הסתדרות האחיות תשבית היום את מערך הסיעוד במוסדות הבריאות ברחבי הארץ, במחאה על אוזלת היד של משרד הבריאות במיגור האלימות נגד הצוותים הרפואיים. זאת, לאחר ששלשום בערב נדקרה בבטנה אחות בת 65 במחלקת הריאות בבית החולים שמואל הרופא בבאר יעקב בידי מטופל לשעבר.
 
הדוקר, בשנות השלושים לחייו, הוא נתין זר שככל הנראה שוחרר לפני כחודש לאחר שאושפז באותה מחלקה כמה שבועות. בבית החולים מספרים כי הדוקר הצליח להיכנס למקום שלשום צויד בסכין, אך לא דרך הכניסה הראשית אלא בדרך אחרת, לאחר שנמנעה כניסתו בעמדת הבידוק הביטחוני. כשהגיע למחלקת הריאות דקר את האחות הראשונה שנקרתה בדרכו, מסיבה לא ידועה. האחות עברה בבית החולים “אסף הרופא” ניתוח מורכב ואחריו אושפזה במצב בינוני אך יציב. המשטרה פתחה בחקירה על אודות האירוע, ומשרד הבריאות הורה עוד באותו ערב לתגבר את האבטחה במחלקה הנדונה.
 
בתה של האחות שהותקפה אמרה אתמול כי היא “מקווה מאוד שזהו המקרה האחרון”, וכי היא “מקווה שייעשה מעשה למניעת מקרים דומים בעתיד”. אירית מועלם, עמיתה של האחות ויו”ר ועד האחיות בשמואל הרופא, מסרה אתמול ל”מעריב־ השבוע” כי “צוותים רפואיים, ואחיות במיוחד, נמצאים בקו הראשון. הם אלה שנמצאים תמיד מול המטופל, ועליהם הוא מוציא את התסכולים התפקודיים ואת הקשיים שלו. לא יכול להיות שבקלות כזאת יבואו ויפגעו בנו; לא יכול להיות שאישה תבוא בתחילת היום לעבודה, ובלילה תהיה על שולחן הניתוחים”.
 

בהתאם להחלטת הסתדרות האחיות תיערך השביתה היום בכלל מערכת הבריאות החל מהשעה 7:00 בבוקר ועד לשעות אחר הצהריים (בבתי החולים - עד 15:00 ובמרפאות הקהילה עד 13:00 או 15:00, בהתאם לנוהלי המרפאה). במסגרת השביתה בבתי החולים צפויות האחיות לפעול במתכונת שבת, ובכלל זה בחדרי הניתוח ובמחלקות האשפוז למיניהן. בשירותים האמבולטוריים - לרבות מרפאות, מכונים ומחלקות לאשפוזי יום - לא יעבוד הצוות הסיעודי כלל, וכך גם בבתי הספר לאחיות; אולם במחלקות לטיפול נמרץ, במחלקות פגים ויונקים, בחדרי לידה, דיאליזה, אונקולוגיה וביחידות פריון יעבוד צוות סיעודי במתכונת מצומצמת.  עם זאת בכל בית חולים יוקם צוות סיעודי לשעת חירום. 
החשוד בדקירת האחות. צילום: פלאש 90
החשוד בדקירת האחות. צילום: פלאש 90

“האחים והאחיות לא יעברו בשתיקה על האלימות נגד צוותים רפואיים במערכת הבריאות”, הסבירה יו״ר הסתדרות האחיות אילנה כהן. “לא יעלה על הדעת כי האחיות והאחים יחששו להגיע למקום עבודתם, ודרישתנו החד־ משמעית הינה כי קברניטי מערכת הבריאות, וסגן שר הבריאות בראשם, ינקטו באופן מיידי את כל הפעולות האפשריות כדי ליצור סביבת עבודה בטוחה לצוותים הרפואיים בכלל מערכת הבריאות, הן ברמת המניעה - באמצעות הקצאת כוח אדם נוסף של אחיות להפחתת העומסים והצבת צוותי ביטחון ייעודיים שייתנו מענה לאירועי אלימות פיזיים ומילוליים - והן במישור של החמרת הענישה והגברת האכיפה נגד מי שכבר נקט אלימות נגד הצוותים הרפואיים”.
 
סגן השר יעקב ליצמן הגיע אתמול עם מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב לבית החולים שמואל הרופא בעקבות אירוע הדקירה שהתרחש בו, ומשם המשיכו לבית החולים "אסף הרופא" לבקר את האחות הפצועה. 
ליצמן אמר: "מה שקרה כאן זה נורא ואיום. צוות רפואי לא יכול לעבוד בסביבת אלימות וזו פגיעה בחולים. אנו לא מתכוונים לעבור על כך לסדר היום ועלינו לוודא שיש ביטחון אישי לצוותי הרפואה".