פרשת הסייעת מפתח תקווה, החשודה לכאורה בגרימת מותה של יסמין וינטה בת השנה וחודשיים, הביאה לסדר היום שוב את העובדה שלא קיים חוק פיקוח על המעונות בגילאי לידה עד שלוש ואת העובדה שהמעונות לא מחויבים להתקין מצלמות. ענת דייגי, ששלחה בפברואר 2017 את בנה דויד בן השמונה חודשים למעון כשהוא בריא, קיבלה אותו מספר שעות לאחר מכן כשהוא אינו בחיים. "אם היו מצלמות הייתי הרבה יותר שלמה, הייתי יודעת מה קרה לבן שלי", היא מספרת ל"מעריב אונליין", לאחר שהתברר כי בזכות המצלמות במעון בפתח תקווה הסייעת נתפסה.



"אין לי שום ספק שאם היו מצלמות באותו היום היינו יכולים להוכיח את מה שאנחנו טוענים כל הזמן, שהוא לא מת מוות בעריסה. אין לי שום דרך להוכיח מה קרה שם. מדובר בפעוטות ותינוקות, אין להם יכולת לתקשר בתור עדים ולספר מה קרה. הרבה פעמים זה קורה גם כשיש אדם אחד במקום, לא תמיד המטפלות נמצאות בקשר עין אחת עם השנייה". במקרה של דייגי המטפלת חזרה לעבוד כרגיל. "מאוד כואב לדעת שכאילו כלום לא קרה מבחינתה, עסקים כרגיל".



כיום יש כחצי מיליון תינוקות בגילאי לידה עד שלוש ורק 23% מהם נמצאים במסגרות מפוקחות, בעוד של-77% הנותרים אין פיקוח ומדובר למעשה בהפקר. כל אחד יכול לפתוח מעון לגילאים אלה וכל אחת יכולה להתחיל לעבוד כסייעת מבלי שהם נדרשים להציג אישורים כלשהם.



יסמין וינטה
יסמין וינטה



יש לציין כי קיימות הצעות חוק העוסקות בנושא, בהן פיקוח על מעונות היום והצבת מצלמות אבטחה. הצעת חוק פיקוח המעונות אושרה לפני חמישה חודשים בקריאה טרומית. מדובר בהצעה שיזמו יו"ר הוועדה לזכויות הילד, ח"כ ד"ר יפעת שאשא ביטון (כולנו) ויו"ר וועדת החינוך, ח"כ יעקב מרגי (ש"ס).



בנושא הצבת המצלמות בימים אלה, שר העבודה והרווחה חיים כץ בוחן את התקנתן במעונות וביום ראשון תעלה לוועדה לענייני חקיקה הצעת חוק העוסקת בכך, שיזמה ח"כ ד"ר שאשא ביטון. "אני מברכת את שר הרווחה על גישתו החיובית לנושא זה. הכדור נמצא עכשיו במגרש של משרד המשפטים. המקרים החוזרים של התעללות ואלימות כלפי חסרי ישע במעון כזה או אחר, העלו את הצורך שבהצבת מצלמות, במטרה לתת מענה לחוסר בראיות המספיקות להעמיד לדין, היות והקורבנות אינם מסוגלים לבטא את שחוו", היא מסבירה.



לדבריה, "המצלמות יגבירו את הפיקוח ויחזקו את תחושת הביטחון של ההורים, שחלקם איבדו מזמן את אמונם במערכת. ישנן לא מעט רשתות שמפעילות מעונות יום שכבר עכשיו התקינו מצלמות במסגרותיהן, ואני מאמינה שנוספות יצטרפו אליהן בהמשך. בשל מורכבות התהליך, אני מוכנה שההצעה שתעלה ביום ראשון תחול בשלב זה רק על מעונות היום".



ליאת גלנץ, רכזת הקואליציה לחינוך מלידה, טוענת כי "במציאות כיום, כאשר 77% מהפעוטות בגילאי לידה עד שלוש נמצאים ללא כל פיקוח וסטנדרטים מינימליים מחייבים, ישנה סכנה ממשית לפעוטות במסגרות. הכרחי שאנשי הצוות במסגרות, האמונים על שלומם ועל בטיחותם, יקבלו הכשרה מקצועית ויימצאו מתאימים. מעבר לזאת, ישנה חשיבות רבה לכך שתנאי ההעסקה והשכר יהיו הולמים וישאירו אותן במערכת לאורך זמן".