על רקע הדיווח של עיתון "אל חיאת" מלפני שלושה ימים, לפיו מתנהל משא ומתן עקיף בין ישראל לחמאס בתיווכה של גרמניה, ובמרכזו עסקה אפשרית לפיה ארבעת הישראלים המוחזקים ברצועת עזה ישוחררו תמורת אסירים פלסטינים, התארח היום (ראשון) אור כהן, חברו לצוות של הדר גולדין, בתוכניתם של ענת דוידוב וינון מגל ב-103FM, והתייחס לשאלה האם החרפת המאבק למען החיילים עלולה לפגוע במאמצים להחזירם הביתה: "יש ללחוץ על החמאס בכל האמצעים הקיימים כדי להשיב את הבנים".

 

כהן הודיע כי הוא וחבריו לצוות יחריפו את המאבק להשבת הבנים, ובהפגנה שהתקיימה מול בית ראש הממשלה הודיעו כי הם מתכוונים להשיב את אותות המלחמה שקיבלו במבצע צוק איתן. "שירתתי עם הדר, גדלנו ביחד בצוות ופיקדנו על טירונים. רבים מהצוות שלנו, בנוסף ללוחמים נוספים, החליטו להחזיר את האותות שקיבלו על השתתפותם בצוק איתן עד שהמבצע יסתיים במלואו. מבחינתנו המבצע לא הסתיים עד שאורון שאול והדר גולדין יחזרו לביתם. הם לחמו בשם ראש הממשלה ובשמנו ולכן האותות הללו לא שווים עבורנו עד שהם ישובו", אמר.

ינון מגל: "למזלנו מזמן לא חווינו מלחמה אמיתית וקצת שכחנו מה זה להיות מדינה שסביבה יש אויבים רוצים להשמיד אותה. היה כאן מבצע עם שני חללים שישראל מעוניינת להשיב אותם הביתה אך כל קמפיין כזה רק מחליש את העמידה של ישראל מול חמאס במשא ומתן להשבתם. אם אתה היית אחד מראשי חמאס מה היית מבין ממחאה שכזו? שישראל לחוצה יותר או פחות ליצור עסקה? לא נעים לומר כי עוסקים כאן במשפחות שכולות וזה מאבק לגיטימי אבל בסופו של דבר כמתבונן מהצד אני מסיק שהלחצים הללו מחלישים את עמדתה של מדינת ישראל".

כהן ענה: "אנחנו לא קוראים לשחרור מחבלים אלא להפעיל לחץ על החמאס ולהתנות את שיקום הרצועה המתקרב בהחזרת האזרחים והחיילים שנמצאים ברצועת עזה. זהו מאבק ערכי, אנחנו רוצים שכל חייל ששומר עלינו יידע שכשהוא מתגייס לצה"ל אנחנו נשמור עליו ונהיה ערבים לו גם אם הוא חי או מת. מדינת ישראל צריכה לעמוד על ערכיה שהם רעות, אחוות לוחמים וחתירה לשלום. כנראה שיש פער בין הדברים שנאמרים לדברים שנעשים בשטח. אנחנו קוראים לראש הממשלה ולשרי הקבינט להחליט שלא להחזיר מחבלים ובעד ללחוץ על החמאס בכל האמצעים הקיימים כדי להשיב את הבנים הביתה. הדבר הזה צריך להיגמר".

כהן ציטט מתוך דבריה של חנה סנש: "שתי דרכים עומדות לפני, לחפש את אושרי הפרטי ולהעלים עין מהשגיאות סביבי או להשקיע כוחות במלחמה הורסת וקשה על דברים שאני מאמינה בהם". הוא סיכם ואמר כי "אלו הדברים שאנחנו עושים, לשם אנחנו חותרים ולשם נגיע עד שישובו בנים לגבולם".

עריכה: איתמר זיגלמן