ראש מכינת בני ציון בתל אביב, יובל כאהן, שנעצר הבוקר (שישי) בחשד לגרימת מוות ברשלנות, לאחר שנחקר בעקבות האסון בנחל צפית, מתגורר בכפר אדומים, התחנך בתנועת בני עקיבא ולמד בבית הספר התיכון התורני "הימלפרב" שבירושלים ובהמשך בישיבת עתניאל. במסגרת לימודיו האקדמיים למד במכון למדעי היהדות של האוניברסיטה העברית, במכון שלום הרטמן ובמרכז האקדמי שלם. בשנים האחרונות עיקר עיסוקו היה בחינוך הבלתי פורמלי במסגרת המדרשה למנהיגות חברתית עין פרת, תנועת הצופים ומכינת "בני ציון" בתל אביב בה אירע האסון. מנכ"ל איגוד המכינות דני זמיר ביקר את מעצרו בתכנית מיוחדת שהנחו בן כספית ופרופ' אריה אלדד ב-103FM: "לא הגיוני שינהג בחוסר אחריות כזה, מדובר באדם מדהים".



"הלב נקרע, העצב על עשרת הנספים הוא נורא", במילים הקשות האלה פתח זמיר את דבריו, והוסיף: "מפעל המכינות עצמו הוא מפעל מאוד ראוי ומוביל כמעט בכל אספקט, והטיולים והחיבור לשטח הם חלק מאוד מהותי מההצלחה שלו. כל המפעל האדיר עומד פתאום לפני האסון הזה, ואנחנו מנסים למצוא את המילים הנכונות להתמודדות - וקשה, אין תשובות. גם לי קשה מאוד להבין את האירוע אתמול".



עם זאת, לדבריו, "חשוב לחכות שהפרטים יתבררו. לא הגיוני, פשוט לא הגיוני, שהוא ינהג בחוסר אחריות כזה. הוא פשוט לא האיש. מדובר באדם מדהים. המעצר הזה חסר כל צורך וערך, וכמו שאמרתם, עולמם נחרב וספק אם ישוקם. המעצר, זה מה שעכשיו ישנה משהו? זה נראה לי מאוד מאוד תמוה".



 


"אני לא מכיר מספיק את פרטי האירוע, אבל כל הזמן אני שם את עצמי במקום שלו", ציין עוד שמיר. "אני לא יודע מה ידע ואישר, אבל שנינו לא טיפוסים שלוקחים סיכונים מופרזים. יש לנו קובץ שכתבנו שנינו שעוסק בהנחיות ובטיחות בטיולים, ומי שהולך לפיו לא אמור לקרות לו כלום. הוא היה השותף המרכזי לכתיבה כי הוא אדם מאוד קפדן, זהיר ומקצועי. מאוד".

על הפעילויות שעברו החניכים במסגרת המכינה, סיפר: "אנחנו עושים להם הרבה מסלולים וחוויות מאתגרות, אבל אנחנו מאוד מקפידים על בטיחות. לראייה, מתוך 45 אלף בוגרים ו־30 שנות פעילות, מעולם לא היה אסון או מקרה קיצון דומה לזה". 

כשנשאל מי אחראי מבחינת החוק על תוצאות האירוע, אמר: "המצב החוקי והמשפטי הוא שאנחנו כפופים רגולטיבית למשרד הביטחון והחינוך, ובתחום התכנים ובטיחות המבנים משרד החינוך הוא המפקח. תחום הטיולים ופעילות השטח אושר מאז תחילת המכינות לאחריות המכינות בלבד. מבחינת המכינות היה בזה קסם ויתרון, ועד עצם היום הזה המכינות לא נזקקות לאישור. ראש המכינה צריך לפעול לפי הקובץ ולפי שיקול דעתו. כל ראש מכינה לעצמו".