בעקבות הפרסום אתמול, גורמים שעוסקים בתחום החירום במערכת הביטחון אומרים ל"מעריב" כי למרות הפוטנציאל הגבוה לרעידות אדמה במדינת ישראל, אין היום חמ"ל חירום של אגף הסיסמולוגיה במכון הגיאופיסי שמתפקד מחוץ לשעות העבודה ובסופי השבוע. "מדובר באתגר מבצעי מהותי שבשנים האחרונות נעשה ניסיון לפתור אותו, אך ללא הצלחה עד כה, למרות שסומן בצבע אזהרה אדום מהבהב", אומר גורם במכון.



מנכ"ל המכון הגיאופיסי לישראל, אורי פיצ'וטו, התייחס בראיון לאיילה חסון ב־103FM לעובדה שנחשפה ב"מעריב" ולפיה בשעה 17:00 עוזבים הכוננים את המקום. "ההתמקדות בשאלת הכונן היא סטייה מהעיקר - ההיערכות לרעידת אדמה". כן הוסיף פיצ'וטו כי היעדר חמ"ל פעיל במשך 24 שעות ביממה אינו מסכן חיים גם במקרה חירום".



גורמים הבקיאים בנושא לא מקבלים טענה זו. לדבריהם, לניתוח הנתונים בזמן אמת ולהעברת המידע למערכת הביטחון ולגופי ההצלה מיד עשויה להיות השפעה גם על חיי אדם.



אומנם אין מערכת שמסוגלת לחזות רעשי אדמה לפני שהם מתרחשים, ומערכות ההתרעה ייתנו התרעה רק בדיעבד, אבל המומחים טוענים שיש חשיבות לקביעת סדרי הפעולות הנדרשים גם לאחר הרעש. בכל מקרה, אומרים הגורמים, אנחנו כבר נמצאים מעבר לדיון העקרוני על הצורך בחמ"ל חירום שכזה, ובסופו של דבר הפער הוא תקציבי.



הטענות, מוסיפים הגורמים, אינן נגד אנשי המכון שעושים את עבודתם בכלים המצומצמים שיש בידיהם, אלא נגד המדינה. גם במכון הגיאולוגי אישרו ל"מעריב" כי בנושא הזה מתקיימים דיונים מול המשרדים הממשלתיים, וכי הם מקווים שהפער הזה יושלם בקרוב. בכל מקרה, גורמים ביטחוניים מסכמים כי לאור הסחבת בנושא בשנתיים האחרונות, האירועים האחרונים שמעלים את הנושא לסדר היום צריכים להוות זרז לפתרון בעיות, או לפחות לצמצום פערי המוכנות.