נציב כבאות והצלה, רב טפסר דדי שמחי, חתם היום (רביעי), מתוקף סמכותו לפי תקנה 8 לתקנות הרשות הארצית לכבאות והצלה, על הגבלות לקיום מדורות ל"ג בעומר ברוב חלקי הארץ. נציב הכבאות אמר כי "אני קורא להורים ולילדים להקפיד על הנחיות הבטיחות הכוללות הדלקה של מדורות קטנות, ושמירת מרחק מאזורי יער וחורש וחומרים דליקים העלולים לסכן רכוש וחיים".



מוקדם יותר, הוא קיים הערכת מצב במהלכה הוצגו בפניו נתוני מזג האוויר החריג, כיווני הרוחות והיערכות הכוחות. בתום הערכת המצב, חתם הנציב על צו המורה על שורה של הגבלות הכוללת, בין היתר, את הגבלת מימדי המדורה עד לגובה של מטר וחצי וקוטר של עד שלושה מטר, ואיסור הדלקת מדורה ביער וחורש גם במקומות המיועדים לכך. בנוסף, ניתנו מגבלות להגדלת המרחקים בין המדורות לגורמי סיכון כגון יערות, בנייני מגורים, מתקני גז ודלק, קווי


חשמל.





בתגובה לקריאה של נציב הכבאות וההצלה, הוגיע הרב הראשי לישראל, יצחק יוסף, כי "חובה להישמע להנחיות הבטיחות של הגורמים המקצועיים".  "השנה מתריעים גורמי החיזוי והבטיחות מפני מזג אוויר קשה העלול לגרום לסיכון חיים בעת הדלקת המדורות", כותב הראשון לציון. "על פי ההלכה, על אף חשיבות היום, חובה להישמע להנחיות הבטיחות של הגורמים המקצועיים ולנהוג בהדלקת המדורות בכל עיר ועיר על פי הנחיותיהם בלבד. ושומע לנו ישכון בטח".


בחיפה אסרו על הדלקת מדורות

מוקדם יותר, בצעד יוצא דופן, הודיעה עיריית חיפה כי היא אוסרת לקיים מדורות ל"ג בעומר ברחבי העיר, זאת בשל תנאי מזג האוויר. בהודעה רשמית מטעמה נמסר כי "לאור מזג האוויר השרבי, עיריית חיפה בתיאום עם הנחיות רשות הכבאות וההצלה אוסרת לקיים היום מדורות בכל רחבי העיר. המערכות הקהילתיות ובתי הספר ביטלו את כל הפעילויות המתוכננות בהנחיית העירייה".

מלבד זאת, הודיעה העירייה כי פקחים יאכפו את ההוראה: "מי שיבחר להתעלם מהמלצות אלו עושה זאת על אחריותו האישית, עיריית חיפה תפעיל פיקוח לאיתור והפסקה לאלתר של מדורות שימצאו כמסוכנות בכל רחבי העיר. לשם הבטיחות האישית שלכם ושל כלל תושבי העיר, אנא הישמעו להנחיות והמלצות".

באופן דומה, גם בעירית נשר החליטו לפעול בצורה זו. מעיריית נשר נמסר כי "לאחר הערכת מצב שהתקיימה עם ראש העיר, הנהלה, קצין ביטחון (קב"ט), גורמי הביטחון ושירותי הכבאות ולאור מזג האוויר הצפוי היום - שרב כבד ורוחות עזות וחשש משריפות, אנו מנחים שלא לקיים מדורות בנשר. עיריית נשר מצרה על עוגמת הנפש שעלולה להיגרם לילדים והוריהם, אולם בטיחות התושבים הינה מעל הכל. נשר ממוקמת בליבו של פארק הכרמל, יער וחורש, יחד עמכם נשמור על בטיחות התושבים וערכי הטבע. אנו מבקשים להישמע להוראות. ניתן לקיים הפנינג כיתתי ללא מדורה".

בעיריית עכו, לעומת זאת, מסרו כי "לאחר התייעצות עם מנהל הכבאות, ובניגוד לישובים סמוכים שהוחלט על הגבלת הדלקת מדורות היום בערב, בעכו אין מגבלה באזורים המאושרים. ישנה הערכות מיוחדת של סדרנים, שיטור ופקחים בכל האזורים, כולל תגבור ביוביות על ידי תאגיד מי עכו. רק פארק לילי שרון ייסגר החל מרגע זה לאור רגישות המקום והסמיכות לבתים. הקפידו על הדלקת המדורות רק במקומות שהוקצו לכך ושמרו על ילדיכם".



