שני הפרויקטים הענקיים של הרכבת הקלה בגוש דן – הקו הירוק והקו הסגול - יוצאים לדרך. חברת נת"ע האחראית על הקמת רשת הסעת ההמונים במטרופולין תל אביב, מתחילה בהליך רכש הקרונות, המערכות והתחזוקה של שני הקווים. ועדת המכרזים של נת"ע הודיעה היום (רביעי) כי תפרסם מחר את מסמכי המיון המוקדם (PQ) למכרז לאחר שאושרו על ידי שרי התחבורה והאוצר. זהו המכרז הגדול ביותר שפורסם בישראל, בהיקף של כ-15 מיליארד שקל. המכרז המורכב נכתב בהתייעצות עם גורמי המקצוע במשרדי התחבורה ובאגף החשב הכללי ובאגף תקציבים במשרד האוצר.
בנת"ע הבהירו, כי  בחודשים הבאים יתפרסמו בהדרגה גם מכרזים לביצוע עבודות ההנדסה האזרחית והטיפול בתשתיות. הקו הירוק יקשר בין ראשון לציון וחולון למרכז תל אביב, אוניברסיטת תל אביב, אזור התעשייה והעסקים במערב הרצליה ואזור העסקים בקריית עתידים. אורכו של הקו כ-39 ק"מ (מתוכם 4 קילומטרים תת קרקעיים ברחוב אבן גבירול ומרכז תל אביב) ויהיו בו 62 תחנות. 
הקו הסגול יקשר בין קריית אונו ויהוד למרכז תל אביב, דרך אוניברסיטת בר אילן, בית החולים שיבא, דרך אלוף שדה ברמת גן וגבעתיים, מזרח תל אביב, שוק הכרמל ותחנת רכבת סבידור. אורך הקו יהיה כ-29 ק"מ במפלס הקרקע, והוא יכלול 45 תחנות. עיריית רמת גן, מצידה, התנגדה לתוואי המוצע ודרשה שבצמתים אלוף שדה-הירדן ואלוף שדה-דרך רבין, התוואי יהיה משוקע. זאת, על מנת למנוע עומסי תנועה כבדים באזור שיביאו לטענתה בפועל לחצייתה של רמת גן.

עם זאת, בקדנציה הקודמת התכנית קודמה בהסכמת העירייה. בנת"ע דחו את הטענות ובג"ץ דחה עתירה שהגישה עיריית רמת גן, אולם המאבק הציבורי עדיין נמשך. 

הרכבת הקלה. צילום: נת"ע
הרכבת הקלה. צילום: נת"ע


"תשרת חצי מליון תושבים ביום"

שני הקווים תוקצבו ע"י ממשלת ישראל בסכום עתק של כ-30 מיליארד שקל. הם מצויים בתכנון מפורט והעבודות להקמתם יתחילו לקראת סוף השנה הנוכחית. בינתיים, נמשכות עבודות הקו האדום של הרכבת הקלה הנוסע מפתח תקווה דרך ציר ז'בוטינסקי בבני ברק ורמת גן, מרכז תל אביב, יפו ומגיע עד בת ים. הקו אמור לפעול בסוף שנת 2021. 
מנכ"ל נת"ע יהודה בר-און, ציין כי "במקביל להתקדמות עבודות הקו האדום, אנחנו נערכים לביצוע שני הקווים הנוספים, כדי לייצר בהקדם האפשרי רשת תחבורה איכותית ומתקדמת שתשרת כחצי מיליון תושבים ביום".
שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ ציין כי פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב, הוא המיזם התחבורתי הגדול ביותר של משרד התחבורה המבוצע כיום.
"אחרי 100 שנים של חזון, ו-60 שנה של הבטחות שלא מומשו, הוצאתי לדרך את פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן. העבודות לביצוע הקו האדום מתנהלות בהתאם למתוכנן, וכעת יוצא לדרך השלב הבא, שיבטיח רשת מתקדמת להסעת המונים בתל אביב ובגוש דן, שתאפשר לוותר על השימוש ברכב הפרטי בשעות העומס, בהתאם למקובל בעולם", אמר כץ.
לדבריו, חזון הרכבת הקלה במטרופולין תל אביב שרבים הטילו ספק לגביו, הפך כבר מזמן למציאות. "שני הקווים הנוספים, הקו הירוק והקו הסגול, ביחד עם הקו האדום המוקם בימים אלה, ישנו מהיסוד את המציאות התחבורתית במטרופולין תל אביב", ציין כץ בנוסף. "רבים חתמו על הצהרות ותכניות. רבים הניחו אבני פינה. אנחנו מבצעים. המציאות שתהיה כאן ובגוש דן כולו בעוד שנים ספורות, המציאות הזאת תהיה ותראה אחרת".