העימותים בדרום תל אביב נמשכים זה היום השלישי. אדם אחד נפצע הערב (שלישי) קשה מדקירה ברחוב יסוד המעלה בשכונת נווה שאנן, ועוד שלושה נפצעו קל באלימות בין נתיני אריתריאה על רקע מחלוקת לגבי השלטון במדינה האפריקאית. הפצוע הקשה פונה לבית החולים איכילוב. 11 נתינים זרים נעצרו על ידי שוטרי מרחב יפתח. כוחות רבים ומתוגברים של מחוז תל אביב הגיעו למקום. ג'וני, פעיל חברתי מאריתריאה, אמר למעריב כי "זאת אלימות פיזית, שליט אריתראה שולח לתומכים שלו כסף כדי שיתקפו אותנו".



השר לשעבר גדעון סער, ממובילי הדרישה לגרש את המסתננים, כתב בעקבות המהומות בטוויטר כי לראשונה בהיסטוריה: "פליטים" נלחמים למען המשטר ממנו ברחו לטענתם. "אריתריאים - לאריתריאה", הוסיף סער. "אולי מחזה האבסורד של קרבות הרחוב בת"א בין תומכי ומתנגדי המשטר האריתראי יפקח עיניים עצומות. בתי המשפט באירופה פסקו כי אין סכנה טבועה בהחזרת כל אזרח אריתראי למדינתם. יש לבטל את 'ההגנה הקבוצתית' ובכפוף לבחינה פרטנית להתחיל בהשבה למולדת עליה נלחמים...ברחובותינו".

העימותים החלו לפני יומיים בהפרות סדר אלימות בשכונת נווה שאנן. העימות, בו השתתפו תחילה עשרות משתתפים, החל להתפתח לאלימות ונבלם תוך זמן קצר עת הגיעו כוחות משטרה רבים וביצעו מעצרים שמנעו החרפת האלימות בין הצדדים והחזרת השליטה והסדר למקום. במהלך האירוע נפצעו מספר משתתפים, בהם שוטר שנפגע במהלך השתלטות המשטרה על המתפרעים. שמונה מהחשודים הובאו לדיון בהארכת מעצרם בבית משפט השלום בתל אביב. 


מהומות בין אזרחי אריתראה בדרום תל אביב. צילום: יובל בר
מהומות בין אזרחי אריתראה בדרום תל אביב. צילום: יובל בר


במקביל לאלימות בשכונת נווה שאנן, נערכו שתי הפגנות של תושבי המקום, בעד ונגד גירוש המסתננים. לגינת לוינסקי הגיעו כמה עשרות תומכי תוכנית האו"ם מול מספר מועט של אנשי החזית לשחרור דרום תל אביב. ההפגנה של מתנגדי הגירוש היא הבעת תמיכה בתכנית עצמאית שהגישו כלכלנים לשיקום שכונות דרום תל אביב בשבוע שעבר. הפעילים מתוסכלים מנסיגת ראש הממשלה נתניהו מההסכם עם נציבות הפליטים של האו"ם שהיה מביא לקליטה במדינות מערביות של מחצית המהגרים הלא חוקיים ממדינות אפריקה השוהים בישראל, ובעיקר בשכונותיהם, ומוחים על נסיגת ראש הממשלה גם מהבטחתו במסגרת ההסכם שנגוז בינתיים להקים מנהלת לשיקום השכונות.

הפגנת מתנגדי הגירוש בדרום תל אביב. צילום: יובל בר
הפגנת מתנגדי הגירוש בדרום תל אביב. צילום: יובל בר


בהפגנה לקח חלק גם מנכ"ל האוצר לשעבר, ירום אריאב, מכותבי התכנית לשיקום דרום תל אביב. "לפני כשבוע הוצגה תכנית מתווה מקיפה לשיקום דרום תל אביב שהוכנה על ידי טובי הכלכלנים בישראל ומספקת פתרון גם לתושבי דרום תל אביב וגם למבקשי המקלט. התכנית זכתה לביקורות חיוביות אך הממשלה כלל לא התייחסה עד כה ליוזמה", אומרת שולה קשת, ממובילות המאבק, ומוסיפה: "רק לפני כמה שבועות דאגו ראש הממשלה והשרים להכריז עד כמה חשובים להם תושבי דרום תל אביב, קיימו ביקורים מתוקשרים וקראו לשיקום השכונות. הגיע הזמן שיתמקדו במעשים במקום בספינים".