לאחר ששופט בית המשפט המחוזי בתל אביב קובי ורדי פסק כי אירוע "משיח בכיכר" של חסידות חב"ד יתקיים הערב (שני) בכיכר רבין בהפרדה מגדרית עם מחיצה, הגיעו עשרות בני אדם למקום על מנת להפגין נגד ההפרדה. ההחלטה התקבלה לאחר שעיריית תל אביב הודיעה למארגני האירוע כי היא מסרבת לאפשר את קיומו, עקב התנגדותה לאירועים בהפרדה מגדרית במרחב הציבורי של העירייה, גם אם הם מופקים במימון פרטי.

מחוץ למתחם הוצבו שוטרי יס"מ. עשרות פעילים של מרצ, ישראל חופשית וארגונים חילוניים דרשו להיכנס לתוך המתחם בו שהו באי הכנס, אך השוטרים מנעו את כניסתם. המפגינים צעקו: "מדינת משטרה, מדינת הפרדה". סגנית ראש עיריית תל אביב מיטל להבי מטעם מרצ: "הפרדה היא הפליה. המרחב הציבורי שייך לכולם. זה כמו שיגידו שלכיכר רבין לא יכולים להיכנס שחורים. אם הם רוצים לקיים את העצרת שיקיימו אותה באולמות או בפארק הירקון ולא בכיכר המרכזית במדינה".
 
עו"ד גבי לסקי: "כל אדם יכול לעבור בכיכר אבל לא נותנים לנו. פעילה נוספת ציינה: "הייתי בפנים והוציאו אותי החוצה". אחד המפגינים אמר: "אני בעד אירוע בדמוקרטיה אך ללא הדרת נשים. זו כיכר ציבורית".

צילום: אבשלום ששוני

האלפים שבאו לכנס רקדו והקשיבו קשב רב לנאומים ולזמירות. שניאור שהגיע לכיכר סיפר: "זה אירוע התעוררות. אם לא היו מנסים לבטל את זה לא הייתי מגיע מרחוק. הגעתי לתל אביב רק משום כך". אייל, שגם הוא השתתף בכנס' אמר כי "זו חוצפה. כל אחד שינהג על פי אמונתו. מה הבעיה? למה הגזענות הזו?"
 
היועץ המשפטי אביחי מנדלבליט עמד לימינה של העירייה: "לעירייה שיקול דעת לקביעת תנאים בנוגע לאישור השימוש במרחב הציבורי, ואף יש בסמכותה לקבוע כי לא תתקיים כל הפרדה מגדרית באירוע המתקיים לפי הרשאתה, והכל בשים לב למאפייניו הקונקרטיים של האירוע, לרבות מקומו המיועד". אולם בית המשפט, כאמור, קיבל את עמדת חב"ד ואף מתח ביקורת על התנהלות העירייה והעומד בראשה רון חולדאי. 
 
מהתנהלות המשפט עולה כי לאחר שהעירייה כבר אישרה את קיום האירוע, החליט ראש העירייה להודיע בסרטון בפייסבוק על ביטולו, ללא שימוע וללא קיום ישיבה מסודרת בנושא. עוד מתח השופט ביקורת על הניסיון להכריח את הציבור החרדי לקיים אירועים על פי ההווי החילוני. בעקבות הקו הברור של בית המשפט נאלצה העירייה להיכנע והודיעה כי תאשר את קיום האירוע כמתוכנן, אולם הבהירה כי להבא תאסור אירועים בהפרדה מגדרית בתחומה. ראש העירייה חולדאי: "אנחנו מכבדים את החלטת בית המשפט בנוגע לאירוע הזה, וזאת בשל הזמן הקצר מקבלת ההחלטה התקדימית שלנו בעניין איסור ההפרדה המגדרית".


צילום: אבשלום ששוני


צילום: אבשלום ששוני

 

בפסק הדין התייחס לכך בית המשפט: "יש לקוות שכל הצדדים ישכילו לראות את נקודת המבט של הצד האחר ולבנות גשר בין תרבויות, זרמים שונים ודעות שונות בציבור, ויפעלו כולם למנוע חיץ או מחיצות פנימיות". חבר מועצת העירייה, עו"ד ראובן לדיאנסקי (חי־חילונים ירוקים): "בית המשפט המחוזי קיבל החלטה קשה, שפוגעת הלכה למעשה בעקרון השוויון בין המינים ובאיסור להדיר נשים בכלל ובמרחב הציבורי בפרט. עיקר הביקורת של בית המשפט הייתה על כך שהעירייה אישרה את העצרת ואחר כך ביקשה לקיים שימוע למארגניה. צריכה להיות מדיניות ברורה שנקבעת על ידי מועצת העירייה, שלפיה בתל אביב־יפו לא יתאפשר בשום אופן לקיים אירועים שיש בהם אפליה, קיפוח והדרת נשים".
 
יו"ר מרצ ח"כ תמר זנדברג: "זוהי הוכחה שהמאבק רחוק מלהסתיים והדרת נשים והפרדה מגדרית עדיין מקובלות בישראל. לא סביר שאירוע גדול בכיכר מרכזית יהיה מופרד בין גברים לנשים כמו באחרונת המדינות החשוכות". חבר מועצת העירייה, הרב נתן אלנתן (ש"ס), בירך על החלטת בית המשפט: "היה ברור שזו ההחלטה שהייתה צריכה להתקבל, ובית המשפט העמיד דברים על דיוקם". גם במפלגת האיחוד הלאומי מברכים: "פסיקה זו היא צעד ראשון בהפסקת הקמפיין החילוני במרחב הציבורי במדינת ישראל. אנו מקווים שאירוע זה, בצד אירועים נוספים שיתקיימו לאור ההלכה והמסורת, ייערכו כמתוכנן בכל ערי ישראל, כיאה למדינה יהודית".