מכת אלימות בדרום: לאחר פרסום התיעוד של צעירים בדואים שמבצעים ירי באוויר במהלך חגיגות חתונה סמוך לשגב שלום בנגב, התפרסם היום (שני) תיעוד של קטטה בצומת אוהלים, סמוך למקום בו תועד הירי ביום שישי. בסרטון נראים מספר צעירים רצים לעבר רכב, אחד מהם עם מוט ברזל, לאחר שככל הנראה היה מעורב בתאונה קלה ועצר בצומת אוהלים על כביש 40. במקום התפתח עימות, כאשר כלי רכב נוספים עוצרים בסמוך ומהם יוצאים צעירים נוספים המצטרפים לקטטה. חלקם נראים כשהם רעולי פנים.



"האירוע של היום הזכיר לי את אותה חוויה שחוויתי לפני שלושה שבועות באותו צומת בדיוק", סיפר ל"מעריב" אמין (41), תושב הנגב. "משום מה זה לא הגיע לתקשורת, ומאז למרות שהגיעה ניידת משטרה לאירוע, שום דבר לא קרה. כנראה שרק פרסום בתקשורת מזיז את המשטרה כאן".

אמין סיפר: "ב-6 באפריל נסעתי בשעה 6:00 בבוקר. זה היה יום רגיל. שגרה. פתאום עצרו אותי חבורה של רעולי פנים עם ג'יפ ללא לוחית זיהוי, וירדו מהג'יפ ותקפו אותי. עד עכשיו אני לא יודע, ואני רוצה להדגיש כי אני לא מסוכסך עם איש. נשברה לי רגל, אושפזתי בבית החולים סורוקה למשך שבוע ימים ועדיין אני בטיפולים, כאשר אני מתנייד על כיסא גלגלים".

אמין על כסא הגלגלים. צילום: יאסר עוקבי
אמין על כסא הגלגלים. צילום: יאסר עוקבי

"האלימות במגזר אינה חדשה. מה שחדש זה שהתקשורת מפרסמת את הסיפורים וגורמת לזעזוע", מוסיף האיש, נשוי ואב לחמישה ילדים. "מאז התקרית אתי, אף שוטר לא הגיע אליי. רק מילאו דוח באירוע עצמו ומבחינתם סגרו את התיק. זה היה בדיוק בצומת אוהלים שמצולם כל הזמן, ולכן מוזר לי מדוע עד עכשיו אין עצורים בפרשה. אומנם בכל חברה יש אלימות, אך בזמן האחרון יש עליית מדרגה בתעוזה של התוקפים, שלא חוששים מאיש, כי המשטרה לא עושה את עבודתה אם מדובר במגזר הבדואי. האכיפה של המשטרה במגזר היא רק בענייני תנועה והריסות בתים, אך הם לא עושים דבר כדי למגר את תופעת הבריונות בכבישים וגם לא עושה דבר כדי לאסוף את הנשק שמסתובב הרבה מאוד זמן במגזר, ובידיים של צעירים לא אחראים".
המשטרה: איתרנו יורים
בתוך כך, המשטרה פתחה היום בבדיקת הסרטונים בהם מתועדים "יריות השמחה" ביום שישי האחרון, שנורו על ידי מספר צעירים בדואים בדרכם לשגב שלום שבנגב, כשהם יורים בכלי נשק, בהם רובי M-16. מהמשטרה נמסר בתגובה כי היא "רואה את האירוע בחומרה רבה ומקדישה לו את מרב תשומת הלב על מנת להביא למאסר את המעורבים".  עוד נמסר, כי בפעילות המשטרה לאיתור היורים באופן שסיכן את כלל משתמשי הדרך חוקרי משטרת ישראל עצרו שלשום בלילה את החתן, בשנות ה-20 לחייו, תושב שגב שלום, והיום ביקשה המשטרה להאריך את מעצרו. אביו של החתן שעוכב אף הוא לחקירה שוחרר. עוד במהלך הלילה עוכבו אב ובנו מאזור נאות חובב בחשד למעורבות באירוע הירי שהיה בכביש 40 והם הועברו לחקירה ביחידה המרכזית של משטרת ישראל. כלי הרכב שעל פי החשד היו מעורבים הוחרמו. 
"אנו רואים את אירועי הירי שהיו במהלך סוף השבוע בחומרה רבה ופעילות המשטרה תמשך ככל שיידרש עד למעצרם של כלל המעורבים״, נמסר מהמשטרה. בלילה יצאו לוחמי משמר הגבול ומשטרת ישראל לפזורת רמת חובב, משם יצאה שיירת החתונה. במהלך החיפושים שנערכו במקום אותר ג׳יפ ובו קליעים וכן רייזר, שני הכלים השתתפו בתהלוכה והם הועברו למשטרה. כמו כן עוכבו שני תושבי המקום, אב ובנו, בחשד למעורבות באירוע והם הועברו לחקירה ביחידה המרכזית של משטרת ישראל בבאר שבע. השר לביטחון פנים גלעד ארדן אמר בתגובה כי "המעשים שתועדו בכבישי הדרום חמורים ביותר, ואסור לנו לעבור עליהם לסדר היום בשום אופן. אני מצפה מהמשטרה לפעול מיידית לאיתור ומעצר היורים שתועדו נוהגים בבריונות ובפראות ומבצעים ירי פרוע ומסכן חיים. המאבק באמצעי לחימה בלתי חוקיים נמצא בראש סדר העדיפויות של המשרד לביטחון פנים ויש לפעול נגד העבריינים בתחום זה ללא הרף".
ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק אמר בתגובה: "לאחרונה אנחנו נחשפים יותר ויותר לתופעה מסוכנת שבה צעירים בישובים בדרום  משתוללים בכביש לאור היום ללא פחד מהמשטרה ומסכנים את שאר משתמשי הדרך. זו התוצאה לכך שחסרות מאות ניידות תנועה בכביש, אנשים פשוט לא מפחדים משטרה. אסור למדינת ישראל להתייחס לדרום הארץ כחצר האחורית  ולכן חייבים להגביר את הנוכחות המשטרתית ביישובים בדרום ולהוסיף עוד ניידות ועוד שוטרים כדי למגר את התופעה המסוכנת הזו".