איש הטלוויזיה אברי גלעד, שמדריך במכינת "בני דרור", ש-10 מצועריה וצועריה העתידיים נספו באסון נחל צפית, לאחר שנסחפו בנחל שהוצף במי שיטפונות, התייחס הערב (שבת) לביקורת שנשמעת כלפי ראשי המכינה בטענה כי הם אחראים למות הנערים והנערות. גלעד קרא לציבור שלא להשליך מהאסון אל כלל פרויקט המכינות בארץ והוסיף כי אין לעשות "משפט שדה" לראשי המכינה שנחקרים, שעל טעותם עוד ישלמו כל חייהם.



"זה סופשבוע של יום הולדת בביתנו", פתח גלעד את דבריו. "לשתי בנותיי יש יום הולדת יחד, והבית מסיבה. אתמול משפחה, היום חברות, בלונים , דגלונים, פינת יצירה, חבילה עוברת, אוכל, (אין חטיפים, אין שתיה מתוקה), נרות, היום יום הולדת, ושתזכי לשנה הבאה. ואני לא יכול להיות בזה באמת, אני עם המשפחות של עשרת הנספים באסון המכינה ושני הנספים בשדות, שלא יזכו לשנה הבאה. אני פועל ביום הולדת, מפעיל, ובוכה בפנים כל הזמן".







"ראשם כבר נערף, לא צריך להוסיף"





גלעד המשיך ואמר כי הוא "בוכה על משפחות שרצו שהילדים שלהם יהיו הכי טובים שהם יכולים, ומקבלים את הגרוע שאפשר לדמיין. עשר הלוויות. מי יוכל לדמיין את הכאב. אני גם בוכה על שני אנשי המכינה שיחיו מעתה עם 10 נשמות על המצפון. ויש להם מצפון לאנשים האלה, וואחד מצפון. כל כולם עבודה על מידות. טעותם הפטאלית לנצח תלך איתם, אבל אסור להפקירם לקריאות ההמון הדורש לערוף ראשם. ראשם כבר נערף, לא צריך להוסיף".



"אני גם שם לב שמתחיל שיח ביקורתי על הנעשה במכינות. ברור שהיכן שהסיכונים שנטלו ראשי מכינה הם מופרזים, צריך לבדוק ולחוקק חוקים ולאכוף אותם בנוקשות. אבל יש גם המפקפקים בתועלת המכינות בכלל, כל אחד והאג'נדה הפוליטית שלו המתבטאת דרך הנושא הזה. המכינות הן הדבר הכי חשוב שקורה בחינוך בישראל. מי שעובר אותן בהצלחה, וברור שאינן מתאימות לכל אחד, מרוויח בענק. חוסן, ועומק, ובגרות, והשכלה, וחיבור לעם ישראל וארץ ישראל, הצמחת שורש. חבל שאי אפשר להציע לימוד במכינות לכל נער ונערה בארץ. לו זה היה קורה, היתה קמה פה חברת מופת".



"לשמור על המכינות מפגיעתם של צרי העין. לשפר, לבדוק, להכפיף למוסדות של המדינה, לקיים בקרה קבועה. לחזק, להגדיל, לטפח. שם גדלים המנהיגים הבאים של עם ישראל", סיים המגיש את דבריו.