המבצע המדהים שנחשף אתמול על ידי ראש הממשלה נתניהו, שחשף אלפי מסמכים הנוגעים לגרעין האיראני, שם את הזרקור על סוכני המוסד האמיצים, שהוכיחו שוב, כי הכל אפשרי. נתניהו חשף אתמול כי במהלך שנת 2017 העבירו האיראנים את המסמכים והקבצים הנוגעים לתוכנית הגרעין למקום סודי בטהרן, עליו ידעו רק קומץ איראנים ומספר ישראלים.



מקור ישראלי בכיר סיפר היום (שלישי) ל"ניו יורק טיימס" כי סוכני המוסד גילו את המחסן בו הוכמנו המסמכים הסודיים כבר בפברואר 2016,  ומאז היה המקום תחת מעקב. באחד הלילות בינואר האחרון פרצו סוכני המוסד למחסן, לקחו את המסמכים  והעבירו אותם עוד באותו הלילה לישראל.

עוד עולה כי נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עודכן בפרטי פעולת המוסד באמצעות העומד בראשו, יוסי כהן, כשזה האחרון ביקר בוושינגטון במהלך חודש ינואר השנה. חשיפת המסמכים נעשתה רק עכשיו מאחר ולקח זמן לתרגם ולנתח אותם, היות ורובם כתובים בשפה הפרסית.

גילו את המחסן כבר ב-2016. נתניהו אתמול במסיבת העיתונאים. צילום: אבשלום ששוני
גילו את המחסן כבר ב-2016. נתניהו אתמול במסיבת העיתונאים. צילום: אבשלום ששוני


גורם מודיעין לשעבר הבהיר לניו יורק טיימס כי המסמכים שנחשפו אינם מבצעיים, אך הם מהווים מעין "ספרייה" לדורות הבאים של האיראנים, שעלולים להגיע לנשק גרעיני לאחר שיפוג ההסכם בין טהרן למעצמות.  גורם ישראלי בכיר נוסף אמר כי ממשלת ישראל מאמינה שטראמפ כבר הגיע להחלטה על נסיגה מהסכם הגרעין - ועל כן ישראל לא מנסה ללחוץ עליו באופן פומבי אלא לתמוך בעמדתו, כך לדברי הבכיר.
 
עוד טען המקור כי נתניהו התכוון לפרסם את המסמכים רק הערב, אך הקדים את נאומו בין היתר בעקבות התקיפה בסוריה שיוחסה לישראל בלילה שבין ראשון לשני. לפי הדיווח, ממשלת ישראל העריכה כי איראן תרגיש פחות בטוחה להגיב צבאית אם תהיה תחת מתקפה בזירה הבינלאומית.