באוקטובר 2016, ימים מספר לפני פתיחת שנת הלימודים האקדמית, בדק "מעריב" אם סטודנטים בעלי לקויות למידה מקבלים את מלוא זכויותיהם, והתברר כי אף שחוק זכויות תלמידים עם לקויות למידה במוסדות להשכלה גבוהה כבר נחקק, התקנות למימושו לא גובשו. כעת, יותר משנה וחצי לאחר מכן, לרגל יום הסטודנט שיצוין מחר בכנסת ובו הוועדה לביקורת המדינה תדון בנושא, חזרנו לבדוק את העניין וגילינו כי דבר לא השתנה.



ב־2008 נקבעו התקנות לקביעת התאמות לסטודנטים עם לקויות למידה, אך כעבור עשור עדיין לא הוקמה ועדה לקביעת הגוף המאבחן ואופן האבחון שיגדירו מי לקויי הלמידה הזכאים להתאמות והקלות באקדמיה. בינתיים, כל מוסד אומנם חייב לתת לסטודנטים המאובחנים התאמות מסוימות, אך הדבר כפוף לשיקול דעתו ומשתנה ממוסד למוסד.



דניאל, המאובחנת כבעלת לקויות למידה והפרעות קשב, למדה במוסדות אקדמיים שונים ונוכחה כי אין אחידות ביניהם. בלימודים לתואר ראשון היה לה אבחון, אך במסלול לתואר שני לא קיבלו אותו והיא נדרשה להשיג אישורים נוספים. לא מעט שנים עברו מאז סיימה את התיכון ובקשה לאישור מבית הספר עיכבה את התהליך. מרגע שהגישה את המסמכים הנדרשים, חיכתה חודשיים נוספים כדי לגשת לאבחון. בינתיים הגיע הזמן למבחני סמסטר א' והיא נותרה ללא ההתאמות שלהן היא זקוקה.



"זאת הייתה תקופה מבחנים קשה מבחינה נפשית. נכנסתי למבחנים בהיסטריה, לא העזתי לצאת לשירותים כי ידעתי שללא הארכת זמן המגיעה לי, כל דקה חשובה. זה היה מתסכל. גם ככה מבחנים זה לא דבר שהוא קל לאנשים עם לקויות למידה", סיפרה דניאל.



ח״כ מירב בן ארי (כולנו), יו"ר השדולה למען הסטודנטים וההשכלה הגבוהה מסבירה: "הבעייתיות בנושא באה לידי ביטוי כאשר מוסד אקדמי מחייב את הסטודנט לעשות אבחון במכון ספציפי, ובו הוא נדרש להוציא מכיסו אלפי שקלים. עלינו לפעול למען הסטודנטים שלנו - אם סטודנט עובר ממוסד אחד לאחר או שעבר אבחון בתקופת התיכון, על האקדמיה להכיר בזה או לאפשר לו אבחון במחיר מוזל".



רם שפע, יו"ר התאחדות הסטודנטים: "הגיע הזמן לשים סוף לטרטור של סטודנטים עם לקויות למידה. עודף הבירוקרטיה וחוסר התיאום בין המוסדות מוביל לבזבוז כספים ולזלזול של ממש בסטודנטים, שסך הכל מבקשים התאמות בסיסיות שיקלו עליהם את אתגרי הלימודים".



מהמועצה להשכלה גבוהה נמסר: "חוק זכויות תלמידים עם לקויות למידה במוסדות על־תיכוניים קובע שעל מוסד לבחון בקשה להתאמות של תלמידיו בהתאם לנהלים שהמוסד קבע לנושא. אחריותם המלאה של כל אחד ממוסדות ההשכלה הגבוהה, המנוהלים עצמאית על פי חוק, לבצע התאמות נגישות לאנשים עם מוגבלות כמוגדר בחוק ובליווי אנשי מקצוע. בימים אלו אנו מגבשים יחד עם משרד החינוך תקנות שיחייבו את המוסדות להשכלה גבוהה באשר להתאמות שהם יהיו צריכים ליישם לגבי סטודנטים בעלי לקויות למידה, לרבות סוג ההתאמות, אבחון ומאבחן מוכר".