לא רק הדרישה של מארגני כנס חב"ד בכיכר רבין למחיצה שתפריד בין גברים ונשים צריכה להפריע לחילונים ולמי שמתנגד להדרת נשים. זה צפוי ולגיטימי מצד המארגנים החסידים לבקש הפרדה בין גברים ונשים באירוע ציבורי. הדבר החמור שהמארגנים עשו וראויים בגללו לגינוי הוא הכותרת שנתנו לכנס - "משיח בכיכר".



כותרת זו, חייבת לקומם בראש ובראשונה את תנועת חב"ד עצמה. חמור יותר, הוא שסיסמה זו פוגעת ומחללת את זכרו ושמו של האדמו"ר מלובביץ, רבי מנחם מנדל שניאורסון המנוח, שהיה מגדולי המנהיגים והמשפיעים הרוחניים שקמו לעם ישראל במאה ה-20.



בישראל אולי לא כל כך מודעים לעובדה, שיוזמי הכנס והוגי הסיסמה "משיח בככר" אינם מייצגים את תנועת חב"ד, ודאי שלא את רוב מניינה. המארגנים שייכים לפלג לא גדול בתנועה המכונה "משיחיסטים", פלג שמקים רעש גדול, אבל מנותק מהרוב הגדול של חסידי מלובביץ' בארה"ב ובישראל. פלג זה מעורר התנגדות ויוצר ניכור מוצהר כנגד ה"משיחיסטים" מצד הרוב הגדול של חסידות חב"ד.



חסיד חב"ד, הערב בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני
חסיד חב"ד, הערב בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני



במרכז החסידות בברוקלין הכולל בית כנסת ובית מדרש גדול, נתקלים ה'משחיסטים' בהתנגדות פעילה. המתנגדים מנסים להשתלט על התפילות ועל הריטואליים, אבל רובם של המתפללים והמבקרים במרכז מתקוממים ומוחים נגד נסיונות ה'משחיסטים', כולל הנוהג לקרוא לרבי בשמו המלא, כשהוא נקרא לעלות לתורה.



לעתים, ולא נדירות, התגובות משני הצדדים גולשות למעשי אלימות והמשטרה מוזעקת לבית הכנסת. רב בית הכנסת נוהג להציע יוזמה לפיה דוכנים יוקמו במקומות ציבוריים וכמו כן הוא מציע לגברים להניח תפילין. השאיפה החבדניקית המפורסמת קוראת להפיץ את מעיינות החסידות והיא מעין "הכנה" לביאת המשיח. לדברי חסידים קשישים בברוקלין, הרב מאוד לא אהב את התואר "משיח" שאחדים מצעירי החסידות הצמידו לו בשנות חייו האחרונות. חסידים סיפרו שהרב אף התבטא פעמים אחדות נגד אלה אשר משתמשים בתואר משיח.



הכנס 'משיח בכיכר' לא ישיג לתנועת חב"ד אוהדים ובוודאי שלא יעודד חילוניים להתקרב לדת ולקיים מצוות. זהו כנס שנועד לתת פרסום לאלה המסלפים את דמותו הרוחנית האדירה של הרבי ורומסים את כבודו ואת זכרו. זה לא משנה אם נשים יעמדו בכיכר בנפרד. מארגני הכנס יוצרים, מזינים ומרחיבים את ההפרדה בין דתיים לחילוניים.