מזה כחודש ש-3,000 סטודנטים במכללה האקדמית להנדסה אורט בראודה לא לומדים באופן מלא בשל שביתת ארגון הסגל הזוטר. השביתה מתקיימת באישורו של בית הדין לעבודה ללא הגבלת זמן וזאת משום שלא נחתם הסכם קיבוצי שיסדיר את תנאי העבודה והשכר של המורים מן החוץ.



המרצים מן החוץ מהווים את הרוב המספרי בסגל ההוראה של המכללה (כ-240 מרצים מן החוץ, בהשוואה לכ-120 חברי סגל מן המניין) והם מלמדים כ-50% משעות ההוראה המועברות במכללה, כך שבינתיים הסטודנטים כאמור הם הנפגעים העיקריים. עידו ברגר, סטודנט להנדסת תוכנה, אמר ל"מעריב-השבוע" כי הסטודנטים חוששים שלא ימצא פתרון עד לסיום הסמסטר בסוף חודש יוני: "כרגע הלימודים לא מתנהלים כסדרם, יש קורסים שלא נלמדים בכלל ויש קורסים שנלמדים חלקית והשביתה יכולה להימשך גם עד סמסטר הבא".



"אני לומד במכללה שישה קורסים הסמסטר, מתוכם חמישה נפגעו עקב השביתה. יש אווירה מאוד לא טובה, לא יודעים לאן פני הדברים הולכים. רוב הסטודנטים רוצים לחזור להמשך הלימודים התקינים", אמר ברגר והוסיף כי "הכעס שלנו מופנה לרגולטורים שפשוט עושים שימוש ציני במכללה ולא עושים את מיטב יכולתם כדי שהשביתה הזו תפסק. אם הם היו מניעים תהליכים בצורה מהירה יותר אז השביתה הייתה מסתיימת".



"על חשבון הגב של הסטודנטים"
 
אלעד לייבוביץ', לומד גם הוא הנדסת תוכנה במכללה: "כל גוף זורק את האחריות על האחר ובסופו של דבר זה על חשבון הגב של הסטודנטים. התחושה שלי היא שאני לא מקבל את הידע שאני זקוק לו מהמרצים ומהמכללה על מנת לסיים את התואר ולהתמקצע בהמשך בעבודה בתעשייה. התנאים של המרצים מן החוץ חשובים לנו אבל כל הסאגה הזו צריכה להסתיים בצורה הכי מהירה על מנת לצמצם את הפגיעה בסטודנטים".

פיני שלומאי, יו"ר ארגון הסגל האקדמי הזוטר במכללה הסביר כי בקיץ האחרון כמעט ונחתם ההסכם אך הות"ת (הוועדה לתכנון ותקצוב במועצה להשכלה גבוהה) פסלה אותו. "הבנו שאין שום משמעות להסכמות עם המכללה, רצינו לצאת לשבות בסמסטר א' אבל המכללה פנתה לבית הדין לעבודה והוא הוציא צו מניעה נגד השביתה עד לאחר פסח".



לטענת שלומאי, המכללה חזרה בה מהבנות שכבר הושגו ולכן לאחר פסח הם החלו בשביתה. כשבועיים לאחר מכן נחתם הסכם בפועל מול המכללה והשביתה הסתיימה. הסגל הזוטר ביקש התחייבות מהמכללה שההסכם ייחתם מול הות"ת תוך שבוע אך זה לא קרה ולכן לפני שבועיים החלו בשביתה נוספת.



מתן מדר, יו"ר אגודת הסטודנטים במכללה, התייחס לכך ואמר כי "השביתה פוגעת פגיעה אנושה בסטודנטים. יש אי וודאות שאופפת את הקמפוס ואנחנו עושים הכל כדי להגן על הסטודנטים ולדאוג שייפגעו מעט ככל שניתן. החשש הוא שהסטודנטים יפגעו מעיכוב בסיום התואר וזה משליך על התעשייה עצמה. אנו לא ניתן שהסמסטר יתבטל לחלוטין ובמקביל לא ניתן שגם סמסטר הקיץ יפגע ונמשיך לפעול בכל האמצעים שידרשו כדי לקדם את סיום השביתה".



