חיילי מילואים רבים העובדים במשרות חלקיות, יודעים שעבור שירות מילואים הם יפסידו כסף רב בגלל סעיף קטן אך בעייתי בחוק הביטוח הלאומי משנת 1995. לפי אותו הסעיף, מי שעובד פחות משבוע עבודה מלא, ככל הנראה יפסיד כסף משום שהביטוח הלאומי מחשב לו את השכר לפי 30 יום, במקום לפי כמות הימים שבפועל עבד.



כך יוצא שאוכלוסיות מוחלשות או סטודנטים, העובדים לרוב במשרות חלקיות או שעתיות, נפגעים מהחוק במקום שיתוגמלו כראוי עבור ימי המילואים. לכן, היום (שלישי) הצעת חוק של ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) וח"כ רועי פולקמן (כולנו) בנושא תיקון חוק הביטוח הלאומי הובאה לדיון מוקדם במהלך יום ההוקרה לצה"ל בכנסת. הצעת חוק זו הגיעה לאחר שסטודנטים למשפטים מהאוניברסיטה העברית בירושלים יחד עם אגודת הסטודנטים החליטו לנסות ולשנות את הסעיף הבעייתי וניסו לבדוק זאת מול משרד הביטחון ומול הביטוח הלאומי.



"לא צריכים לשלם על שירותם מחיר כלכלי יקר". ח"כ שמולי. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
"לא צריכים לשלם על שירותם מחיר כלכלי יקר". ח"כ שמולי. צילום: הדס פרוש, פלאש 90



עומר לובטון, נציג אגודת הסטודנטים למשפטים, הסביר ל"מעריב אונליין" כי בשיחות עם חבריו, נושא שכר המילואים עלה לא פעם. "דיברנו בינינו על כמה כסף אנחנו מפסידים ואיזה מחיר אנחנו משלמים אח"כ בהשלמת החומר הלימודי. כולנו עושים את המילואים בכיף ובאהבה וחלקנו עושים המון ימים בשנה אבל גם כולנו סטודנטים ולצערנו מוצאים את עצמנו עובדים מסביב לשעון בעבודות שעתיות ואז כשמגיעים למילואים מרוויחים פחות כסף".



"בסוף במילואים אנחנו מקבלים שכר מינימום על יום עבודה שיכולנו להרוויח בו מאות שקלים", אומר לובטון, "ביטוח לאומי יודע כמה שעות אני עובד וכמה אני מרוויח אז מה הבעיה לחשב את הכסף כמו שאנחנו מרוויחים. זה חוק כזה פשוט וברור מאליו שמיועד לשכבה שצריכה את הסיוע, אם הוא ייתקל במחסומים זה יהיה מגוחך".



צבי פלוסר, סטודנט למשפטים ועבודה סוציאלית באוניברסיטה העברית, מסביר גם הוא כי כשחוקקו את החוק לא התייחסו לעובדים במשרה חלקית ולכן בגלל שהוא עושה ימי מילואים רבים בשנה, הוא מפסיד אלפי שקלים. "בדרך כלל מה שקורה זה שהעובדים במשרה חלקית מקבלים מביטוח לאומי שכר מינימום שהוא 274 שקלים ליום מילואים. כך מי שמרוויח במשרה חלקית יותר מסכום זה, מפסיד על זה שהוא משרת במילואים. אני יודע שאני מפסיד אלפי שקלים על שירות מילואים ויש לי חברים שאומרים שהם לא יעשו מילואים כל עוד הם סטודנטים בגלל זה".



לפי התיקון המוצע, יתווסף לחוק חישוב שמתייחס לעובדים במשרה חלקית, כך שייקחו את המשכורת החודשית ובמקום לחלק אותה ב-30 יום יחלקו לפי כמות הימים שעבדו. יו"ר סיעת כולנו וח"כ פולקמן: "אין סיבה שסטודנט המשרת כחייל מילואים יפגע כלכלית משירותו הצבאי, זו חובתנו המוסרית לתקן זאת". ח"כ שמולי הוסיף כי "הגיע הזמן שמדינת ישראל תפסיק לנצל את העובדה שחיילי המילואים יתייצבו תמיד ללא תנאי כמקור לסחיטתם בדרכי תגמול פוגעניות. הם לא צריכים לשלם על שירותם מחיר כלכלי יקר. ההצעה של ח"כ פולקמן ושלי תשים לכך סוף".