ועדת המשנה למוכנות העורף של ועדת החוץ והביטחון בכנסת בראשות ח"כ עמיר פרץ (המחנה הציוני) הכריעה היום (שלישי) לאחר סדרה של ארבעה דיונים מקיפים בעד חוות דעת הקובעת שפתרון הביניים להמשך קיומו של מפעל חיפה כימיקלים צפון - היא אספקת אמוניה למפעל באמצעות מכלים קטנים (איזוטנקים). מפעל חיפה כימיקלים צפון בחיפה מושבת זה חודשים על ידי החברה ועובדיו נמצאים בחופשה ללא תשלום בעקבות סגירת מכל האמוניה בחיפה.  
הנהלת חיפה כימיקלים מתנגדת לפתרון הביניים של האיזוטנקים משום שלדבריה הוא אינו ישים עבור המפעל בחיפה ואינו בטיחותי. מבקריה מאשימים כי מדובר בהחלטה כלכלית גרידא. איזוטנקים של אמוניה כבר מוסעים למפעל החברה בדרום ומאפשרים את פעילותו.
תחת זאת מנסה החברה ליישם את חלופת אניית האמוניה בנמל חיפה - חלופה זולה יותר שלטענת עירייה חיפה וכעת גם ועדת החוץ והביטחון, היא גם מסוכנת הרבה יותר בהיותה למעשה "מכל אמוניה צף" החשוף לפגיעת טילים. הנהלת חיפה כימיקלים מצוידת גם בחוות דעת של המטה לביטחון לאומי (מל"ל) שאינה פוסלת מבחינה ביטחונית את אניית האמוניה.

להחלטת ועדת המשנה, כמו לחוות דעת המל"ל, אין עם זאת משמעות אופרטיבית המחייבת את חיפה כימיקלים אבל יכולה לשמש את עובדי החברה ואת עיריית חיפה בהליכים המשפטיים שהם נוקטים נגד חברת חיפה כימיקלים שממשיכה להשבית את המפעל בצפון על מאות עובדיו כאמצעי לחץ על הממשלה למצוא דרך לאשר לה את "חלופת האניה" מעל ראשה של עיריית חיפה.

"פתרון טוב שעונה על צרכי הביטחון של התושבים"
ח"כ פרץ מסר הערב: "יבוא האמוניה במכליות קטנות הוא פתרון טוב שעונה על צרכי הביטחון של מעל מליון תושבי מפרץ חיפה. הוא גם פתרון שיכול להחזיר את מפעל ׳חיפה כימיקלים׳ צפון ועובדיו לשגרת פעילות מידית. אני קורא לממשלה לפעול ולקדם במקביל את הפתרון הטוב ביותר לטווח ארוך להקמת מפעל לייצור אמוניה בדרום הארץ". 
במכתב המפרט את סיכום פעילות הועדה חותמים יו"ר ועדת המשנה ח"כ עמיר פרץ ויו"ר ועדת חוץ וביטחון ח"כ אבי דיכטר על המסקנות הבאות: "אנו סבורים שנכון לתמוך ולקדם את פתרון האיזוטנקים כפתרון זמני, עד שימומשו הפתרונות לטווח הארוך. אנו דוחקים בגורמים הרלוונטיים (עיריית חיפה והמשרד להגנת הסביבה) לזרז את מתן הרישיון להקמתו של מתחם איזוטנקים ממוגן, אשר יאפשר לחברת חיפה כימיקלים לשוב ולהפעיל את מפעליה ללא מגבלה משמעותית ולאפשר לעובדיה לשוב ולעבוד".
מוועד עובדי חיפה כימיקלים המאוגדים בארגון כוח לעובדים נמסר: "אנו מברכים את ועדת המשנה ואת העומדים בראשה חברי הכנסת עמיר פרץ ויו"ר וועדת חוץ וביטחון אבי דיכטר על החלטתם הבהירה באשר לחלופה למיכל האמוניה. בכך מגיעים לקיצם חודשים של חוסר בהירות לציבור של מאות עובדים ובני משפחותיהם. עובדי המפעל מעולם לא צידדו בפיתרון כזה או אחר ובלבד שהמפעל יחזור לתפקד. אנו מצפים כי המדינה, עיריית חיפה והנהלת המפעל יפעילו ליישומו המהיר של הפתרון" והם מוסיפים: "אין כל סיבה כי פתרון האיזיטנקים המיושם בהצלחה מזה מספר חודשים במפעל הדרומי, לא ייושם גם בצפון ויפה שעה אחת קודם". 
מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "ראש עיריית חיפה יונה יהב מברך את וועדת החוץ והביטחון ככלל ואת חברי הכנסת פרץ ודיכטר בפרט, על האומץ להעמיק בעיניים נטולות אינטרסים ולקבל החלטה שטובת כמיליון מתושבי מדינת ישראל היא השיקול היחיד בה. אנו נמשיך להתעקש שכלל העוסקים בנושא יזיזו הצידה כל שיקול אחר מלבד טובתם וביטחונם של תושבי המטרופולין הצפוני".