אלפי נשים מהצפון עלולות להיקרא לבדיקות לסרטן השד או שחלות, כך נודע הבוקר (שלישי), לאחר שבדיקה שערך משרד הבריאות העלתה את החשש כי חלק מהנשים אשר הופנו לייעוץ גנטי אצל פרופ' צבי בורוכוביץ' מבית החולים בני ציון על רקע משפחתי של סרטן שד או שחלות, לא עברו בירור מלא ועדכני, כפי שדורש משרד הבריאות.



על פי הבדיקה, לחלק מהנשים שהגיעו לייעוץ לא הומלץ לבצע בירור מעבדתי לאיתור מוטציות בגנים המגבירים את הסיכון לסרטן שד ושחלה (BRCA מסוג 1 או 2), למרות שהיה מקום להמליץ על כך. מדובר בנשים בעיקר מאזור הצפון, אשר היו בייעוץ גנטי בגלל רקע משפחתי של סרטן שד או שחלות (ובתחום זה בלבד) במסגרת הפניה שקיבלו מקופות חולים מכבי, מאוחדת או לאומית. משרד הבריאות הורה לקופות החולים לפעול כדי לאתר את הנשים שקיבלו את הייעוץ במסגרת זו ולהמליץ להן על הייעוץ והבדיקות המתאימות בהתאם להנחיות משרד הבריאות.

הבדיקה החלה לאחר שהוגשה למשרד הבריאות תלונה מאישה מחדרה שעברה ייעוץ גנטי אצל פרופ' בורוכוביץ' ב-2004, ולמרות הרקע המשפחתי שלה לא הופנתה לבדיקות הרלוונטיות. רק בשנת 2015, לאחר שבתה קיבלה המלצה לעבור בדיקות אלו מרופא אחר, עברה המתלוננת בדיקות לגילוי סרטן השחלה, אך עד אז התגלה אצלה סרטן מתקדם והיא נאלצה לעבור טיפולים רבים בשל המחלה. 

מהמרכז הרפואי בני ציון נמסר: "פרופ' בורוכוביץ' סיים את עבודתו בבית החולים לפני שלוש שנים. מעבר לכך, אנו פועלים על פי הנחיות משרד הבריאות".

מטעמו של פרופ' בורוכוביץ נמסר: "פרופ' בורוכוביץ נמנה על בכירי הגניטיקאים הרפואיים בישראל וכיום, גם לאחר פרישתו לגמלאות הוא ממשיך לכהן בגופים שונים, לרבות גופים הקשורים למשרד הבריאות, בהתנדבות מלאה. בשנים 2006-2004 נתן פרופ' בורוכוביץ ייעוץ גנטי בנושא סרטן שד-שחלות לעשרות בודדות של נשים. יצוין כי בניגוד להיום ייעוץ מסוג זה היה פחות נפוץ. במסגרת הייעוץ נהג פרופ' בורוכוביץ על פי מיטב שיפוטו הרפואי ובהתאם לחוזר משרד הבריאות בנושא שיצא בשנת 2004 וקבע מקרים בהם יומלץ לנשים לעבור בדיקה לזיהוי מוטציות בגנים BRCA 1-2. החל משנת 2006, בעקבות מספר פסיקות שלא היה להן קשר לעבודתו של פרופ' בורוכוביץ השתנתה הגישה ולמטופלים הוצעה גם האפשרות לבצע בדיקות שלא במסגרת סל הבריאות ובאופן פרטי. במקרה הפרטני האמור הגיעה מטופלת שאמה נפטרה בעבר מסרטן השחלות, מבלי שנעשה בירור גנטי לגבי הימצאות מוטציית גן מחולל למחלה של אמה, בעקבות זאת גם בדיקה ואיתור של מוטציית הגן אצלה לא הייתה מבהירה אם מדובר בגן שקיבלה מאימה או מאביה (3% מהאוכלוסייה נושאים את הגן). בהינתן מצב זה המליץ פרופ' בורוכוביץ על מעקב צמוד לאורך השנים. עוד נציין כי באותה עת פרופ' בורוכוביץ היה מנהל המכון לגנטיקה היחיד באזור צפון הארץ שמבצע בדיקה זו באופן פרטי, ומשכך הוא נזהר שבעתיים מכשל אתי של הפניית מטופלות לבדיקה פרטית שאין לה הצדקה ברורה או חד משמעית, היות ומרביתן היו מגיעות לבדיקה פרטית במכון לגנטיקה שבניהולו של פרופ' בורוכוביץ. פרופ' בורוכוביץ, בהינתן אחריותו ורמת מקצועיותו המוכרת היטב לאלפי מטופלים בכל הארץ במשך למעלה מ-30 שנים, פועל בשיתוף פעולה מלא עם קופות החולים ומשרד הבריאות לקיום מלא של הנחיות הוועדה, שהתייחסו גם לצורך לעדכן את נוהלי משרד הבריאות".