חודש לאחר שהתקיימה בחינת הבגרות במתמטיקה, פרסם היום (רביעי) משרד החינוך את נתוני הנבחנים ברמה של 5 יחידות לימוד - מתוך כ-165 אלף תלמידים, 18,050 תלמידים ניגשו לבחינה המוגברת, כאשר השנה נוספו 1,965 תלמידים ששמרו על ממוצע ציונים של 83. עד השנה נפתחו 751 מגמות ללימוד 5 יחידות מתמטיקה, מתוכן 107 מגמות בעשירונים הנמוכים 1-5.



התוכנית הלאומית לקידום המתמטיקה הושקה באוגוסט 2015 עם רשימת יעדים לא פשוטים שכללה בין היתר הגעה תוך ארבע שנים ל-18 אלף תלמידים ב-5 יח"ל, יעד שמשרד החינוך הצליח להגיע אליו תוך שלוש שנים בלבד. יעד נוסף היה מיסוד פורום ציבורי לאומי ללימודי המתמטיקה. יעד זה עוד לא יצא לפועל אך בשנה הקרובה יקום מכון לאומי למורים מובילים במתמטיקה ובמדעים ותוקם מנהלת "מהיי-טק להוראה" - גיוס, הסבה, השמה וליווי לאנשי היי טק אשר ישתלבו במערכת כמורים.



"המספרים מדברים בעד עצמם"

שר החינוך, נפתלי בנט התייחס להישגי התוכנית למתמטיקה: "כשיצאנו לדרך עם התוכנית הלאומית 'לתת חמש' הצבנו יעד ברור - הכפלת מספר הלומדים ב-5 יחידות מתמטיקה תוך ארבע שנים. בחלוף שלוש שנים בלבד, המספרים מדברים בעד עצמם: הבטחנו - וקיימנו. השינוי הוא בלתי נתפש, למעשה יצרנו את התשתית להמשך קיומה של אומת הסטארט אפ בשנים הבאות. הקריסה המתמשכת בלימודי המתמטיקה והמדעים היוותה סכנה ממשית לעתיד המשק הישראלי: המספרים דעכו, בעוד האוכלוסייה גדלה, עד שהגענו לשפל חסר תקדים של 8,800 בוגרים בלבד".

בנט ואבוהב. צילום: אבשלום ששוני


"במשך שנים תלמידים בפריפריה נאלצו לוותר מראש על ההזדמנות לפרוץ קדימה", הוסיף השר בנט. "בשלומי היו אפס תלמידים, בכפר חב"ד ובאור יהודה – אפס תלמידים, ברהט ובאופקים – בקושי 2%. למה? מי החליט שמצוינות תלויה במיקום גאוגרפי? התפישה כי השכל מרוכז במספר מקומות וכל מי שגר בפריפריה מוכשר פחות - התנפצה. הבאנו שינוי דרמטי בדיוק במקומות האלו, צמצמנו פערים והזנקנו את הפריפריה קדימה. זה ללא ספק המהלך החברתי ביותר בשנים האחרונות".



במשרד החינוך מציינים כי ההישגים במתמטיקה הגיעו בזכות שורה של צעדים, ביניהם: הקצאה של עוד 3,000 שעות לימוד בתיכונים שאפשרו פיצול כיתות גדולות ופתיחת כיתות נוספות, שיעורים פרטיים ברשת: התקיימו במהלך השנה 11,366 שיעורים פרטיים בהם השתתפו 60,608 תלמידים, הוסמכו 530 מורים נוספים ללמד 5 יחידות ו-350 תלמידים למדו במסגרת התיכון הווירטואלי שנפתח במקומות בהם קשה לגייס מורים.



כדי להגדיל את מספר התלמידים במתמטיקה גם בשנים הקרובות, במשרד החינוך יחלו בפיילוט - תוכנית למידה אישית מותאמת לכל תלמיד שיתקיים ב- 53 בתי ספר כשהוא יופעל יחד עם 10 חברות סטרטאפ שנבחרו לשם הפיילוט. תלמידי כיתות ט' יקבלו תוספת של שעתיים שבועיות, מורים בחטיבות הביניים יעברו הכשרה מיוחדת ללימוד מתמטיקה מוגבר ובבתי הספר היסודיים יעודדו את העיסוק במתמטיקה באמצעות תרגול חוויתי.



חמי פרס, יו"ר מרכז פרס לשלום ולחדשנות: "המורים צריכים להיות במרכז ההישג הזה. אנחנו חייבים לייצר יותר מדענים, יותר מתמטיקאים. צריכים לשים דגש לא רק על 5 יחידות במתמטיקה אלא על 5 יחידות ביזמות, חדשנות ומנהיגות, כך נוכל לייצר ישראל חזקה יותר ונמשיך את המומנטום שאבא שלי עבד עליו".