בירושלים, העירייה שלחה מכתב למנהלי בתי הספר בו היא ממליצה לערוך הפנינג ללא מדורות. "בהמשך לתחזיות מזג האוויר המדווחות ע"י החזאים והמלצת שירותי הכבאות למשנה זהירות, אין אישור לקיים מדורות קהילתיות בכל המסגרות העירוניות כולל המדורות הכיתתיות בחסות בתי הספר. מומלץ לערוך הפנינג ללא מדורה".

בתנועה הקיבוצית פנו אף הם לקיבוצים והעומדים בראשם כי יבטלו כל הבערת אש בשטח הקיבוץ או בכל מקום אחר בשל תנאי מזג האוויר הקשים. מנהלת "שבילים" - החינוך החברתי בקיבוצים מהתנועה הקיבוצית, דבי ברא"ס כתבה למנהלי החינוך בכל הקיבוצים בארץ: "למרות התנאים שהציבו במכבי האש המאפשרים הדלקת מדורות, אני מפצירה בכם שלא לקחת כל סיכון שהוא והימנעו מהדלקת אש. אנו משוכנעים כי בני הנוער והילדים בקיבוץ, לא כל שכן החברים המבוגרים יותר, יבינו כי במצב זה לא לוקחים כל סיכון. במרכז ההדרכה באתר התנועה הקיבוצית תוכלו למצוא הצעות לפעילויות אחרות אשר קשורות למסורת ל"ג בעומר".

בעיריית יהוד-נווה מונסון הבהירו כי הדלקת מדורות באזורים שאינם מורשים או לא עומדים בהנחיות הבטיחות של כיבוי אש, יאכפו ויכובו על ידי גורמי הביטחון, שיפעלו במהלך ערב החג ובכל שעות הלילה. גם בעיריית מגדל העמק הוחלט לאפשר לחגוג את ל"ג בעומר רק במספר מוקדים מרכזיים ברחבי העיר והדגישו את האיסור לקיים מדורות באזורים שאינם מאושרים.

ההורים מקבלים את האזהרות בהבנה

ברשתות החברתיוות האזהרות נגד קיום המדורות מתקבלות אצל ההורים עד עתה בהבנה והורים רבים הודיעו כי יקיימו מפגשים כיתתיים ללא מדורות לאור מזג האוויר הצפוי. "צריך לבטל את המדורות לצמיתות. זה מנהג מסוכן, מלכלך שגורם לזיהום אוויר", רשמה אחת האמהות ואחרת הוסיפה "זה ממש כרוניקה של אסון ידוע מראש". הורה אחר ציין, בהקשר לאסון בנחל צפית בשבוע שעבר כי "צריך שיקרה כאן עוד אסון על מנת שהורים יבינו שפגעי מזג האוויר יכולים להיות הרסניים".

הורים רבים התייחסו לכך שגם ללא קשר למזג האוויר צריך לבטל את מנהג המדורות בל"ג בעומר בשל היותו מזהם: "זו פגיעה אקולוגית חמורה, פוגע בסביבה ובבעלי החיים". אחרת רשמה כי "זה מפגע אקולוגי מציק ומיותר" וסיכמה "כדאי לבטל, לא חסרים לנו במדינה אסונות לאחרונה".

בתוך כך, רשות הכבאות וההצלה לישראל שחררה הודעה אזהרה לציבור, בה נכתב כי "בימים הקרובים, צפויים תנאי מזג אוויר המאופיינים ברוחות מזרחיות ערות  המלוות בטמפרטורות גבוהות עד שרביות. תנאים אלו עלולים לגרום להתפשטות שריפה במהירות תוך סיכון לחיי אדם ולרכוש. אנו קוראים לציבור הרחב לנהוג במשנה זהירות בהדלקת מדורות החג. יש להקפיד על כללי הבטיחות כפי שפורסמו באתר הכבאות ברשתות החברתיות. ובאמצעי התקשורת".

ברשות הדגישו כי יש לפעול לאיחוד מדורות מטעמי בטיחות וזיהום אויר. כמו כן, לאור מזג האוויר החריג הצפוי המלווה ברוחות ערות יש להקטין את היקף מדורות על מנת לצמצם את הסיכון שהאש תצא מכלל שליטה.

בנוסף, יש למקם את המדורה במקום נקי מחומרים דליקים, כאשר הדלקת האש תעשה אך ורק על ידי אדם מבוגר, שישמש אחראי וישגיח על הילדים, ויש להדליק את האש עם כיוון הרוח.

עוד נמסר מרשות הכבאות וההצלה כי מומלץ להחזיק בקרבת מקום שני דליי מים, אין להשאיר מדורה ללא השגחה, יש לוודא  כיבוי מוחלט של האש טרם עזיבת המקום, וכי במידה והאש יוצאת משליטה יש לחייג ללוחמי האש 102.