כוננות גבוהה במערכת הביטחון לקראת אירועי הצעדה הצפויים היום בגדר הגבול עם רצועת עזה, על רקע  סיומו של הרמאדן ויום ירושלים שיצוין באיראן. במערכת הביטחון מעריכים כי האירועים היום יהיו אלימים מאוד ושחמאס עושה מאמצים רבים להביא רבבות פלסטינים להתעמת עם צה"ל בהיקפים דומים ליום הנכבה.



למרות המתיחות הגבוהה והיום האלים שצפוי, בצה"ל לא מזהים בשלב הזה הכנות  לירי רקטות לעבר ישראל. אולם, ההערכות הן שבמידה ובמהלך הפרות הסדר יתרחשו אירועי טרור חמורים שצה"ל יגיב כלפיהם בתקיפות מטרות בעומק הרצועה, ירי רקטות לעבר ישראל הוא תרחיש סביר שנערכים אליו בצה"ל. במערכת הביטחון גם ערוכים לכך  שהאירועים יכולים להתגלגל גם לסבב הסלמה נוסף.

 עם זאת, במערכת הביטחון גם מביעים אופטימיות זהירה, שבתום העימותים היום, האירועים לאורך הגדר ילכו וידעכו ויתקיימו בהיקפים קטנים הרבה יותר מהחודשיים האחרונים. בצה"ל מעוניינים להפחית את מספר ההרוגים בצד הפלסטיני, מתוך הבנה שמספר נפגעים גבוה משרת את חמאס וגם מקרב הסלמה ביטחונית נוספת בדרום. אין שינוי בהוראות הפתיחה באש, אבל הופקו לקחים מהאירועים ביום הנכבה, בעיקר בהפעלת הצלפים בשטח.


חמאס קרא אתמול באופן רשמי לציבור הפלסטיני בגדה  לקיים צעדה המונית למסגד אל-אקסא במקביל לאירועים הצפויים ברצועה. מנהיג חמאס איסמעיל הנייה כתב אתמול מאמר לעיתון הבריטי "מידל איסט איי" ובו קרא להסיר את המצור, אחרת "הדברים עלולים להגיע לכדי פיצוץ, שתוצאותיו יהיו הרות אסון לכל הצדדים".

טנקים של צה"ל בגבול הרצועה. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
טנקים של צה"ל בגבול הרצועה. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

 

מנגד, צה"ל הטיל באמצעות מטוסים כרוזים ברחבי הרצועה, המזהירים מפני התקרבות לגדר, פגיעה בה ומניסיונות לבצע טרור כנגד אזרחי ישראל וכוחות הביטחון. בין היתר נכתב בכרוזים: "ראוי לכם שלא לאפשר לחמאס להפוך אתכם לבני ערובה בידיו, כדי שהוא ירוויח הון פוליטי על חשבון טובתם ועתידם של תושבי עזה בכלל והצעירים בפרט". במקביל המשטרה נערכת בכוחות מתוגברים בירושלים לקראת תפילת יום השישי הרביעי של חודש הרמדאן. 
ראש הממשלה בנימין נתניהו, שסיים את ביקורו המדיני באירופה, התייחס אתמול מלונדון להפגנות הגדר והדגיש: "זו תהלוכה אלימה, זו מחאה אלימה. הם מגיעים עם נשק וחומרי חבלה. חמאס שילם לאזרחים ושאר המפגינים הם פעילי חמאס. 50 מההרוגים הם פעילי חמאס ואת זה אומר דובר חמאס. יש לנו שמות ותמונות שלהם. ברגע שיהיו לפלסטינים מנהיגים כמו סאדאת והמלך חוסיין, שיכירו בזכותה של ישראל להתקיים, יהיה שלום גם איתם".
נתניהו התייחס גם לשיחותיו עם מנהיגי אירופה בסוגיית איראן והדגיש כי נוכחותה בסוריה היא "רק כדי להשמיד את ישראל. אמרתי לנשיא רוסיה שיש לנו זכות להגן על עצמנו מאיראן ואם הם יזיזו כוחות לכיווננו אנחנו נפעל". הוא שיגר מסר מאיים לנשיא סוריה בשאר אסד ואמר: "כל עוד אסד נלחם במלחמת האזרחים לא התערבנו. עכשיו, שדאעש נגמר והוא מזמין את הכוחות האיראניים פנימה - הוא והמשטר שלו לא חסינים יותר. ההשלכות הן לא רק על הכוחות האיראניים - אלא על אסד עצמו". 
בתוך כך נמשך טרור העפיפונים.  15 שריפות פרצו אתמול בעוטף עזה בעקבות שיגורי עפיפוני תבערה. השר לשיתוף פעולה אזורי, צחי הנגבי (הליכוד) עורר  סערה כשאמר בגל"צ: "אני לא מתרגש מטרור העפיפונים, זה מראה את עולב אויבינו. הם מצאו נשק שלא מסכן חיי אדם ונמצא גם לו פתרון, אין מה להתרגש".
מזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר אמר בתגובה כי דברי הנגבי הם "הציניות בהתגלמותה. השדות בעוטף עזה זה סמל של הציונות, מי ששורף את שדות הנגב - שורף את הציונות. מי שלא מגיע ורואה את הנגב שחור לא מבין מה המשמעות הפסיכולוגית של זה. אני חושב שהגיע הזמן ששרי הקבינט יטריחו את עצמם לדרום".