ראש עיריית חדרה צביקה גנדלמן הוא הבכיר שנעצר הבוקר (שני) בחשד למעורבות בביצוע עבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים והשלישי במספר שמתנהלת נגדו חקירה ברשות המקומית המדוברת, זאת לאחר שגם קודמיו בתפקיד נחקרו בעבר. מי שנעצרו מלבדו במסגרת הפרשה הם ראש הלשכה שלו, שחשודה במעורבות בעבירות המדוברות, ונהגו האישי הנחשב לאיש סודו, כך על פי עדויות של גורמים בתוך הרשות שהדגישו כי מדובר באחד האנשים המקורבים אליו ביותר, באומרם כי הוא "הרבה יותר מנהג". בעקבות החקירה גנדלמן הושעה על ידי סיעת יש עתיד.



כמו כן, במסגרת החקירה נעצר קבלן שעבד בעיר, שנשא בעבר במשרה ציבורית במועצה. בשנת 2011 הוא הורשע בעבירות מין, ובין היתר גם בעבירות מרמה והפרת אמונים. הקבלן גדל בשכונה בעיר, הפך לסוחר מכוניות והרוויח כסף רב. בהמשך חזר בתשובה, הפך לחרדי וכיהן כראש סיעת ש"ס וכממלא מקום ראש העירייה. ב-2011, במסגרת תפקיד זה, נחשד בעבירות מין ונידון לשישה חודשי מאסר שרוצו בעבירות שירות, בקיזוז 30 ימי מעצר. הקבלן המדובר נחשב למטאור לאחר שכיהן כיו"ר הוועדה המקומית לתכנון בנייה והפך לאיש נדל"ן מצליח.



גורמים שמכירים את הדמויות המדוברות סיפרו למעריב כי "הנהג נרשם בתפקיד זה, אך בפועל כולם יודעים שהוא יועץ הסתרים של ראש העיר. לצורכי משרד הפנים הוא מוגדר כנהג, אך בפועל מדובר ביועץ הסתרים של ראש העיר, איש ניהול המשא ומתן שלו ורוקם הדילים שלו. זהו אחד האנשים החזקים בעירייה, וכזה שמינויו עורר סערה בישיבות המועצה".



מעצרה של ראש הלשכה הוא זה שנחשב למפתיע מכולם. לדברי אותם גורמים, מדובר באישה "ממשפחה טובה" בחדרה, ומי שנחשבת לאישה הנאמנה ביותר לראש העירייה, וכזו שכל נושא בעירייה עובר תחת ידיה. 



חושפת פרשת השחיתות: "ידעתי את האמת"


שירי עודד ברון, חברת מועצת העיר, ומי שחשפה את פרשת השחיתות נחשבת לאופוזיציה מתוך הקואליציה, ומספר 2 בסיעת יש עתיד, שהעומד בראשה הוא ראש העיר המכהן. כבר בראשית הדרך, מיד אחרי טקס ההשבעה של חברי המועצה, אמרה ברון שהיא לא מוכנה להיות חברה במועצה בשל ריבוי הקבלנים ובעלי העניין בסביבת ראש העירייה.



היא פנתה במכתבה ליאיר לפיד וביקשה ממנו לנקות את השחיתות מהתנועה הגדולה, ומשלא נענתה החליטה להעביר את החומר ללהב 433. היא אמנם נשארה בקואליציה, אך כלוחמת נגדה. לטענתה, היא ספגה בשל כך לא מעט קללות ואף מכות פיזיות, כאשר באחת הישיבות הסוערות כינתה את ראש העירייה "מושחת" ו"רמאי". ברון גם הקימה סיעה שנקראת "שקיפות", והיא מתכוונת להתמודד גם בקדנציה הקרובה בשביל להילחם בנגע השחיתות שדבק בעירייה בשנים האחרונות.