בתוך כך, בנוסף לשביתה במכללת אורט בראודה, ועד הסגל הזוטר במכללת עמק יזרעאל ישבית החל מהיום את הלימודים במכללה לפרק זמן בלתי מוגבל. לפני כחודשיים הכריז הוועד על סכסוך עבודה, לאחר שלדבריהם, בדומה לאורט בראודה, הנהלת המכללה חזרה בה מהבנות עליהן הוסכם.



ד"ר עדנה גורני, יו"ר הוועד, אמרה כי "אנחנו מצפים שההנהלה תעמוד בתוקף על אישור ההסכם כפי שהיא עצמה התחייבה בחתימה על מתווה העקרונות. לא יתכן שתהליך אישור על ידי הרגולטורים נמשך שנה שלמה והופך לתהליך שבו נפתחים דברים מוסכמים ונעשה ניסיון לכופף אותנו לחתום על הסכם גרוע באופן מהותי מאשר ההסכם הקיבוצי".



מהמכללה האקדמית עמק יזרעאל נמסר כי "יש לנו צוות מרצים נפלא ומקצועי שאנו מאוד מעריכים ולכן פעלנו למען הסכם קיבוצי המעניק להם תנאים מצוינים. ההסכם כפוף לאישור משרד האוצר, המל"ג והות"ת. אנחנו פועלים באופן נמרץ, הכולל משא ומתן מרתוני מול הגופים הללו כדי להתגבר על מכשולים אחרונים שנותרו כדי להגיע להסכם סופי, ואכן, עיקר ההסכם, המקנה הטבות ניכרות למרצים – אושר. במצב דברים זה אין כל הגיון בקיום שביתה. אנו מפצירים ב"כוח לעובדים" לחזור בהם מהחלטתם ולא ליצור חיץ בינינו לבין המרצים, בשביתה שאינה עולה בקנה אחד עם האינטרסים של המרצים, ולאפשר את מיצוי המשא ומתן והגעה להסכם קיבוצי – לטובת המרצים, הסטודנטים והמכללה".



מהמכללה האקדמית להנדסה אורט בראודה נמסר: "המכללה עשתה כל שלאל ידה ע"מ לחסוך מן הסטודנטים את שיבוש הלימודים ובמשך חודשים ארוכים ניהלה מו"מ נמרץ תחת צו מניעה של בית המשפט. אעפ"כ לא הצליחה למנוע את השביתה, שפרצה בישורת האחרונה של המו"מ, אשר בסופה הושגו הסכמות על תנאים יוצאי דופן שהצליחה לחלץ בהסכמה עקרונית של ות"ת. כמוסד הכפוף לחוק יסודות התקציב, כל הסכם נדרש לאישור סופי של ות"ת ושל הממונה על השכר באוצר, ולכן נחתם ההסכם בכפוף לאישור סופי בתוך שבוע. למרבה הצער, למרות הלחצים שהפעילה על הרגולטורים, תשובתם בוששה לבוא ומשחודשה השביתה אשר כוונה אל "בעלי המאה" ולא כלפי המכללה (שכאמור הגיעה להסכם), נאלצה המכללה לפנות שוב לקבלת סעד נוסף מבית המשפט".



"כולנו תקווה כי בימים הקרובים היועצים המשפטיים יצליחו להגיע להבנות, אשר תוצגנה לארגון המורים מן החוץ במכללה, בשאיפה להביא לסיומה המיוחל של השביתה. למרות זאת, אנחנו מצפים ממורי המכללה לנהוג באחריות, להפסיק את השביתה לאלתר ולהצטרף להנהלת המכללה במאמצים שלה מול הרגולטורים במקום להמשיך את סבלם של הסטודנטים. במקביל, ממשיכה המכללה לפעול בכל הדרכים על מנת להביא לסיום מהיר של השביתה ובו-בזמן להקל על מצוקתם של הסטודנטים".