בדיקה בטכניון קבעה כי מצלמות המהירות הנייחות שהוצבו בכבישים לא אמינות. בעקבות המחקר קראה הפרקליטות להפסיק עם חלוקת הדוחות עד להשלמת הבירורים. המשטרה, מנגד, מדגישה כי המצלמות ימשיכו לתעד. גיא פלג שחשף את הפרשה אמש, שוחח הבוקר (שני) ב-103fm עם עורך הדין תומר גונן, המייצג כ-20 נהגים בבית משפט השלום בעכו: "רוב השופטים ורוב האזרחים בארץ לא הבינו את הבעיה. המצלמה מתחזה להיות אמינה אך כשבודקים לעומק את הנושא ומגיעים אליה עם מעט רקע טכני מגלים שמשהו לא הגיוני. הסתבר שאפילו אין תיעוד לניסוי במערכת הזו כלל למרות שזו מערכת שגבתה יותר ממיליארד שקלים מאזרחי המדינה.



"לא אכנס לכל ההיבטים התכנים אך כשקראנו את החומר הרב שקיבלנו ממכון התכנים גילינו ששיטת המדידה של המצלמות תמוהה בלשון המעטה. המערכת מבצעת חישוב מתמטי מאוד מסובך עם ספק גדול על רמת הדיוק שלה, זה ישר הקפיץ לנו את החשד. לאחר שגילינו שהאיש שהיה אמור לבצע את הבדיקות לא ביצע אף בדיקה ומסר עדות שקר הבנו שמשהו גדול מאוד מתרחש כאן. אני מקווה שהחשיפה תזיז את העניינים".



כשנשאל אם המערכת כלל לא מדויקת ומטה באופן קיצוני את התוצאות השיב: "להערכתנו המערכת יכולה לקבוע כי נהג שנסע במהירות המותרת עבר על החוק בצורה פרועה אך בנוסף לכך, אצלנו במשרד הצטברו דוחות של נהגים שצולמו באותה שנייה במקומות הרחוקים אחד מהשני ב-5-4 קילומטרים. זאת אומרת, הם היו בנקודה אחת אך נמדדו על ידי מצלמות שונות באותה שנייה במקומות שונים. זה דבר שבמערכת אכיפה אלקטרונית לא יכול להיות כשיר. כשמסרנו את הנתונים הללו למי שהיה אחראי לניסוי המשטרתי תשובתו לפרוטוקול הייתה שייתכן כי אנשים חפים מפשע הורשעו".



לאלו ששילמו את דוחות התנועה שקיבלו למרות שחשים חפים מפשע טען: "הגשנו בעבר תביעה ייצוגית רשמית בדיוק על הסוגיה הזו בטענה שהסתמכו על נתונים לא נכונים. לצערי בית המשפט העליון סגר את האפשרות לתבוע חזרה קנס פלילי בתביעה ייצוגית ולבי עם אלו ששילמו אות הדוחות לחינם. מי ששילם את הקנס כנראה כבר לא יקבל את כספו בחזרה אך כל מי שדחה את הדיונים וביקש להישפט - הכל פתוח מבחינתו".


 



עריכה: איתמר זיגלמן