פרס ישראל לשנת תשע"ח הוענק הערב (חמישי) ל-16 החתנים והכלות בבנייני האומה בירושלים, בטקס שנעל את אירועי יום העצמאות ה-70 של מדינת ישראל. הזוכים הם פרופסור יצחק שליזנגר בפרס ישראל לחקר הפסיכולוגיה, יהודה הראל בחקלאות והתיישבות. יהודה ויהודית ברונציקי בפרס ישראל לתעשייה, שר החוץ לשעבר דוד לוי על מפעל חיים בתחום החברה, פרופסור שלמה הבלין בחקר הפיזיקה והכימיה, פרופסור אלישע קימרון בחקר מדעי היהדות, פרופסור נאוה בן צבי בחינוך ורון בן ישי בתקשורת.



יו"ר הסוכנות היהודית, נתן שרנסקי זכה בפרס ישראל לעלייה ולקיבוץ גלויות, פרופסור סרג'יו הרט בחקר הכלכלה והסטטיסטיקה, פרופסור אדווין סרוסי, בחקר התרבות, האמנות והמוזיקולוגיה, מרים פרץ במפעל חיים על חיזוק הרוח היהודית-ישראלית, הסופר דויד גרוסמן בספרות ושירה עברית, פרופסור אלכס לובצקי בחקר המתמטיקה ומדעי המחשב ומייסד צ'ק פוינט, גיל שויד בפרס ישראל בהיי טק. 

הנאום המלא של מרים פרץ:


 
שר החינוך, נפתלי בנט, אמר בדברים שנשא "ראו איזה שוני יש בין הזוכים, ואיזה יופי יש באותו השוני. אנחנו עם של רעיונות ואנחנו עם של ויכוחים. והוויכוחים הם שיוצרים את הרעיונות. אך האחדות בתוכנו היא התנאי שנמשיך להתקיים. אחדות איננה אחידות. אחדות אין פירושה מחיקת ההבדלים בינינו. להֵפך, אחדות פירושה שאנחנו חוגגים את ההבדלים וצומחים בזכותם.  איננוּ רוצים ליצור זהות עברית אחת חדשה, אחידה ותפלה. עלינו להודות על קיבוץ הגלויות שיוצר פסיפס ישראלי מרהיב". 
 
"חבריי", המשיך בנט, "אינני רק שר החינוך, אני גם מנהיג פוליטי של אחד מהצדדים בוויכוח. אני מאמין שאני צודק, אני משוכנע שהדרך שלי היא הדרך הנכונה. אבל לו היה כפתור, שלחיצה עליו הייתה הופכת את כל הישראלים לבעלי אותה הדעה כמו שלי, לא הייתי לוחץ על כפתור כזה.  ברור שאני רוצה לשכנע במחלוקת, אבל אינני רוצה להעלים את המחלוקת. יש כמה כוחות רעיוניים שמתנגשים אלו באלו בעם שלנו. יש זרם אחד שמדגיש את הלאומיות, יש מי שמדגיש דווקא את הדתיות, ויש מי שמציב במרכז את האוניברסליות ואת זכויות האדם. אנחנו זקוקים לכולם יחד".
 
עוד הוסיף כי "חשוב לומר דווקא ביום זה: לימין אין מונופול על הפטריוטיות בדיוק כפי שלשמאל אין מונופול על זכויות האדם. לא רק הימין אוהב את ארץ ישראל ולא רק השמאל שואף לשלום. אלוּ גם אלו רוצים את טובת הַמדינה. ויכוח בין אחים אסור שיהפוך לשנאת אחים. כולנו משפחה אחת".
דויד גרוסמן מקבל את הפרס. צילום: הדס פרוש, פלאש 90

דוד לוי מקבל את פרס ישראל. צילום: הדס פרוש, פלאש 90

נתן שרנסקי מקבל את פרס ישראל. צילום: הדס פרוש, פלאש 90


מרים פרץ, שנאמה בשמם של הזוכים בפרס אמרה כי "לא ידעתי שיבוא יום ואתן את היקר לי מכל לארצי - את בני אוריאל ואלירז. אבל מולדת לא בונים רק בכאב ובדמעות, אלא גם בנתינה מתמשכת לאורך שנים. אני גאה להשתייך למשפחה שבחרה לעסוק בחינוך מתוך אמונה, שזו הדרך לפרוץ את חומות הבערות והדלות". 

פרץ המשיכה וסיפרה ש"יש לי לב אחד שנשבר 3 פעמים בהודעות שבר נוראיות: נפילת בני אוריאל בקרב בלבנון, פטירת אליעזר אישי משברון לב ונפילת בני השני אלירז בקרב בעזה. עם הלב הזה יצאתי אל עמי, ובמילים פשוטות, בשפת הלב השבור דיברתי על הארץ ומורשתה, על הבחירה בטוב, על השמחה, על הדבקות בחיים, על אחריות ומעורבות חברתית ומתוך הלב הזה שפועמת בו אמונה בארץ הזאת ובעם הזה, מתוך תהומות הכאב נבעו מעיינות של אהבה. ושהלב מלא אמונה, הוא יכול לעמוד באתגרים קשים, ליצור יצירות גדולות. הפכתי את יגוני לניגון חדש".