך את הדרך שגם הדורות הבאים לא יעזבו את דרך ההצטיינות". בסיום דבריה היא אמרה: "ביום זה לא נשכח את השבויים והנעדרים, את הפצועים והנופלים".

החיילים מצטייני הנשיא ליום העצמאות ה-70. צילום: דובר צה"ל

טקס יום העצמאות ה-70 בבית הנשיא. צילום: מרק ישראל סלם




צילומים: מרק ישראל סלם