מדריכה ממכינת "בני ציון", שהצטרפה לטיול שהסתיים באסון שאירע בנחל צפית, בו נהרגו 10 מצוערי המכינה ותלמידי כיתה י"ב שהצטרפו אליהם, התריעה בפני מדריכי המכינה על תנאי מזג האוויר, אך דבריה הושבו ריקם. על פי גורמים המעורים בחקירה, בידי צוות החוקרים הוכחות חותכות שהמדריכה, ששוחררה הערב (שבת) למעצר בית לאחר שנחקרה במהלך סוף השבוע, התריעה מפני מפני אסון אפשרי וזאת לאחר שהתייעצה עם אביה, סגן מפקד יחידת חילוץ של הערבה, שאמר לה שלא לקחת את הסיכון.



המדריכה עצמה הצטרפה לטיול של המכינה, אך לא שהתה עם הצעירים בעת שנקלעו לשיטפון בו נהרגו 10 מהם, תשע נערות ונער, ונותרה במחנה של המכינה בשטח. בנוסף למדריכה ששוחררה למעצר בית נעצרו גם מנהל המכינה יובל כאהן והמדריך אביב ברדיצ'ב והם נחקרים בחשד לגרימת מוות ברשלנות. כאהן וברדיצ'ב חשודים עוד בשיבוש מהלכי חקירה ותיאום גרסאות.



משפחות תלמידי מכינת בני ציון בת"א. צילום: אבשלום ששוני
משפחות תלמידי מכינת בני ציון בת"א. צילום: אבשלום ששוני



"לטיול יצאו 25 תלמידים, ומהנחל יצאו 15 בלבד"



גורם המעורה בפרטי החקירה מסר כי "החוקרים רגישים לסיטואציה הקשה ולתוצאות הטרגיות, אולם יחד עם זאת אסור לשכוח כי היה על מקבלי ההחלטות לקחת בחשבון ולשקול האם ניתן לצאת לאותו טיול בתנאי מזג האוויר, כפי שפורסמו, וכן לא לשכוח שלטיול יצאו 25 תלמידים, ומהנחל יצאו 15 מהם בלבד כשהם בחיים, בעוד ש-10 מצאו את מותם. לכן, חייב להיבחן החשד לגרימת מוות ברשלנות לאור העדויות שנגבו במהלך הלילה".



במשטרה חוקרים עתה האם מנהל המכינה לא לקח בחשבון את כל הפרמטרים שאליהם היה אמור להתייחס לפני שאישר את היציאה לטיול, ובעיקרם תנאי מזג האוויר והדיווחים השוטפים על תהפוכות בתנאי מזג האוויר בימים הללו, כמו גם האזהרה מפני שיטפונות, זאת למרות העובדה שאין הנחיות מפורשות בנוגע לקבלת האישורים על יציאה לטיול.



כזכור, האסון אירע לאחר שאוטובוס בו 25 מתלמידי המכינה הקדם צבאית "בני ציון" בתל אביב נסחף בשיטפון מי נחל צפית שעלה על גדותיו בשל הסופה שפקדה את דרום הארץ במהלך סוף השבוע האחרון. כתוצאה מהאסון נהרגו כאמור תשע בנות נוער ונער נוסף, שנקלעו למי הנהר. לאחר האסון התברר כי להבדיל ממוסדות חינוכיים מוסדרים, מכינות לא נדרשות לאישור לפני יציאה לטיולים, ועל כן לא היה אף גורם שאסר על היציאה לטיול.