יומו השני של כנס הרצליה למדיניות ואסטרטגיה נמשך היום (רביעי), ובין הנואמים עלו היום שר התחבורה ישראל כ"ץ והשר לשעבר גדעון סער. שר התחבורה התייחס להצהרה הדרמטית אתמול של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, בו הודיע על כוונתו לפרוש מן ההסכם הגרעיני עם איראן, ואמר כי "לאיראן יש כעת שתי אפשרויות - להתיישר או לקרוס ולהתקפל. אם היא לא תתיישר עם הפסקה אמתית של תכנית הגרעין, הפסקת תכנית הטילים הבליסיטיים וההתפשטות האזורית, היא תתקל בעוצמה הכלכלית האמריקנית. אם הם ילכו לעימות, המשטר האיראני יכול לקרוס, ואז ייפתרו כל הבעיות, ואיראן תהיה בעלת הברית הגדולה ביותר שלנו באזור".

עוד הוסיף כ"ץ על הסכם הגרעין: "הסכם הגרעין הזה מביא את איראן לגרעין גם אם הם לא מפרים אותו, ומונע מהעולם לטפל בהם בתחומים אחרים. אובמה חשב שהם יעברו לצד הטוב, אבל הם ניצלו את זה לכיוון ההפוך. כשאני שואל ראשי ארגוני מודיעין ברחבי העולם מה מניע את איראן, הם אומרים האידאולוגיה של ייצוא המהפכה השיעית לכל המזרח התיכון, וזה גובר על שיקולים כלכליים".
 
בנוגע לדיווחים על תקיפתה של ישראל בסוריה, נגד כוחות איראניים באזור, אמר כ"ץ: "אנחנו נמשיך למנוע את ההתבססות האיראנית בסוריה. כל עוד המערכה מוגבלת לסוריה, היתרון של ישראל גדול. גם אם המערכה תתרחב ללבנון יש לנו יתרון גדול, אבל המחירים הם אחרים. המערך האיראני עוד לא נבנה בסוריה ולכן המערכה הנוכחית חשובה". עוד הדגיש השר כי "אנחנו הרי לא נכבוש את סוריה, לכן יש חשיבות למה שקרה אתמול. להביא לתודעה האיראנית מסקנה ברורה: שאין להם לחפש בסוריה כי המחיר גבוה מדי".
 
סער:
 "האיום האיראני הוא המשמעותי ביותר עבור הביטחון הלאומי של ישראל"
 

נואם נוסף שעלה היום הוא השר לשעבר גדעון סער, שהגיב גם הוא להתפתחויות מול איראן והצהיר: "האיום האיראני הוא האיום המשמעותי ביותר עבור הביטחון הלאומי של ישראל. מרכיב חשוב ביכולת להתמודד עמו היא האחדות בתוכנו. יש לשים בצד מחלוקות בעניינים אחרים. במהלך 70 שנות קיום המדינה עמדנו ויכולנו לאתגרים גדולים לא פחות. אנו יכולים לעמוד גם בזה". 

גדעון סער. צילום: אבשלום ששוני

עוד אמר סער: "יש צורך באסטרטגיה שמאיימת על משטר אסד: "אם איראן תתמיד בניסיון ליצור משוואה חדשה בסוריה, זה יסכן את משטר אסד, והתוצאה עשויה להיות נפילתו. ככל שהיא תמשיך להתקדם בתכניתה, היעדים של ישראל יהפכו להיות יעדים של המשטר הסורי". בנוגע למעורבותה של ארה"ב מול איראן אמר השר לשעבר כי "הובלת ארה"ב את המאבק בהתגרענות איראן חשובה, אבל על ישראל להיערך למגוון מצבים, כולל מצב בו עיקר הנטל למנוע מאיראן נשק גרעיני יהיה מנת חלקה". 

"האיראנים מייצרים יכולת מהלומה איכותית נגד העורף האזרחי והכלכלי של ישראל. למרות הפעולות המיוחסות לישראל הם שואפים לייצר מאזן כוחות שישבש את הנכונות הישראלית להתעמת עם איראן בנושא הגרעיני בעתיד. במצב הזה, עלינו לשאול את עצמנו מה המודל האופרטיבי לסיכול המהלך האיראני. בהנחה שהיעד מוסכם, עלינו לשקול מהן דרכי הפעולה המיטביות להשגתו. לדעתי, שינוי המשוואה ייעשה על ידי טיפול ברצונו של האויב", אמר סער.