עשרות הורים וארגונים חברתיים רבים, ביניהם אלו"ט, בית איזי שפירא, אקי"ם וקואליציית הורים לילדים עם צרכים מיוחדים, הפגינו היום (ראשון) בכיכר הבימה בתל אביב לקראת הרפורמה בחינוך המיוחד, אותה הם מכנים "רפורמת סיר הלחץ", שמשרד החינוך מקדם ויעביר מחר לקריאה שנייה ושלישית בכנסת. לדברי עו"ד עדי עזוז מנהלת אגף קידום זכויות באלו"ט: "התנהלותה של ועדת החינוך בראשות ח"כ מרגי בנושא הרפורמה הייתה שערורייתית מהרגע הראשון. חוסר הנכונות להתייחס לנורות האדומות ששיקפה אלו"ט כמו גם הורים וארגונים נוספים בנוגע לחולשותיה של הרפורמה זכו להתעלמות מופגנת". 

היא הוסיפה כי "נראה כאילו משרד החינוך החליט כי הרפורמה תעבור וכי לא יתן לאף אחד להפריע לו בדרכו. משרד החינוך אינו ממפה את השטח, לא יודע מה הצרכים ולא מבהיר מהם היעדים ברפורמה הזו". עורכת הדין ציינה כי "לא ברור למשל כמה תלמידים עם אוטיזם ישולבו בעקבותיה בחינוך הרגיל, כמה שעות סייעת יקבלו ואיך כל זה יעשה ללא תוספת תקציבית". לדבריה, מדובר ברפורמה שיש בה יותר שאלות מתשובות וככזו היא לא ראויה לעבור בכנסת.
הפגנה נגד הרפורמה בחינוך המיוחד. צילום: אבשלום ששוני

צילום: אבשלום ששוני
ח"כ מרב מיכאלי (המחנה הציוני) אמרה במהלך ההפגנה כי "הממשלה יודעת שהדבר הכי טוב לילדות ולילדים האלה הוא שילוב, אבל היא לא מוכנה לממן את הדרך לשם. הממשלה מסרבת להקשיב להורות וההורים שנותנים את החיים שלהם והן המומחיות הכי גדולות לנושא. הממשלה הזאת חזקה על החוליה הכי פגיעה בחברה הישראלית".

עו"ד רויטל לן כהן מקואליציית הורים לילדים עם צרכים מיוחדים, מסבירה כי "נראה שהצלחנו סוף סוף להסביר גם להורים שהם לא חינוך מיוחד מובהק שהרפורמה הזו נוגעת גם לילדים שלהם. אנחנו מצפים לשני דברים - שלא יעבירו מחר את הצעת החוק במליאה בכנסת ושיקבלו את התיקונים שהצענו או לפחות ישבו לדון איתנו מחדש". היא הוסיפה כי "אפילו חברי כנסת מהקואליציה הודו שהצביעו בגלל משמעת קואליציונית למרות שהם מבינים שמדובר בדברים מסוכנים". לן כהן הוסיפה כי "קורה בארץ תהליך בו הרשות המבצעת מוחקת את הצורך בלגיטימיות של הרשות המחוקקת - ועדות הכנסת הפכו להיות זרוע ארוכה של משרדי הממשלה במקום שיהיו הבלמים והאיזונים של משרדי הממשלה. ועדת החינוך במקרה הזה לא מילאה את תפקידה, כאילו שבית המחוקקים לא היה קיים. פה קרה משהו מהותי וזה מדרון חלקלק, אם אנחנו ניתן למה שקרה פה לעבור, אנחנו נמצאים בסכנה". 
 

"הרפורמה עלולה לעשות נזק לכל הילדים עם המוגבלויות, ולא רק להם"
"הרפורמה בחינוך המיוחד יכולה להחזיר אותנו 20 שנה אחורה ועלולה לעשות נזק לכל הילדים עם המוגבלות ואולי לא רק להם", הסביר יואב קריים מנהל האשכול לשינוי חברתי בבית איזי שפירא ומהשותפים להובלת המאבק ברפורמה. לדבריו, היא תגרום לכך שלא יהיו מספיק משאבים לשילוב הילדים, וההורים יאלצו לבחור בחינוך המיוחד, מה שיוציא את הילדים מהמערכת הרגילה וימנע מהם מאוחר יותר השתלבות בחברה גם בחייהם הבוגרים.

צילום: אבשלום ששוני
כזכור, בשבוע שעבר בתום דיון סוער בוועדת החינוך במהלכו הוצאו כעשרה הורים על ידי יושב ראש הוועדה, אושר התיקון לחוק החינוך המיוחד. אחת האמהות שהוצאה צעקה לנוכחים: "איך אתם מעזים להעביר את החוק הזה, איך אתם יכולים לעשות את זה? ישבתי ב-18 דיונים כאן ולא שיניתם כלום". עו"ד אביבית ברקאי-אהרונוף, אחראית תחום חינוך של ארגון בזכות שהוצאה גם היא מהדיון, אמרה כי "חברי ועדת החינוך הצביעו בעד קבורת השילוב ונגד הכלת תלמידים עם מוגבלות בחברה הישראלית. היום לאחר מספר חודשים של מאבק והתנגדות מצד כל הגורמים ועדת החינוך של הכנסת אישרה את הצעת החוק הממשלתית לתיקון חוק חינוך מיוחד שמפרה באופן בוטה את זכותם של הילדים לחינוך".