המשבר הדיפלומטי בין ישראל לטורקיה מחלחל גם לאקדמיה: מאחר שאחד הנאומים הצפויים בכנס - שיתקיים היום (שני) באוניברסיטת בר אילן - מכוון לעסוק בנושא “יהודים ותרבות באימפריה העותמנית ובטורקיה המודרנית”, חוקר טורקי הפועל בהולנד ניסה לטרפד את קיומו של הכנס – ללא הצלחה.



הכנס מתקיים במסגרת מרכז דהאן לחברה, תרבות וחינוך במורשת יהדות ספרד והמזרח, והיה אמור לשאת בו דברים גם כמאל אוקם, שגריר טורקיה בישראל. אוקם כמובן לא יגיע משום שאנקרה החזירה אותו כחלק מפעילות המחאה הדיפלומטית שלה אחרי אירועי הגדר בגבול עזה. עם זאת, מארגני הכנס מצפים לנציגות מהשגרירות הטורקית אך יודעים שאם אכן תגיע, היא כמובן תהיה בדרג נמוך יותר, שכן ישראל גירשה את הקונסול הכללי של טורקיה בארץ.



בכנס היה אמור לנאום גם ד”ר מחמט טוטונג’ו ממרכז המחקר עבור העולם הטורקי והערבי בהולנד, על מחקרו בנושא הקראים באיסטנבול. מיד עם תחילת העימותים ברצועת עזה הודיע ד”ר טוטונג’ו כי לא יגיע וכי הוא מצפה שהכנס יבוטל. ברגע שטוטונג’ו הבין שהכנס לא יבוטל, הוא ניסה לבטלו וקרא למרצים טורקים אחרים להחרים את הכנס.



ד"ר דהן והשגריר אוקם בכנס אשתקד. צילום: פלג לוי
ד"ר דהן והשגריר אוקם בכנס אשתקד. צילום: פלג לוי



למרות זאת התעקש ד”ר שמעון אוחיון, מנהל מרכז דהאן, שהכנס ייצא לפועל למרות הסערה המדינית: “אנחנו מקיימים את הכנס כדי ללמוד ולהכיר את המורשת ההיסטורית של יהדות טורקיה”, הסביר אוחיון ל”מעריב־השבוע”, “השגריר הטורקי בארץ היה איתנו בשנה שעברה בכנס, שיבח את הקשרים בין המדינות ואמר שהוא מצטער שיהודי טורקיה עוזבים אותה כי מבחינתו זה אובדן גדול. הצטערנו לשמוע שד”ר טוטונג’ו ביטל את השתתפותו בגלל ההתפרעויות בגבול רצועת עזה וגם קרא לנו לבטל את הכנס, אבל כמובן שאין לנו כל כוונה כזו”.



לדברי ד”ר אוחיון, ד”ר טוטונג’ו אף לא טרח להודיע באופן ישיר למארגני הכנס כי לא יגיע: “הוא עשה את זה בצורה לא מכובדת - פרסם הודעה שזה לא הזמן לקיים את הכנס וקרא למרצים נוספים לבטל השתתפותם. בינתיים לא היו ביטולים נוספים. אני שמח שהאחרים עשו הפרדה ובאים. השלב זה לא קיבלנו שום הודעה נוספת על ביטול, ואנחנו נמשיך בפעילות האקדמית ובחקר יהדות טורקיה. לא חשבנו לרגע לבטל את הכנס, ואנו מתעלמים מכל מיני מחאות שאינן מוצדקות ואין להם מקום בעולם האקדמי”.