לאן הולך הסכם הגרעין עם איראן? בדברים שנשא היום (שלישי), הבהיר נשיא איראן חסן רוחאני כי הוא חותר לשימור הסכם הגרעין גם אם ארצות-הברית תחליט לפרוש ממנו. רוחאני אמר כי במידה ותפרוש ארה"ב מן ההסכם, "ייתכן שנתמודד עם כמה בעיות לחודשיים או שלושה, אבל נעבור את זה." הדברים נאמרו בכנס בנושא נפט שהתקיים בטהרן. הערב בשעה 20:00 צפוי נשיא ארה"ב טראמפ למסור הודעה מיוחדת, בה יודע האם ארצו תפרוש מהסכם הגרעין או שמא תדרוש לפתוח אותו לשינויים, דבר שטהרן כבר הבהירה שלא תסכים לו. 



רוחאני הדגיש כי ארצו מעוניינת להמשיך לפעול עם הקהילה הבינלאומית ו"בשותפות בונה עם העולם", תוך רמיזה ברורה לחמש המעצמות החתומות על ההסכם לצד ארצות-הברית. הוא הוסיף: "בין שנהיה נתונים לסנקציות ובין שלא, אנו חייבים לעמוד על הרגליים. זה חשוב מאוד לפיתוח [הכלכלי] של ארצנו". דברים אלו מצטרפים למסר דומה שהעביר אמש הנשיא האיראני. "איננו מודאגים מהחלטותיה האכזריות של ארצות-הברית. אנו מוכנים לכל התרחישים ולא יחול שום שינוי בחיינו בשבוע הבא", אמר רוחאני, ברמיזה כי איראן אינה שוללת הישארות בהסכם גם אחרי פרישת ארצות-הברית. 



כולם מחכים לו. טראמפ. צילום: רויטרס
כולם מחכים לו. טראמפ. צילום: רויטרס



לעומת קו זה של הנשיא רוחאני, דבקים גורמים אחרים במשטר האיראני בתגובה תקיפה להחלטה אמריקנית על פרישה מן ההסכם. תגובה זו עשויה לכלול הפרה איראנית של ההסכם, כמו חידוש המחקר הגרעיני או העשרת אורניום במתקן פורדו, או אף פרישה מן ההסכם. קו קיצוני עוד יותר דוגל לא רק בפרישה מהסכם הגרעין, אלא אף בפרישה מהאמנה למניעת הפצת נשק גרעיני עליה חתומה איראן ובחידוש תכניתה לפיתוח נשק גרעיני.

בניגוד למגמה זו הבהיר אמש רוחאני כי איראן אינה חותרת להשיג נשק גרעיני, ולצד זאת עמד על ההפרדה בין סוגיה זו לבין סוגיית השפעתה של איראן במזרח-התיכון. "אם הם [ארה"ב] רוצים לוודא כי אנו לא חותרים להשגת פצצה גרעינית, הרי שאמרנו שוב ושוב כי אנו לא חותרים לכך, אולם אם הם רוצים להחליש את איראן ולהגביל את השפעתה, בין שבאזור ובין שבעולם, לכך תתנגד טהראן בחירוף נפש".