הסרטונים האחרונים מהדרום, זה של הירי באוויר שפורסם אתמול והנוכחי מהיום (שני) בו נראים צעירים מנהלים קטטה אלימה בצומת מרכזי, עורר דיון נרחב סביב מה שמכונה "הדרום הפרוע" והמחסור באכיפה באזורים אלו. "זה הרבה מעבר למערב פרוע, יש אנרכיה בדרום, אנחנו מתריעים על כך כבר עשור", אמר מאיר דויטש, מנהל מחלקת מדיניות ברגבים, בשיחה עם בן כספית ואריה אלדד בתוכניתם ב-103FM, "המזל הוא שהסרטון הזה צולם ועבר לרשתות. זה קורה כל יום - באירועים, בשמחות, בכבישים, יש אלימות, מכות, פחד בכבישים שתושבי הדרום חווים אותו. יש פה מצב של בת יענה, האירוע הזה הגיע למשטרה כבר ביום שישי, מתי היא התחילה להתעסק עם זה? רק אחרי שהיה הד ציבורי על כך".
ירי של בדואים בנגב

 
דויטש הביא דוגמה נוספת להתנהלות המשטרה. "לפני שנתיים נגנב טלפון מאשת תקשורת, תוך 24 שעות מצאו אותו, כל עוד העניין לא היה בשיח, היא התעלמה, היא החליטה להיכנס לתמונה רק אחרי שהדוברות תקשורת היתה צריכה לעשות את זה. לפני שנה היה את אותו סיפור. היה ירי בשגב שלום, ואספו נשקים אז. עכשיו המשטרה עושה קולות של אכיפה, ועוד שבוע שבועיים נחזור לצורה הרגילה".

"הסרטון משישי זה לא מהפזורה", המשיך דויטש, "זה שגב שלום, זה צמוד לבאר שבע. כל מי שעושה זאת לכיוון באר שבע, יודע שהוא נוסע בכבישים מאוד מרכזיים בנגב. תופעת הירי זה לא רק בפזורה, זה גם בשגב שלום, בלקיה, ברהט. הנפגעים הראשיים הם הבדואים עצמם. יום שישי השכנים של החתונה התקשרו וביקשו שיעצרו את זה".



אחרי דויטש עלה לשידור פרופסור עליאן אל-קרנאווי, תושב רהט שסיפר על התופעה מנקודת מבטו. "בואו נשים את הדברים בהקשר הנכון", ביקש, "אני מגנה את התופעה הזאת, אבל אי אפשר להכתים חברה שלמה על ידי פורעי חוק כאלה ואחרים. לדוגמה, בשנים האחרונות, בשנה האחרונה, למעלה מ-42 מהמגזר הבדואי סיימו את לימודי הרפואה. לאנשים שירו אין מקום בחברה הבדואית. מערכת החינוך צריכה להתערב. יחד עם זאת, אני מודע למצוקות של החברה הבדואית, למצוקות הקשות בחברה הזאת, ואני אומר את זה בצורה מאוד פשוטה - כשאין לך מה להפסיד, אין לך מה להפסיד. הצעירים האלה אין להם מה לעשות, אז מה אכפת להם להשתולל, ולפרוק את זה בהתנהגויות לא בסדר. בחנתי את זה גם בירדן, וגם פה זה קיים. זה מנהג פסול, הוא לא מקובל עליי. זה מנהג שצריך לעצור כי הוא יצא מכלל פרופורציות. פעם זאת היתה פנטזיה".
"מעניין מי מכר להם את ה-M16, מעניין אותי מאוד", הוסיף, "יש גם מכירות נשק, וגם גניבות. אני לא בעד זה. התופעות הזאת בתוקף, הילדים שלי חיים בקנדה, וכשהם באו ושמעו את הזיקוקים הם ברחו פנימה. יש שינויים בחברה הבדואית. גם המשטרה, גם מערכות החינוך, גם המסגדים וראשי הרשויות, צריכים להתגייס כדי להתמודד עם זה. צריך למצוא מסגרות לאנשים האלה. אנשים שיש להם מה להפסיד, לא יעשו את זה. כל רשויות החוק והתושבים כמעט כולם נגד הקומץ הזה ונגד התופעה הזאת. אם לפני שנתיים סיימו רפואה 42 אנשים, כאשר בקריית מלאכי אין אפילו אחד, זה אומר שיש להם מה לעשות. חייבים לטפל בזה".