השחקנית רננה רז שבה לתפקידה המוכר כפרזנטורית של רשות המים וגויסה שוב להתקלף מיובש במסך הטלוויזיה שלנו ולספר לנו שישראל מתייבשת ושהגיע הזמן שנחסוך במים. יו"ר רשות המים, גיורא שחם, הסביר הבוקר לענת דוידוב ב-103FM את הצורך בשובו של הקמפיין למרות יכולות ההתפלה הגבוהות של מדינת ישראל: "אנחנו נמצאים בפתחו של קיץ אחרי חמישה חורפים של בצורת. המאגרים הטבעיים שלנו התרוקנו ובהם גם הכנרת. כל מי שמבקר בכנרת רואה כיצד היא התרחקה מהקו העליון שלה, יותר מחמישה מטרים, שהם מיליארד קוב מים. כמות ההתפלה שמתבצעת באופן פנטסטי בישראל מספקת לנו כ-650 מיליון קוב מים שהם 2/3 מהצריכה העירונית והתעשייתית בישראל, אך היא אינה מספיקה".



"לא יכולנו להיערך לאירוע שקורה אחת ל-50 שנה", הסביר שחם. "השנה לא יהיו חסרים מים בברזים, אך אנחנו נערכים לשנה נוספת של בצורת. אנחנו רוצים להיערך למצב הנדיר אך המאוד קשה שעלול לקרות כאן, הטבע הביא אותנו לקיצוניות". לדבריו, מצב של חמש שנות בצורות רצופות לא קרה בישראל 60 שנה. "הפעם האחרונה שסבלנו מאירוע כזה היה באמצע שנות ה-50 של המאה הקודמת. אז הייתה בישראל חמישית מהאוכלוסייה והצרכים היו קטנים יותר. לפני 3500 שנה ישבה כאן משפחה שבשנה השביעית ירדה למצרים בגלל הרעב הכבד שהיה בארץ".





כשנשאל לאיזה שימוש הוקמו מאגרי ההתפלה הסביר: "מערכת המים שלנו מעורבבת. כשאנחנו פותחים את הברזים במים אנחנו לא יודעים מאיפה הגיעו המים וזה לא מעניין אותנו כי מים זה מים. הצריכה העירונית והתעשייתית במדינת ישראל היא של כ-900 מיליון קוב מים, בעוד בערך שנה הצריכה החקלאית למים הטובים תעלה לבדה ל-250 מיליון קוב".



"המים שאנחנו מקבלים מתהליכי ההתפלה בישראל מגיעים לכ-600 מיליון קוב מים, שהם חצי מהכמות שאנחנו נדרשים לספק. אני קורא לציבור לסגור את המים במקלחת שתי דקות קודם, לא יקרה כלום אם נתקלח שתי דקות פחות. אנחנו יכולים לחסוך יחד כ-50 מיליון קוב - זה המון מים".




עריכה: איתמר זיגלמן