המדינה הודיעה היום (שני) לבג"ץ כי כל צווי הגירוש שהוצאו למסתננים למדינה שלישית בוטלו, וכי אין אפשרות לגרשם בכפייה למדינה שלישית. בעקבות סירובן של המדינות השלישיות לקבל את המסתננים בתנאים שישראל דרשה, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הפנים אריה דרעי סיכמו להיערך מיד לפתיחה מחדש של מתקני המעצר למסתננים, לקדם את פסקת ההתגברות כדי לאפשר את הפעלתם, ולקדם אמצעים נוספים לפתרון הבעיה.



בתגובה הרשמית שהועברה לבית הדין הגבוה לצדק נטען כי "בשלב זה לא עומדת על הפרק אפשרות לבצע הרחקה למדינה שלישית שלא מרצון. לפיכך, חדלו המשיבים ביום 4.17 מעריכת שימועים בהתאם לנוהל ההרחקה, ובהתאם גם לא יינתנו לעת הזו החלטות נוספות בדבר הרחקה למדינה שלישית. החלטות ההרחקה שניתנו בטלות, לפי חוות דעת המשנה ליועמ"ש, על דעת היועמ"ש".



עוד צוין במסמך כי "מבקשי המקלט אשר כבר תמה תקופת אשרת השהייה שניתנה להם בהתאם למועד בו נקבע שיגורשו למדינה שלישית - יחודש רישיונם מידי 60 יום כפי שהיה נהוג טרם החלת נוהל הגירוש".



יובהר כי המדינה תוסיף ותפעל בנושא המסתננים, לרבות בדרך של עידוד יציאת מסתננים מרצון או הרחקתם שלא מרצון, בהתאם למתאפשר לה לפי הדין. עפ"י הנמסר מרשות האוכלוסין וההגירה, אפיק היציאה מרצון יימשך, ובהגיע המסתנן לחדש רישיונו יוצע לו לפנות ליחידה לעזיבה מרצון לצורך הסדרת יציאתו למדינה שלישית, וזאת מבלי להתנות את חידוש הרישיון בהסכמתו לצאת למדינה שלישית. על פי הרשות, משמונה באפריל ועד יום ראשון האחרון, פנו אליה בנושא מיוזמתם 16 מסתננים, שיצאו משטח ישראל.



ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) אמר בעקבות ההתפתחויות כי "מסע ההסתה והאיומים לא עזר והצדק ניצח. מדינת הלאום של העם היהודי פשוט לא יכולה לשלוח פליטים אל גורל לא נודע וטוב שהדבר נמנע. אולי עכשיו הממשלה תשתכנע בדבר הצורך לבדוק את הבקשות, לפזר את אוכלוסיית מבקשי המקלט ולשקם את אזור דרום ת"א. היום ברור כי במשך חודשים הממשלה שיקרה לבית המשפט, לכנסת ולציבור והניחה על השולחן רצונות במקום עובדות".



לפני כשבוע וחצי הודיעה רשות ההגירה, לאחר סערת מתווה המסתננים שבוטל בסופו של דבר, על החלטתה לשחרר 207 מהגרים מאפריקה ששהו במתקן סהרונים.



שר החינוך, נפתלי בנט, אמר באותה עת בעקבות ההחלטה כי "מילים ודיונים לא יוציאו מדרום תל אביב את המסתננים הבלתי חוקיים. בעוד שהממשלה עורכת דיונים, המצב בשטח רק מחמיר. רק פעולה נחושה של ממשלת ישראל תביא ליציאת מסתנני עבודה מישראל. אני קורא לראש הממשלה להעביר כבר את חוק המסתננים ופיסקת ההתגברות. אנחנו נתמוך בכל גרסה אשר יבחר. העיקר להתחיל כבר לפעול להוצאת המסתננים הבלתי חוקיים מישראל".