"בירושלים חוגגים ובעזה טובחים": כך הגיבו היום (שני) בזעם ברשימה המשותפת בעקבות העימותים בגבול הרצועה שבהם נהרגו עשרות מפגינים עזתים. בעת טקס פתיחת השגרירות נערכה הפגנה סוערת מטעם ועדת המעקב העליונה של ערבי ישראל, בראשות ח"כ לשעבר מוחמד ברכה, בהשתתפות חברי כנסת מהרשימה המשותפת, בשכונת ארנונה בירושלים, לא הרחק ממתחם שגרירות ארצות הברית.
 
בהפגנה שבה השתתפות מאות פרצו עימותים בין המפגינים לבין המשטרה ו-14 מהם נעצרו בהם היועץ הפרלמנטרי של ח"כ עאידה תומא סלימאן. במהלך העימותים הפילו שוטרים לרצפה את ח"כ זחלקה ודחפו בכוח את ח"כ מסעוד גנאים. המפגינים נשאו שלטים עליהם נכתב "אלקודס בירת פלסטין על אפם וחמתם של טראמפ ונתניהו".
 
"מי שנתן הוראה לירות באנשים לא חמושים, שעושים הפגנות לא אלימות הוא רוצח", אמר יו"ר בל"ד, ח"כ ג'מל זחלקה. "אני קורא לחיילים לסרב פקודה ולא לירות על מפגינים לא אלימים". זחאלקה הוסיף: "טראמפ הוא פרובוקטור ומתנהג כמו קאובוי במערב הפרוע.  הצעד הראשון והיחיד שהוא נקט בעניין הפלסטיני הוא העברת השגרירות ביום הנכבה, תוך התגרות בעם הפלסטיני ורגשותיו.  טראמפ עושה וידוי הריגה לתהליך השלום תוך שיתוף פעולה עם אויב השלום בנימין נתניהו".

ח"כ מסעוד גנאיים במהלך העימותים. צילום: תקשורת הרשימה המשותפת
ח"כ מסעוד גנאיים במהלך העימותים. צילום: תקשורת הרשימה המשותפת

 
בהודעה שפרסמה בל״ד נאמר כי "ישראל מבצעת טבח נפשע בתושבי עזה, וארצות הברית שותפה מלאה לפשע שהוא פשע מלחמה הנובע מחוסר היכולת של ישראל להכיל מאבק עממי לא חמוש, אשר מעלה על פני השטח את שורש הסוגיה הפלסטינית: הפליטים, הטרנספר השיטתי וההשתלטות על אדמת פלסטין". בל"ד קראה לבני העם הפלסטיני להיערך למחאה נרחבת, ומפצירה בהנהגה הפלסטינית ברמאללה להגיב בחריפות למתקפה הישראלית במישור הבינלאומי. הערב צפויות הפגנות זעם בחיפה, ביפו ובמספר מ וקדים במגשר הערבי.

מדוברות המשטרה נמסר כי המפגינים "הפרו את הסדר, התעמתו עם השוטרים ולא נשמעו להוראותיהם. בשלב מסוים המפגינים החלו להניף דגלי פלסטין, לקרוא 'אללה ואכבר' ו'בדם ואש נפדה את פלסטין' וקריאות נוספות, במטרה להתסיס את האווירה וליצור פרובוקציה מכוונת. לאחר מספר בקשות חוזרות והפרת התנאים שנקבעו, ניתנה הוראת פיזור. לאחר שהופסקו קריאות הסתה והתססה ההפגנה המשיכה כסדרה".
 
ח"כ מסעוד גנאים מתעמת עם המשטרה
מוקדם יותר אמר יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה: "העברת השגרירות הזאת מגואלת בדמם. הפלסטינים אותתו שזה יצית בקרב העמים הערביים זעם שלא יכול להיות שמקבלים החלטה חד צדדית לגבי ירושלים. זאת עיר מחולקת בפועל, וגם לפי כל החלטות האו"ם. כל מדינות העולם, כולל גרמניה, צרפת, מכירות בכך, נשאר רק משטר נתניהו וטראמפ. איפה מצרים, איפה ירדן? המשטרים הללו פגעו בעם הפלסטיני. הם חלק מה'נכבה' שלנו". 

עודה הוסיף: "יש לנו זכות להתקומם ולהיאבק. מה שמעניין אותי זה איך נבנה עתיד אחר לעם. תתארו לכם שנהרגו 37 יהודים. ירושלים המערבית תהיה בירת פלסטין, נפדה אותה ברוח ובדם. ואז יהיה שלום שיטיב עם כולנו. הבנאדם הוא הערך העליון, צריך לחתור לשם".