פרקליט המדינה, שי ניצן, המליץ היום (שלישי) לסגור את תיק החקירה לאירועי אום אל חיראן, לאחר שקבע כי אין חשד לביצוע עבירות פליליות מצד השוטרים. במהלך האירוע ביצעו שוטרים ירי לעבר תושב אום אל חיראן, יעקוב אבו אל קיעאן, שנהרג כתוצאה מהירי, ואשר במהלכו נגרם מותו של השוטר ארז שאול לוי וכן נפצע שוטר נוסף, כתוצאה מפגיעת רכב שבו נהג המנוח. עם זאת, העביר פרקליט המדינה מספר עניינים לטיפולו של מפכ"ל המשטרה באמצעות מחלקת המשמעת וזאת בהיבט הפיקודי. 
ב-18 בינואר 2017, נפתחה במחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה, על פי הנחיית פרקליט המדינה, בדיקה מקיפה הנוגעת לאירוע שהתרחש בעת פינוי היישוב אום אל חיראן, במהלכו ביצעו שוטרים ירי לעבר אבו אל קיעאן, שנהרג כתוצאה מהירי, ואשר במהלכו נגרם מותו של לוי כתוצאה מפגיעת הרכב. במסגרת זו נבדקה בעיקר השאלה האם הירי באירוע מעורר חשד סביר לביצוע עבירה פלילית. כן נבדקה סוגיית הטיפול הרפואי במנוח עם תום האירוע.
לאחר עיון בחומרי החקירה וממצאי החקירה של מח"ש, החליט פרקליט המדינה לסיים את הבדיקה המקיפה שנערכה בקביעה שאין חשד סביר לביצוע עבירות פליליות מצד השוטרים המעורבים באירוע. בהחלטה צוין בין היתר כי פעולתם של השוטרים, אשר נבעה לכאורה מתחושה של סכנת חיים לסביבתם, תחושה שנבעה מנסיבות האירוע, אינה חורגת ממתחם הסבירות בכל הנוגע להצדקה החוקית לשימוש בנשק.
הדריסה באום אל חיראן שבנגב

ניצן עסק גם בסוגיה באם בהתנהגותו של אל קיעאן שנסע ברכבו עולה חשד לניסיון פיגוע דריסה וקבע כי לא ניתן להכריע בשאלה זו במידה גבוהה של ודאות. מדבריו, ממילא ההכרעה בשאלה זו אינה נחוצה להכרעה אם לפתוח בחקירה פלילית נגד מי מהמעורבים. ניצן הוסיף כי על פי עמדת שב"כ, שתיחקר את זירת האירוע בשעות הראשונות, הוחלט שלא להמשיך בחקירתו וזאת מאחר ונקבע כי לא ניתן לאשר אם היה פיגוע או לא באופן חד משמעי. על פי אותה עמדה, מציין פרקליט המדינה כי בחומר שנאסף ישנן אינדיקציות מסוימות לכאן ולכאן לגבי סוגיה זו.

עוד ציין הפרקליט כי גם אם מדובר באיבוד שליטה של המנוח על רכבו שאינו בכוונה, עדיין לא עולה חשד לעבירה פלילית מצד מי מהשוטרים שפעלו בתנאים מבצעיים, לפי תפיסתם את המציאות באותו רגע. כבר במהלך החקירה חשף מעריב כי לפי עדויות השוטרים במח"ש, הם טענו כי בסיטואציה שנוצרה, עם הנהיגה המהירה לעברם וההתרחשות בזירה, הם חשו סכנה לחייהם ולכן ביצעו ירי לעבר הרכב והנהג. הטענות האלה התחזקו מהעובדה שהירי בוצע משני הכיוונים על ידי שוטרים שונים, משמע שאכן בזמן נתון הם פעלו מתחושה של סיכון חיים. 

שי ניצן. צילום: רויטרס
שי ניצן. צילום: רויטרס


בצד האמור, החליט פרקליט המדינה להעביר כמה עניינים לידי מפכ"ל המשטרה וראש מחלקת המשמעת במשטרה, אשר ראוי לעמדת פרקליט המדינה לבחון בהיבט הפיקודי או המשמעתי, ואשר אין בכוחם להשפיע על המצב הראייתי בתיק. בכללם של נושאים אלה, הציע פרקליט המדינה לבדוק אם הכוח הוכן כהלכה למשימה המורכבת; אם נפלו ליקויים מקצועיים בהתנהלות השוטרים היורים; אם נפל פגם בטיפול הרפואי במנוח; שינויים מסוימים וחוסר עקביות בגרסאות השוטרים המעורבים ועוד. 

ארדן קורא לחדש את החקירה

השר לביטחון הפנים ולנושאים אסטרטגיים, גלעד ארדן, מברך על החלטת פרקליט המדינה לסגור את התיק בעניינם של השוטרים שפעלו באום אל חיראן, ועל הקביעה שהם אכן פעלו בתחושה של סכנת חיים המצדיקה שימוש בנשק. הוא הביע צער על כך שהתחקור של שירות הביטחון הכללי הופסק לאחר מספר שעות ולפני שנאספו ממצאים המאפשרים לבסס את קביעת המשטרה שהיה מדובר באירוע דריסה מכוון. בשל הפסקת התחקור, פרקליט המדינה לא יכול היה לקבוע האם מדובר בפיגוע או לא. 
 
השר ארדן סבור שכעת, משנקבע שהשוטרים פעלו כדין, יש לחדש את חקירת השב"כ והמשטרה בקשר לנסיבות האירוע המצער ולהציג לציבור את כל ממצאי החקירה, וזאת, בכדי שאירועי אום אל חיראן לא ישאירו "פצע פתוח" בחברה הישראלית.

מדוברות המשטרה נמסר בתגובה: "במשטרת ישראל מברכים על החלטת הפרקליטות לפיה שוטרי משטרת ישראל פעלו על פי חוק ולא עלה בחקירה שום חשד לפלילים. עוד עולה כי ממצאי חקירת מח"ש הולמים באופן מלא את ממצאי התחקיר הראשוני שבוצע בשטח על ידי משטרת ישראל. גם במשטרת ישראל מצרים על כך שהחקירה בהקשריה המודיעיניים נקטעה באיבה עם פתיחת בדיקת מח"ש, זאת בדומה לתחקירים מבצעיים אחרים הנדרשים לשם הפקת לקחים ולימוד. עתה, משהסתיימה החקירה תוכל משטרת ישראל להשלים את תהליכי התחקור המבצעי לשם לימוד והפקת לקחים כפי שראוי שייתקיימו בסיומו של אירוע מבצעי מורכב".