לאחר הודעתו היום (חמישי) של ראש ממשלת ירדןעומר אל-רזאז, לפיה ארצו לא תפתח את שעריה יותר לפליטים סורים, קרא הפרשן הישראלי אדי כהן שעובד ב"מרכז מחקר סאדאת לשלום" בבייג'ינג למלך ירדן עבדאללה השני, ללמוד מהיהודים כיצד יש להתייחס לפליטים. 

"אני רוצה לקרוא למלך הירדני שחי בממלכה שמקבלת שלושה מיליארד דולר ממדינות המפרץ ושני מיליארד דולר מארה"ב, ותמיד מתלונן על הפליטים הסורים, לשנות את גישתו בנוגע לטיפול בפליטים בארצו. מאז שנת 2011 אנחנו בישראל מקבלים פליטים מסוריה ומטפלים בהם. הטיפול בפצועים ובני משפחותיהם ניתן ללא עלות ותוך מתן כבוד, תלמד מהיהודים", אמר.
דבריו אלו של כהן הופנו למלך ירדן כאמור, בעקבות אמירתו לפיה ארצו הגיעה למכסת המקסימום מבחינת הכנסת פליטים לשעריה ועל כן לא תתיר עוד לפליטים להיכנס לתחומיה.

עבדאללה מלך ירדן. צילום: AFP
עבדאללה מלך ירדן. צילום: AFP

 
אל-רזאז אמר בהודעה לעיתונות כי ירדן קיבלה פליטים בכמות המקסימלית ולא תוכל לקבל עוד, וקרא לצדדים הבינלאומיים לפעול למציאת פתרון מדיני למשבר הסורי.

ירדן חוששת שהמצב בדרום סוריה, הנמצאת כ-375 ק"מ דרומית למדינה, יסלים, במיוחד לאחר שכוחות המשטר הסורי הגבירו את ההפצצות על נפת דרעה, שיש לה חשיבות גיאוגרפית לגבול בין ירדן לישראל. שר החוץ הירדני, איימן צפאדי, אמר בהודעה כי ירדן נמצאת בקשר עם רוסיה וארצות הברית כדי להבטיח את היציבות באזור ולצמצם את ההסלמה מדרום לסוריה, והדגיש כי ארצו לא תקבל יותר פליטים.
 
כזכור, ירדן הודיעה בנובמבר 2017 על הסכם ירדני-אמריקאי-רוסי משולש להקמת אזור להפחתת ההסלמה בדרום סוריה כחלק מיוזמה להרחבת אזורים אלה במדינה, לאחר שהסכסוך  גבה את חייהם של כ-350 אלף איש ועקר כ-12 מיליון סורים מביתם, מאז 2011. כמו כן, ביוני 2016 סגרה ירדן את הגבול הצפוני שלה עם סוריה, שעות ספורות לאחר שמכונית תופת שפנתה לאתר צבאי הרגה שבעה חיילים ירדנים.