יממה לאחר שנערכה הפגנה סוערת של עשרות הורים לילדים אלרגיים תחת ביתו של שר החינוך נפתלי בנט, במהלכה עוכבו לחקירה ארבע מהמפגינות, הנוכחים במקום עדיין נסערים וטוענים כי ננקטה כלפיהם אלימות מצד המשטרה שלא לצורך. "עמדנו על המדרכה, לא צעקנו או שרנו ואז שוטר עצר את אחת המפגינות בברוטליות, מול עיני הבת שלה, קרע אותה מבתה. זה היה מחזה קורע וזה היה הרגע בו התלהטו הרוחות, אי אפשר היה להישאר אדישים נוכח המראה הזה. צעקנו לבנט שיתבייש וגם לשוטרים", כך מספרת היום (ראשון) ל"מעריב-אונליין" סמנכ"לית עמותת יה"ל לאלרגיות מזון, נעמה קציר שמואלי.



יש לציין כי זו הפגנה המתקיימת מידי שבוע, בפעם החמישית ברציפות, כשההורים קוראים לשר החינוך לא לבטל את הסייעות הרפואיות המלוות את ילדיהם. למפגינים היה אישור מהמשטרה להפגין במקום והם לא מבינים מדוע פתאום החליטו שהוא אינו תקף. "היה לנו אישור להפגין מול הבית של בנט כמו בכל שבוע", מסבירה קציר שמואלי". "שעתיים לפני ההפגנה קיבלנו הודעה מהמשטרה שהחליטו שאין יותר הפגנות מול הבית של בנט. בשעתיים האלה טענו שזה לא חוקי, ביקשנו לדעת מה הסיבה ולא אמרו לנו. כדי שהמשטרה תשנה תנאי הפגנה בבהילות כזו צריכה להיות סיבה מספיק טובה וככל הנראה לא הייתה כזו".



"לא נוותר על החיים של אף ילד"

קציר שמואלי נעצרה יחד עם שלוש נשים נוספות, ביניהן סבתא לילד אלרגי. "פשוט מפחיד להיות בסיטואציה כזו, אנחנו לא אנשים פורעי חוק. זו הפגנה המורכבת בעיקר מאמהות שבאות להלחם על חיי הילדים שלהן ומוצאות את עצמן לילה שלם בתחנת המשטרה". המפגינות שעוכבו לחקירה שוחררו רק לפנות בוקר ונאלצו לבלות את הלילה בתחנת המשטרה. "אני מותשת, מאוכזבת, זה היה מיותר. תעצרו אנשים שצריך לעצור אותם", היא אומרת ומוסיפה כי כרגע הם צריכים לחשוב על המשך דרכי פעולתם: "לא יודעת אם נמשיך להפגין באותה מתכונת מול הבית של בנט. אנחנו נצטרך לחשוב על צעדינו אבל בוודאי לא נפסיק את המאבק, לא נוותר על החיים של אף ילד עד שכל הילדים האלה יהיו בטוחים בתוך מסגרות החינוך, עד שזה לא יקרה לא נפסיק את המאבק שלנו".



מעצר מפגינה בהפגנת הורים לילדים אלרגיים. צילום: עמותת יה"ל
מעצר מפגינה בהפגנת הורים לילדים אלרגיים. צילום: עמותת יה"ל



כזכור, הפגנות ההורים התקיימו בשבועות האחרונים בשל כוונת משרדי החינוך והבריאות לבטל את הסייעות הרפואיות המלוות את ילדי הגנים וכיתות א' וב' הסובלים מאלרגיה מסכנת חיים. בשבוע שעבר המשרדים הודיעו כי הסייעות בסוף ימשיכו בתפקידן אך רק לילדים מגיל 5 ומעלה, כך שהילדים הקטנים ביותר, בני 3 עד 4, יהיו ללא השגחה צמודה ועל כך כעת ההורים כועסים ובעיקר חוששים.



ממשטרת ישראל נמסר: במהלך הפגנה שהתקיימה אמש ברעננה, נעצרו מפגינות אשר הפרו את הסדר הציבורי ולא נשמעו להוראות השוטרים כאשר חרגו מן המתחם שאושר בתנאי רישיון ההפגנה. תפקידה של משטרת ישראל במדינה דמוקרטית הינה לאפשר לכל אזרח להביע את דעותיו ולמחות על פי חוק, ובתנאי שהמפגינים שומעים להוראות המשטרה ואינם מפרים את הסדר הציבורי. משטרת ישראל תמשיך לאפשר את חופש הביטוי והמחאה כחוק, אולם לא תאפשר הפרת הסדר הציבורי וכל פגיעה משמעותית במרקם החיים התקין של אזרחי ישראל.