בישראל חיים כיום כ־2 מיליון קשישים ואנשים עם מוגבלויות המתקשים להגיע למרחב מוגן בעת הישמע אזעקת אמת, בהם כ־200 אלף נכים שאינם מוכרים לשירותי הרווחה. לרבבות קשישים אומנם יש מיגון, אך הם אינם מסוגלים להגיע אליו. לרשויות המדינה אין מיפוי מקיף של האנשים הללו כדי להגיע אליהם ולסייע להם בעת חירום, ולא קיימת תוכנית פינוי סדורה עבורם. במשרד הרווחה טוענים כי המיפוי קיים, אבל ל"מעריב־השבוע" הגיעו עדויות של נכים וקשישים שמוכיחות כי הרשויות מעולם לא יצרו עמם קשר בנושא. 
 
רותי ברכה (62) היא תושבת צפת המתגוררת בגפה בדירת 60 מ"ר ישנה ומתקיימת מקצבת נכות. ברכה נעזרת בקביים כדי ללכת. "כשיש אזעקה אני לא יכולה לזוז מהבית. הבתים בשכונה ישנים, אין לי כסף לבנות ממ"ד וגם לרוב השכנים שלי אין. יש לנו בשכונה מקלט ציבורי קרוב שאני אפילו יכולה לראות מהבית, אבל כדי להגיע אליו אני צריכה לרוץ מסביב לבית, לעלות 20 מדרגות וללכת עוד כמה מטרים, ככה שאין לי מה לעשות חוץ מלשבת בבית ולהתפלל".
 
למרות מגבלת התנועה החמורה שלה ואף שהיא מוכרת בביטוח הלאומי, רותי, כמו עשרות אלפי אנשים במצב דומה, אינה מוכרת לשירותי הרווחה ולכן לא תזכה לסיוע מיוחד בשעת חירום. גם בתוכניות המיגון של פיקוד העורף לא נחשבת רותי לזכאית, שכן בשכונתה יש מקלט ציבורי הנחשב זמין. "בינתיים אף אחד משום רשות או גוף מעולם לא הגיע אלי להסביר או לעזור להבין מה קורה במצב חירום", היא אומרת.

איציק שמולי. צילום: ללא
איציק שמולי. צילום: ללא

 

משרד הרווחה, האמון על הקשר במצב חירום עם מחלקות הרווחה של הרשויות המקומיות, טוען כי למחלקות יש תוכניות סדורות לחירום כדי להגיע לכל קשיש או אדם עם מוגבלות ולסייע לו. אבל הדבר אינו מדויק, משום שיותר ממחצית מ־235 אלף הזכאים לקצבת נכות כלל אינם רשומים או מוכרים במחלקות הרווחה המקומיות, ולחלקם הגדול מעולם לא הגיעו הרשויות כדי לסייע בעת חירום או להכינם למצב כזה. אתמול התקיים בכנסת דיון של ועדת המשנה למוכנות העורף של ועדת חוץ וביטחון. במהלך הדיון חשף שוב פיקוד העורף את פערי המיגון החמורים, שלפיהם כמעט לשליש מאוכלוסיית המדינה - 2.5 מיליון אזרחים - אין מיגון זמין. 
 
יו"ר שדולת הכנסת למען האזרחים הוותיקים, ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני), שיגר אתמול מכתב לשרי הביטחון, ביטחון הפנים והעבודה והרווחה בנוגע לסיוע לאוכלוסיות החלשות במצבי חירום. ח"כ שמולי כותב ומתריע: "לפני כשנה וחצי פרסם מבקר המדינה דוח מיוחד ובו מתח ביקורת נוקבת על מוכנות העורף בעתות חירום. למרות זאת, יכולת ההגנה על התושבים מוגבלת מאוד לנוכח פערי המיגון. במדינה חיים אזרחים רבים אשר משתייכים לאוכלוסיות מוחלשות, ובשעת חירום אינם יכולים להתפנות בכוחות עצמם. זהו הימור מסוכן ומיותר על שלומם וביטחונם". 
 
ממשרד העבודה והרווחה נמסר בתגובה: "בשנים האחרונות התקיימו עשרות פגישות עבודה ותרגילים משותפים עם נציגי כל רשויות החירום בישראל. המשרד מתווה מדיניות תקנות חירום למחלקות השירותים החברתיים ברשויות המקומיות, הכוללת מיפוי של אוכלוסיות רווחה ואופן הטיפול בהן, לרבות רשימות שמיות של כל אדם המוכר במחלקה. הקמת הרשימות ועדכונן מפוקחים על ידי המשרד. נוסף לכך, במסגרת נוהל 'כספת נצורה' קיים קובץ המתעדכן מדי חודש ובו רשימות של אנשים עם מוגבלויות שאינם מוכרים במחלקות הרווחה (אך מוכרים לביטוח הלאומי), ובשעת חירום מועברות הרשימות לרשויות בכפוף לנוהל. כמו כן, נציין כי במסגרת תרגול חירום תקופתי שמקיים המשרד מעת לעת מתורגל גם הנוהל".