"החוק שעבר לא מספק, השרים עושים הון פוליטי על הגב שלנו". הממשלה אישרה היום (ראשון) את החוק של שר העבודה והרווחה חיים כץ ושר האוצר משה כחלון, לפיקוח והסדרה של מערך המסגרות לגיל הרך וההורים זועמים שמדובר בהצעה המיועדת להרגיע את מחאות ההורים שהתקיימו בחודש האחרון בעקבות מותה של הפעוטה יסמין וינטה ז"ל ע"י סייעת בגן הילדים.



"השרים עושים הון פוליטי על הגב שלנו וחושבים שאנחנו לא שמים לב. החוק שעבר היום לא מספק. זה בעיקר נועד בשביל להשתיק את ההורים ופחות כדי למצוא פתרון, אני לא פוסל שהמטרה של זה היא שהחוק יעבור היום ואחרי זה ידחו את היישום שלו עוד ועוד כי לא יוכלו לעמוד בדבר הזה", כך אומר ל"מעריב-אונליין" יו"ר ועד הגנים הארצי, אחז אגם. "נעשתה הצעת פשרה כדי לא להכביד על התקציב והיא יצרה מצב שיישום החוק יכנס במלואו רק עוד שש שנים. כרגע היישום יהיה על המסגרות של 28 ילדים ומעלה, זה אומר שרוב המסגרות הבעייתיות היום יישארו בחוץ. נוצר מצב שהחוק כרגע לא שווה כלום. הוא יחול בעיקר על אלה שגם ככה מפוקחים, על המפעילים המוכרים", אומר אגם ומדגיש כי מחאות ההורים ימשכו עד ליישום מתווה פיקוח כולל על הגנים.



לדבריו, ההורים שוקלים השבתה של מספר שעות בתחילת שנת הלימודים הבאה: "אולי נעשה השבתה של שעה או שעתיים בתחילת יום עבודה על מנת להראות את עמדתנו. אנחנו דורשים שחוק הפיקוח והמצלמות יעברו במתכונת המקורית שלהם, זו המתכונת שנותנת שמירה טובה יותר על הילדים ולא המתכונת שהממשלה חיה איתה בשלום. אנחנו צריכים לחשוב מה טוב לילדים ולא מה טוב להסכמים קואליציוניים".



"לא ניתן להפקיר את הילדים"

אסנת ואתורי, מיוזמי מחאות ההורים, קוראת לשר העבודה והרווחה לחזור בו מההסכם ההזוי שנחתם עם האוצר. "זה הסכם רע ומעליב את האינטליגנציה שלנו. לא ניתן לפשרה עגומה כל כך לעבור בשקט, לא ניתן לכם להפקיר כך את הילדים. נכון, לא יכולה להתקיים מציאות שבה ממחר כל המסגרות יעבדו תחת הסטנדרטים האידאליים. אבל להסדיר את נושא הרישוי כבר משנת הלימודים הקרובה? לדרוש בתור התחלה סטנדרטים מינימליים שיבטיחו שהילדים שלנו יגיעו בכל בוקר לסביבה בטוחה וראויה ויחזרו ממנה בשלום? זה הדבר הכי בסיסי בעולם ועל זה לא נתפשר".



יו"ר הוועדה לזכויות הילד ויוזמת הצעת החוק הפרטית לפיקוח על מעונות היום, ח"כ יפעת שאשא ביטון (כולנו), התייחסה לאישור החוק בוועדה לענייני שרים: "אין ספק שמדובר בצעד היסטורי שיוביל להסדרת תחום פרוץ ומופקר מזה עשרות שנים ואני מברכת על כך. יחד עם זאת, ישנם סעיפים בחוק הממשלתי הנוגעים לעקרונות שלא נוכל להתפשר עליהם, במיוחד בכל הקשור להבטחת ביטחונם האישי של הפעוטות והתינוקות הגדלים כיום בישראל וכבר מעכשיו. הוועדה בראשותי תעמוד על סוגיות אלה בדיוני הכנת החוק לקריאה שנייה ושלישית ואני מאמינה כי נצליח לתת להן מענה ראוי ומספק".



ח"כ איציק שמולי, אמר כי "זה לא מתווה פיקוח זו בדיחה עצובה שכולה על חשבון הילדים וההורים. תחת הכותרת של ״רפורמה״ מסתתרת מדיניות הזויה שמבדילה בין ילדים סוג א׳ שיזכו להגנה ולפיקוח ובין מאות אלפי ילדים סוג ב׳ שיופקרו ללא מענה מאחור ויוותרו חשופים להתעללות ולפגיעה. הממשלה ממשיכה לקחת סיכונים מיותרים ומוטרפים על חיי ילדים במקום להפוך את הגיל הרך למקום בטוח ומוגן. אסור להורים ולארגונים בשום אופן לעבור על כך בשתיקה".

כזכור, ביום חמישי הודיעו משרדי האוצר, העבודה והרווחה כי בתום חודש של הידברות ומסע האשמות הדדיות במחדל אי הפיקוח על הפעוטונים הפרטיים, הם הגיעו לפשרה על חקיקה ממשלתית בנושא. הצעת החוק הממשלתית רחוקה ממתווה פיקוח כולל על הגנים ובכל זאת מהווה צעד ראשון של המדינה בעשיית סדר בתחום הפרוץ. זאת, לאור ריבוי מקרי ההתעללות בפעוטות שנחשפו לאחרונה, ובראשם הריגתה של הפעוטה יסמין וינטה. החובה לקבל רישיון מהמדינה לפתיחת גן ילדים יחול בתחילה רק על גנים גדולים יחסית. כצפוי, בשל מגבלות שהטיל משרד המשפטים, לא תחול חובת התקנת מצלמות במעגל סגור, אלא יתווספו תמריצים להתקנתן.