החופש הגדול מביא עמו, לצד הנאה ובילויים של התלמידים, גם סכנות. מנתוני עמותת אור ירוק, עולה כי בחודשי החופש הגדול נרשמת עלייה במספר הילדים ובני הנוער שנהרגים בתאונות דרכים, כאשר בחודשי הקיץ (יוני, יולי ואוגוסט) בשנה שעברה נהרגו 23 ילדים ובני נוער (0־19) בתאונות דרכים. באור ירוק ערכו ניתוח של נתוני הלמ”ס, שלפיו בקיץ הקודם נרשמה עלייה של 28% במספר הילדים ובני הנוער שנהרגו בתאונות דרכים לעומת קיץ 2016, ועלייה של 53% בהשוואה לנתוני החופש הגדול בשנת 2015. עוד ניתן לראות כי בעשור האחרון, בכל שנה נהרגים בממוצע 18 ילדים ובני נוער בתאונות דרכים בחודשי החופש הגדול.



בשנת 2017 במהלך חופשת הקיץ נפצעו 1,515 ילדים ובני נוער - עלייה של כ־2.6% בהשוואה לשנת 2016. במהלך העשור החולף נפצעו מדי שנה בממוצע 1,583 ילדים ובני נוער בחופשת הקיץ, כאשר מרבית הנפגעים היו בחודש אוגוסט, שבו נפגעו בממוצע 571 ילדים ובני נוער מדי שנה. בחינה של החודש הקטלני ביותר מצביעה על חודש יוני, שבו נהרגו בעשור החולף 71 ילדים ובני נוער בחופשת הקיץ.



"חייבים להגביר את המודעות בקרב הנהגים והילדים"



כדי לשמור על התלמידים בטוחים בדרכים, עמותת אור ירוק ואגף של”ח (שדה, לאום, חברה) וידיעת הארץ יחד עם אגף הזה”ב והנגישות במשרד החינוך, יצאו במבצע משותף לקראת החופש הגדול. כ־4,000 מדריכי של”ח בני 13־17 הגיעו במהלך השבוע לבתי הספר היסודיים ברחבי הארץ והעבירו הדרכה חווייתית בנושא בטיחות בדרכים לכ־200 אלף תלמידים בבתי ספר במרכז ובפריפריה.



ארז קיטה, מנכ”ל עמותת אור ירוק, אמר: “החופש הגדול וחודשי הקיץ הם תקופה המאופיינת בריבוי ילדים ובני נוער הנפגעים בתאונות דרכים. בהיעדר מסגרת מגוננת, הילדים נמצאים זמן רב ברחובות, ולכן הסיכון שלהם להיות מעורבים בתאונת דרכים הוא גבוה. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייב להגביר את המודעות בקרב הנהגים והילדים לסכנות שהכביש מציב בתקופת החופש הגדול. במקביל, המשטרה חייבת להגביר את הנוכחות בעיקר באזורי סיכון, שבהם יש ריבוי של ילדים ובני נוער, כמו גם הגברת האכיפה בכבישים האדומים והמסוכנים”.