עוד אחד מסמלי תל אביב לאורך עשרות שנים ייכנס לדפי ההיסטוריה. הבוקר (רביעי) יחלו עבודות הריסת המבנה המוזנח של הדולפינריום. עבודות ההריסה ופינוי ההריסות צפויות להימשך כחודשיים. במתחם, שיהפוך לחלק מרצף הטיילת התל אביבית, יוקמו פארק חופי, מרכז ספורט ימי קהילתי וטיילת חוף.



הריסת מבנה הדולפינריום
ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, שנתן את האות לתחילת עבודות ההריסה, אמר: "אנחנו פותחים את הטיילת. הריסת הדולפינריום היה אחד מהנושאים הראשונים שטיפלתי בהם כשנבחרתי לתפקיד (לפני כ-20 שנה), וסוף סוף זה קורה. עברנו הרבה מכשולים ובירוקרטיה, אבל היום הגדול הזה הגיע. המפגע הבלתי רגיל הזה ייעלם".
 

כשנשאל על הטענות שעלו בנוגע לתמורה שבעלי הזכויות בדולפינריום קיבלו, ביניהם קרקע חלופית ומעבר לטיילת להקמת מגדל למלונאות ומגורים, אמר חולדאי: "כולם מרוויחים מזה, כל הטענות כבר עלו בבית משפט ונדחו, הם עברו הרבה ערכאות, אני לא צריך להוכיח שאין לי אחות. בית המשפט שמע וקבע".



עבודות ההריסה יוצאות לדרך לאחר שנים ארוכות של מאבקים ציבוריים ומשפטיים. בעבר הייתה תוכנית לבניית מלונאות ומסחר במתחם והיא בוטלה.


עבודות הקמת הדולפינריום החלו בשנת 1978 על ידי יזמים פרטיים. המבנה תוכנן על פי מודלים של מבני דולפינריום במדינות אחרות. בשנת 1980 הדולפינריום נפתח והפך למוקד עלייה לרגל להמוני מבקרים.



צילום: אבשלום ששוני



גם חולדאי הגיע. צילום: אבשלום ששוני




לפני ההריסה. צילום: אבשלום ששוני




הדמיית הטיילת בתל אביב לאחר הריסת הדולפינריום. צילום: אבשלום ששוני



הדולפינריום כלל אז אקווריום ענק, מוזיאון לבעלי חיים ימיים, בריכות לכרישים ודולפינים ושלל סוגי דגים טורפים ונדירים, שרבים מהם הובאו מהים התיכון, סמוך לחופי סיני ומקליפורניה. אבל לאחר שנים הדולפינריום נסגר והמבנה הפך לנטוש, ופעלו בו רק מועדונים בודדים. בתחילת שנות ה־90' נעשה ניסיון על ידי בעלי עסקים לפתוח במתחם דולפינריום במתכונת חדשה, שניתן בו דגש על מופעי דולפינים שאומנו על ידי מאמנים שהגיעו בגל העלייה ממדינות חבר העמים.



אבל גם הניסיון הזה לא צלח, ומשנת 95' המבנה חזר להיות נטוש. במקום נפתחו מועדון שיט גלשנים ומועדונים. ב־1 ביוני 2001 אירע בדולפינריום פיגוע, כאשר מחבל מתאבד התפוצץ בליל שבת בסמוך לבני נוער שהמתינו בתור לכניסה למועדון ה"דולפי".



בפיגוע נרצחו 21 בני אדם ונפצעו 120, רבים מהם תלמידים בתיכון שבח מופת בתל אביב. בשנים האחרונות בלט מבנה הדולפינריום בהזנחתו למרחוק, על רקע כתובות הגרפיטי שכיסו חלקים נרחבים ממנו. היום, המבנה יחל להיעלם מהנוף התל אביבי, לאחר כ־40 שנה. באשר לאנדרטה לזכר הפיגוע שנמצאת במקום, הודיע חולדאי: "האנדרטה המוצבת בכניסה לדולפינריום תישאר ותטופח. אני גם אפגש עם המשפחות ואעדכן אותם. אף אחד לא ייגע באנדרטה הזאת".