לקראת יום הסטודנט, שיצוין ביום שלישי, תעלה היום ח"כ יעל גרמן (יש עתיד) הצעת חוק חדשה, בתמיכת שר החינוך נפתלי בנט (הבית היהודי), המבקשת להפסיק את אפלייתם של סטודנטים לתואר שני ולהחיל עליהם את חוק זכויות הסטודנט, כפי שמוחל על סטודנטים לתואר ראשון. על ההצעה חתומים 25 ח"כים מהקואליציה והאופוזיציה.



כ־60 אלף סטודנטים לומדים לתואר שני, חלקם אנשי משפחה ובעלי קריירה, שהזמן הוא משאב יקר עבורם. אך במקום להקל עליהם, מתברר שמוסדות אקדמיים רבים דווקא מקשים עליהם. במוסדות רבים לא מאפשרים להם לגשת לבחינות במועדי ב' ומחייבים אותם לעשות את הקורס שוב, לשלם סכומים שיכולים להגיע לאלפי שקלים ולבזבז זמן יקר. זאת, בניגוד לתלמידי תואר ראשון שניגשים ללא כל בעיה למועדי ב'.



לפי חוק זכויות הסטודנט, "סטודנט לתואר ראשון זכאי להיבחן בכל בחינה, לרבות בחינות בקורסי יסוד, בשני מועדים שקבע המוסד". החוק מתייחס רק לתואר ראשון, ולכן נוצרה פרצה, שאותה חלק מהמוסדות האקדמיים מנצלים ככל הנראה בשל שיקולים כלכליים.



שני, שסיימה לאחרונה את לימודיה לתואר שני באחת האוניברסיטאות, מסבירה: "אם יש מבחן יום אחרי יום, צריך פשוט להתמודד עם זה, ולכן הרבה נכשלים. הפתרון היחיד הוא לעשות קורס חוזר ולשלם שוב על אותו הקורס. המרצים לא מבקשים לגשת שוב לשיעורים או להגיש את העבודות והבחנים, בגלל זה עשיתי תואר במשך שנתיים וחצי במקום שנתיים. אין שום סיבה להקשות על אנשים שרוצים לרכוש השכלה גבוהה".



גרמן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



ח"כ גרמן, שיזמה את הצעת החוק: "הופתעתי לגלות שהתנאים לסטודנטים בתואר ראשון ושני אינם שוויוניים. הפרצה בחוק יצרה מציאות שבה כל פקולטה פועלת על פי תוכנית כראות עיניה. במסגרת תובענית כמו לימודים לתואר שני, על המערכת להתחשב בהם כמה שיותר. מדובר בצעירים המבקשים להתקדם ולתרום להתפתחות החברה, שלרוב לומדים כערוץ נוסף לחיי עבודה במשרה מלאה וחיי משפחה. הזכות לגשת למועד ב' צריכה להיות מעוגנת גם עבורם. לשמחתי, שר החינוך הרים את הכפפה בנושא והתיקון לחוק יאפשר לעגן גם את זכויותיהם".



שר החינוך בנט: ״הקשבנו לקשיים של הסטודנטים וכעת אנחנו מתקנים. גם סטודנטים לתואר שני יוכלו לגשת למועד ב׳ בכל בחינה. לימודים אקדמיים הם דבר מאתגר, על אחת כמה וכמה בשלב מתקדם של החיים, כשיש גם עבודה ומשפחה. בקרב סטודנטים לתואר שני, הסיכוי להיעדרות בבחינה גבוה יותר. עכשיו, סטודנט שנבצר ממנו להגיע לבחינה יוכל לקבל הזדמנות נוספת. אלה אנשים צעירים שתורמים לחברה ולתעסוקה, ועלינו להתחשב בהם ולסייע בהצלחתם. הרחבת מעגלי ההשכלה הגבוהה היא משימה חשובה ואינטרס לאומי. זה צעד פשוט שייצור שינוי גדול עבור אלפי סטודנטים".



רם שפע, יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית: "הגיע הזמן לעשות תיקון לעוול שנמשך עשרות שנים. ראוי שסטודנטים לתואר שני יצלחו את הלימודים בצורה מיטבית, שכן גם הם לא סובלים מעודף כסף, והם סטודנטים לכל דבר ועניין". המועצה להשכלה גבוהה: "מל"ג תמסור את התייחסותה לוועדת השרים כמקובל".