שירי עודד ברון. צילום: שלומי גבאי
שירי עודד ברון. צילום: שלומי גבאי



למעריב היא אומרת כי "זהו יום עצוב לתושבי חדרה. אין בי שמחה לאיד על מעצר של אנשים, יש להם משפחות וקרובים שעוברים ימים לא פשוטים. כתושבת חדרה הלב נחמץ על הנסיבות הכואבות ששוב מביאות את העיר שלנו לכותרות. מזה ארבע שנים אני טוענת שהשחיתות בעיריית חדרה נוגעת בכל פינה, זועקת כמעט מכל פרויקט. ארבע שנים שאני צועקת כמעט לבד. ארבע שנים שאני טוענת שיש משהו רקוב בהתנהלות. ארבע שנים שאני יודעת שבעיר שלנו מתקבלות החלטות משיקולים לא עניינים ובעיקר, החלטות שמטיבות עם מקורבים על חשבון התושבים. לא קל לנהל מאבק נגד כוחות גדולים, ללא משאבים, אך כוחות נפשיים גדולים והרבה אמונה בצדקת הדרך גרמו לי להמשיך".



לטענתה, "לכל אורך הדרך הושמצתי והושחרתי. תחילה טענו שניסיתי לסחוט את ראש העיר, שכל מה שאני רוצה זה תפקיד, אבל אני ידעתי את האמת. ניסו להגיד שאני אובססיבית ומונעת מדחפים אישיים, אבל אני ידעתי את האמת. עבדו נגדי מנגנוני ענק של מקורבים, קבלנים ואינטרסנטים, אבל החלטתי שלא אוותר. המלחמה היא לא שלי, אני נלחמת עבור כל תושבי חדרה. מגיע לנו יותר. הרבה יותר. אני יודעת שחלק איבדו את התקווה, אבל הרוב הגדול תומך בי בשקט ונותן לי את הכוח, מחזק, מסייע, אומר מילה טובה, מעריך. למרות שקשה לשבת בישיבות מועצה כשמנסים להציג אותך כהזויה שרואה דברים שלא קיימים, אני לא מוותרת ויודעת שלמה שראיתי וידעתי, יש רק הגדרה אחת, ברורה אמיתית וכואבת: שחיתות ציבורית".



"אני מאמינה שמשטרת ישראל ורשויות החוק ידרשו לתת תשובות במקום שאני קיבלתי רק זלזול והתעלמות", הוסיפה. "לתושבי חדרה מגיעה הנהגה שעובדת רק בשבילנו ולא בשביל מקורבים ומקושרים. המסע עדיין לא תם, הוא רק בתחילתו. גם ביום עצוב זה, טוב לדעת שיש תקווה, שיש רשויות חוק ומשפט במדינה, והם יביאו את האור, הצדק והאמת".



"יום עצוב לעיר"



אוהד מרחב, יו"ר האופוזיציה בעיריית חדרה, סיפר: "זה לא סוד שהגשתי תלונות למשטרה באמצעות ניצב בדימוס, עורך הדין יעקב בורובסקי, בגין מינויים פוליטיים וחשדות נוספים. זו עיר שבה כולם מכירים את כולם, אני לא חושב שמישהו מופתע ממה שקרה. בעצם העובדה ששלושה ראשי עיר נעצרו בנסיבות כאלה, אחד אחרי השני, מחייבת שהציבור יבין שכלל שייבחר ראש עירייה שנתון בידי קבלנים ולא נאמן בידי הציבור, לא נוכל לשנות את התדמית הזו. אני אישית לא מופתע, אבל לומר שזה לא יום עצוב, זה בלתי אפשרי. זה יום עצוב לעיר בכלל ולעירייה שלנו בפרט. באופן אישי, אני גם מאחל שהחשדות נגדו יתבררו כלא נכונים, וזאת כדי שהבחירות הקרובות יוכרעו על פי דעת הציבור ולא על פי המשטרה".



בתוך כך, הודיעה מפלגת יש עתיד על השעייתו של גנדלמן משורותיה. מהמפלגה נמסר כי "הנוהל ביש עתיד חד וברור: איש ציבור שנפתחה נגדו חקירה פלילית ישעה את עצמו מכל תפקידיו באופן מיידי וחברותו במפלגה תופסק עד לבירור העניין. אנחנו מקווים שהחשדות יתבררו כשווא".