כנס הרצליה 2018 החל היום (שלישי) במרכז הבינתחומי בהרצליה וצפוי להימשך שלושה ימים תחת הכותרת "התשקוט הארץ? ישראל בין יציבות, שינוי ועימות". בין המשתתפים ביום הראשון של הכנס ניתן למצוא את יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, שר החינוך נפתלי בנט, שר האוצר משה כחלון, ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו ושר הביטחון לשעבר משה יעלון. הרמטכ"ל, גדי איזנקוט, שהיה אמור לדבר בכנס, ביטל את השתתפותו.

 
שידור ישיר:



השר בנט התייחס בנאומו לאיום האיראני ולשלוחותיה של טהרן במזרח התיכון, דוגמת חיזבאללה. "בשנים 2006-2000 נמנענו מעימות. הקונספציה היתה מנתקים מגע. הקונספציה קנתה לנו שש שנים של שקט. במלחמת לבנון פגשנו חיזבאללה הרבה יותר חזק ושילמנו מחיר על ניתוק המגע. בתום המלחמה הייתם מצפים שנשנה קונספציה אבל לא כך הדבר. כשבחודשים הראשונים אחרי המלחמה ראינו את המוצבים הראשונים לא עשינו כלום ונתקנו מגע. היום אפשר להגדיר שחיזבאללה היא איום משמעותי על מדינת  ישראל. לא קיומי. אבל זה לא חיזבאללה של שנות ה-90".

"היום אנחנו אומרים - נסראללה, אם תפתח במלחמה נגד ישראל אתה תחריב את לבנון", המשיך בנט. "מה לתושב בכפר בדרום לבנון ולאינטרס האיראני? נסראללה נמצא על קרני הדילמה ומבין שאם ישחק את המשחק האיראני הוא יחריב את מדינתו. חיזבאללה הוא השחקן המרכזי בלבנון. אין יותר הפרדה. התקפה של נסראללה עלינו תחריב את לבנון. ברגע שהתפיסה הזו מחלחלת זה מטופל..

"ראש התמנון"

יו"ר הבית היהודי התייחס גם להשפעה האיראנית במזרח התיכון: "יש ראש תמנון אחד שיושב בטהרן. הוא שולח שליחים לכל נקודה במזרח התיכון. האיראנים לא אוהבים למות והם שולחים אחרים למות בשבילם. איראן היא לא רודנות אלא דיקטטורה דמוקרטית. בעוד אנו מקיזים דם מול קצות הזרועות בעזה ולבנון ראש התמנון לא מסתכן. אנו הולכים על ראש התמנון ולא נבזבז אנרגיה על הזרועות".

"מילות המפתח במבחן מול איראן: נחישות ועקביות", אמר בנט. "כחבר קבינט המדיני-ביטחוני בחמש השנים האחרונות וכמי שישב בכמה מהדיונים הביטחוניים המשמעותיים ביותר בשנים האחרונות, אני יכול להגיד לכם בביטחון גמור: ישראל חזקה מאיראן. ישראל נחושה מאיראן. כי עבור איראן זו הרפתקה בארץ רחוקה. עבורנו זה החיים".
 
"אם האיראנים יתמידו במהלכים האומללים שלהם, הם יגלו די במהרה שסוריה הפכה להיות וייטנאם שלהם. אינני מציע לתקוף את איראן ישירות בשלב הזה, אך אני כן פועל כדי שלמדינת ישראל תהיה את היכולת הרציפה להרתיע את איראן ואזרחיה מפגיעה בישראל".

"משטר האייתוללות חי על זמן שאול"
 
"לאור המדיניות האיראנית המגלומנית בשנים האחרונות ולאור המצב החברתי, כלכלי, הפוליטי והצבאי של איראן אני מתקרב למסקנה: משטר האייתוללות של איראן חי על זמן שאול וסופו לקרוס. בהתנהלותו הנוכחית, המשטר הזה לא ישרוד כיוון שהוא מפנה את משאביו הלאומיים להרפתקאות שבינן לטובת העם האיראני אין דבר".
 
"העם האיראני לא מחפש ארסנל גרעיני, הוא מחפש עתיד טוב לילדים. העם האיראני לא מחפש מלחמות אלא שלום. הציבור האיראני לא מחפש לשלוח את כספו ואת בניו לסוריה שעלולה להפוך לשדה דמים. העם האיראני גאה בעצמו ורוצה לחיות חיים טובים". דווקא כשר החינוך, אני רוצה לפנות לדור הצעיר באיראן מעל במה זו ולומר: העם הישראלי מכבד מאוד את העם הפרסי".
 
"אין לנו שום רצון להילחם באיראן ואין לנו שום שאיפות טריטוריאליות או אחרות לגבי המדינה שלכם. אנו עסוקים בחינוך הדור הבא שלנו ובלספק להם עתיד טוב של שגשוג, שקט ושלווה. עם זאת, המשטר האיראני הנוכחי יצא למשימה להקים אימפריה אזורית ולהרוס את מדינת ישראל. הוא מבזבז מיליארדי דולרים ואת חייהם של בני הנוער שלו כדי להשמיד את המדינה היהודית. את זה לא נאפשר. אם יהיה צורך, אנו נלחם בחזרה עם כל התחכום הטכנולוגי, הכוח הפיננסי, העוצמה הצבאי והרוח הלאומית שלנו. האומה שלנו נחושה להגן על עצמה בכל מחיר. אני פונה לעם האיראני - עליכם להפציר במשטר שלכם להפסיק בהרפתקה המסוכנת שלהם ולהתחיל להשקיע בעתיד שלכם במקום".

כחלון: "שמאל זה לא עבירה פלילית"

שר האוצר משה כחלון התייחס לעימות עם שרי הבית היהודי על פסקת ההתגברות. "קרה משהו שלא קרה מתחילת הקדנציה, משהו ברוטלי וחסר אחריות. סוג של הורדת ידיים. 75% הם המיינסטרים ויש 7.5 אחוז של קיצוניות שרצו למשוך את המדינה למקומות לא נורמליים. אני שמח שהם לא מצליחים לגרור אותנו למקומות לא טובים".

לדבריו, "זה קרה שהבית היהודי לא הסכים להיענות לא לבקשה שלי ולא לראש הממשלה ופעל בצורה עצמאית, ואני לא רוצה לומר יותר. יש עליהם לחץ מצד עמותות ימין קיצוני, מפעילים עליהם לחץ אדיר. עמותות של הימין הקיצוני האשימו אותי שאני שמאלן" 
 
זה פוגע בך? 
"לא, זו עמדה. שמאל זו עמדה לא עבירה פלילית".

מחר אמורים להשתתף בכנס מפכ"ל המשטרה, רוני אלשיך, ראש השב"כ לשעבר, יורם כהן, ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, שר התחבורה, ישראל כ"ץ, שר החינוך והפנים לשעבר, גדעון סער. ביום חמישי ישתתפו שר הביטחון, אביגדור ליברמן, ח"כ ציפי לבני, ח"כ יאיר לפיד, יו"ר מפלגת העבודה, אבי גבאי, הרב הראשי דוד לאו ונשיא המדינה ראובן ריבלין שנאומו יסגור את הכנס.