במסגרת ישיבה לציון יום הסטודנט בכנסת ובוועדת העבודה והרווחה שתיערך היום (שלישי), ייערך דיון בנושא שילוב מסגרות לגיל הרך בקמפוסים למען הורים צעירים. בדיון יעסקו בין היתר בהצעת החוק של ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) המציעה לחייב כל מוסד אקדמי שבו לומדים יותר מ־5,000 סטודנטים להקים מעון לילדים בקמפוס, כדי לאפשר לסטודנטים שהם הורים, להמשיך בלימודיהם בנוחות.



להתאחדות הסטודנטים הגיעו תלונות רבות בנושא. בבדיקה שעשו, נמצא כי ישנם בסך הכל שבעה מעונות יום המסובסדים על ידי המדינה ו־11 לא מסובסדים במוסדות האקדמיים בארץ. נתון זה, כך לטענת ההתאחדות, גורם לכך שלא מעט סטודנטיות שהן גם אימהות, נאלצות לעזוב את לימודיהן על מנת לטפל בתינוקן.



מודל שונה מבמקומות עבודה



אחת הסיבות למספר הנמוך של מעונות יום במוסדות האקדמיים נעוצה בעובדה שבכדי להקים מעון, קיימות דרישות מבנה רבות שהמוסדות מתקשים לעמוד בהן. פרט לכך, המודל הקיים אינו מתאים לסטודנטיות עקב השוני בצרכים של אמהות עובדות וכאלו שלומדות. בנוסף, פעמים רבות, המחיר של השהייה במעון שכזה הינו יקר מדי עבור הסטודנטיות: "ישראל קידמה הגנה חשובה לנשים בעבודה, אבל שכחה מאחור את הסטודנטיות באקדמיה", הסביר אתמול ח"כ שמולי: "המצב הנוכחי חוסם הורים צעירים, ובעיקר נשים, מלהתקדם, ומציב אותם בפני דילמה לא הוגנת בין הורות לקריירה. חובתה של האקדמיה לספק מענים רלוונטיים כדי לסייע להם לנפץ את תקרת הבטון שמעל לראשם והצעת החוק תתרום לכך באופן משמעותי".



רם שפע, יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית, הדגיש כי, "מערכת ההשכלה הגבוהה צריכה להתאים עצמה אל מגוון סוגי האוכלוסייה, וביניהן הסטודנטים שהינם הורים. אחת הדרכים להנגשת ההשכלה הגבוהה אל ציבור זה הינה באמצעות יצירת מעונות יום המותאמים לצרכי הסטודנטים והסטודנטיות. כיום הפונקציה הקיימת לא עומדת בקנה אחד עם הצרכים הייחודיים להורים לומדים".