בעוד חודשיים ימלאו שנתיים להבטחה של שר החקלאות, אורי אריאל (תקומה-הבית היהודי), אודות יישום רפורמה בייבוא הבשר המצונן למאכל בישראל שתוביל להארכת חיי המדף שלו, כך שיפחת הצורך בייבוא מקנה חי באניות מחו"ל לשחיטה בישראל ("המשלוחים החיים"). אולם, רק לפני כחודש יצא משרד החקלאות בהודעה לפיה הגיע לישראל "משלוח ראשון" במסגרת הרפורמה המתעכבת, המכיל בשר טרי מצונן בוואקום עם חיי מדף של 85 יום, במקום 45 יום לבשר קפוא מיובא. זאת, ע"פ ההודעה, "בהמשך למדיניות שר החקלאות לצמצם את צער בעלי חיים בהובלת צאן ובקר חיים מאוסטרליה"



"אמשיך לפעול לצמצום משמעותי של הובלת המקנה לישראל, זוהי מדיניותי מאז ומתמיד" הדגיש השר אריאל. אבל, כך מתברר, הדרך לביטול או אפילו צמצום של המשלוחים החיים עוד ארוכה. בחודשים ינואר-מאי 2018 יובאו לישראל 316,754 בעלי חיים במשלוחים החיים, עלייה של 45% לעומת התקופה המקבילה ב-2017. בשנת 2017 כולה יובאו לישראל 499,265 בעלי חיים לשחיטה.



בעמותת אנונימוס לזכויות בעלי חיים טוענים כי "השינוי הוא לא בצורת ההובלה, אלא ברגולציה שהייתה מיושנת וקבעה חיי מדף קצרים. אנחנו מצפים לראות ירידה בפועל במספר בעלי החיים במשלוחים החיים ולא רק דיבורים". בישיבת ועדת הכלכלה של הכנסת בשבוע שעבר התברר כי כמה מההסגרים של בעלי החיים המיובאים לשחיטה בארץ, פועלים בכלל באופן לא חוקי, אך הממשלה לא סוגרת אותם ואף מבקשת 'להכשירם'. הוועדה דנה בבקשת משרד החקלאות ומנהל מקרקעי ישראל לגבש נוהל להקמת תחנות הסגר חדשות עבור עגלים וכבשים המיובאים במשלוחים החיים לפיטום ושחיטה בישראל. בדיון הודו אנשי מנהל מקרקעי ישראל כי הנוהל החדש נועד להכשיר בדיעבד תחנות הסגר הפועלות באופן בלתי חוקי על אדמות המנהל.



בין ההסגרים הפועלים ללא רישיון נמצא הסגר אילות, אשר צילומים שתועדו בו פורסמו בתקשורת לאחרונה, בהם נראית בין היתר התעללות בעגלים הכוללת הכאת עגלים והטחת שערי מתכת בגופם. יו"ר הוועדה ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) הורה למנהל מקרקעי ישראל להגיש לוועדה רשימה של תחנות ההסגר והסבר האם הן הוקמו באופן חוקי: "משרד החקלאות מתחמק מלהתמודד בצורה משמעותית, אף שהשר אומר מילים שאנחנו רוצים לשמוע. אני לא טבעוני, אבל לא מתקבל על הדעת שהטיפול בבעלי חיים יהיה כפי שהוא נעשה היום".



משרד החקלאות: "לא ניתן לחדול לחלוטין מייבוא בעלי חיים"



"חרף המחאה הציבורית הגוברת והצהרות שר החקלאות, בשנת 2018 מסתמנת מגמת עלייה מדאיגה במספר העגלים והכבשים במשלוחים" אומרים ב"אנונימוס" ומוסיפים: "משרד החקלאות מועל בחובתו החוקית והמוסרית להגן על בעלי החיים, וממשיך לשרת את האינטרסים של היבואנים שמתפרנסים מההתעללות. יש לסגור תחנות הסגר לא חוקיות. יותר ויותר ישראלים שנחשפים לזוועות של המשלוחים החיים מבינים שהמסקנה המתבקשת היא קודם כל להפסיקם. אנו קוראים לראש הממשלה נתניהו להתערב בדחיפות ולעצור את המשלוחים וההתעללות הכרוכה בהם".



באפריל השנה נחשפו צילומים נדירים בתקשורת האוסטרלית והישראלית, המתעדים את התנאים הקשים באניות המשלוחים החיים מאוסטרליה למזרח התיכון: צפיפות בלתי נתפסת, בעלי חיים מכוסים בהפרשות וסובלים מחום קיצוני, ועובדים המשליכים גופות כבשים לאוקיינוס. גם רעיית ראש הממשלה, שרה נתניהו, פרסמה סרטון בו היא מביעה זעזוע מהתמונות. לאחרונה פורסם גם גילוי דעת רבני הקורא להפסקת יבוא בעלי-חיים לשחיטה, שאליו הצטרפו 60 רבנים.





עד כה עיכב משרד החקלאות הצעות חוק שעלו בעיקר מהאופוזיציה לביטול בחקיקה של המשלוחים, כמו זו של יו"ר מרצ ח"כ תמר זנדברג. בימים אלה מונחת על שולחן הכנסת הצעת חוק של ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) מהקואליציה להפסקה הדרגתית של המשלוחים, בה תולים ארגוני זכויות בעלי החיים תקוות רבות, אך גם היא מתעכבת. הצעת החוק מבקשת לקבוע מכסות מוגבלות ליבוא עגלים וכבשים במשלוחים החיים מאוסטרליה ומאירופה עד להפסקתם בתוך כשלוש שנים. די היה לחזות בשיתוף הפעולה, המנוגד להכרזות השר, בין יבואני המקנה למשרד החקלאות, אודות 'קוד אתי' לצער בעלי חיים באניות המשלוחים לפני מספר חודשים על מנת להבין את מאזן הכוחות העומדים מאחורי הסחבת ברפורמה.



ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "המשרד פועל להגדלת היקפי היבוא של בשר טרי לישראל כתחליף לייבוא עגלים מחו"ל ומקדם שתי רפורמות משלימות. האחת, פתיחה לייבוא של כמה שיותר מדינות באירופה לייבוא בשר טרי לישראל. השנייה שכבר בוצעה, הארכת תוקף חיי המדף של הבשר הטרי, שצפויה להפחית את היקפי המשלוחים של בעלי חיים" ועם זאת, הם מוספים: "בשל העובדה שהצריכה המקומית גדולה יותר מההיצע, לא ניתן לחדול לחלוטין מייבוא בעלי חיים. בשנת 2017 היינו עדים לעלייה של כ- 25% בצריכת הבשר, כאשר יחד עם זאת חלה עלייה במגמת יבוא הבשר הטרי השחוט מחו"ל. המשרד חידד את נוהלי ההובלה של בעלי חיים לכלל היבואנים והם מחייבים אותם ואנחנו גם עוקבים אחר ביצועם בשטח".