הבמאי והיוצר רון כחלילי פרסם אמש פוסט בעקבות ההסלמה הבלתי פוסקת בדרום, ובו כתב שהוא מבין את עמדת חמאס. הפוסט, שעורר סערה גדולה, גם בקרב אנשי שמאל, הפך לוויראלי ברשת, ובעקבות הדברים, עלה היום (שני) כחלילי לשידור בתוכניתם של ענת דוידוב וינון מגל ב-103FM.

כחלילי פתח את דבריו ואמר כי "אני חושב שכל ישראלי צריך להבין את ארגון חמאס. להמשיך ולהתנשא עליו, להתעלם מהאינטרסים ומההרכב האנושי שלו זה להיות עיוור וכבר היינו במקום הזה. במשך שנים קיים אויב מר בדרום הארץ שעושה לנו חיים קשים. אני חושב שבמקום להתלהם עליו, להתעלם ממנו, מהאינטרסים שלו ומהמוטיבציה שלו - אנחנו צריכים להסתכל לו על 'הלבן של העיניים' ולהבין איזה אויב עומד מולנו. כל דבר שהוא עושה אנחנו מכנים כטרור ובזה אנו סוגרים את העניין".

כחלילי המשיך: "עומד מולנו אויב שיש לו בחירות מאוד מסוימות ואם נכנס לנעליו נוכל להבין אותו". הוא תיאר מצב היפותטי בו עם ישראל נמצא במצור באיזה גטו גדול ומקבל כסף מיהדות ארצות הברית שרוצה להציל אותנו. "מה אנחנו היינו עושים בכסף הזה? האם היינו בונים בו בית ספר, מסכימים לכיבוש ולנוכחות שלנו בתוך הגטו או שהיינו בונים מנהרות ופצצות כדי לצאת מהגטו ולשחרר את האחים והאחיות שלנו? זו דילמה אמיתית. אבותינו, אחינו ועמנו בחרו להקים תשתיות בתוך הגטו ואנחנו יודעים מה היה הסוף שלהם. מצד שני, אנחנו מציינים את מרד גטו ורשה שקורא 'כן' להתנגדות".



ענת דוידוב הדגישה: "אותם אנשי חמאס מחזיקים מיליוני תושבים כבני ערובה". ינון מגל לא נותר חייב והשיב בזעם: "אתה הוא המתנשא כשאתה קורא להבין את ההרכב האנושי של חמאס. אתה טוען שאם ההרכב האנושי שלו הוא כזה אז אנחנו צריכים לקבל את העובדה שהוא יורה על אזרחים תמימים וחפים מפשע. אתה משווה את עזה לגטו ורשה - איבדת קשר עם המציאות".



"נכון", כחלילי ענה לו, "אני חושב שאם אנחנו נצמדים לטענה שאסור להשוות דברים לשואה אז אנחנו בעצם מכחידים את זיכרון השואה. השואה אינה דבר שצריך לשכוח או לאסור לדבר עליה. השואה היא אלמנט היסטורי שאנחנו חייבים כל הזמן ללמוד ממנו לקחים ולהסיק ממנו מסקנות. לא ייתכן שאנחנו נבזה את זיכרון השואה בזה שנשכיח אותה כל הזמן ונאמר שאסור לדבר עליה. אתה יכול להמשיך להתעלם מחמאס, תמשיך להתעלם מהערבים, תמשיך לתמוך בחוק הלאום, לעשות הפרדות ולהתייחס לערבים כתת אדם".


 

ינון תהה: "מה אתה משווה בכלל? יהודים בגטו ורשה הפציצו את הפולנים סביבם? זה לא רציני וביזארי. אני מתייחס לערבים כתת אדם? אתה מתייחס לערבים כתת אדם. אתה מבין אנשים שיורים על אזרחים. עשינו טעות שבכלל העלינו אותך לשידור. כל השנים אמרת לנו שהבעיה היא הכיבוש, שיש מתנחלים ומחסומים. אנחנו הוצאנו גם את המתים מעזה ולא רק את החיים ועכשיו אתה מבין אותם כשהם יורים עלינו?"

"כשיצאנו מעזה לא עשינו הסכם עם חמאס, הוא לא היה קיים באותה תקופה", כחלילי הסביר, "יצאנו באופן חד צדדי. לומר שהם לא עומדים בהסכם זו גם איוולת פוליטית. אתה עושה הפרדה בין תושבי עזה הערבים לתושבי הגדה - הם עם אחד. חמאס רואה את עצמו כנציגו של העם הפלסטיני ומבחינתו כיבוש הוא כיבוש ולכן אתה חייב להתייחס אליו ברצינות. כיום אתה מזלזל בו".

התושבים פוחדים להפגין נגד חמאס

ינון סרב להסכים עם הטענות אותן העלה כחלילי: "איך אתה יכול לקבל ולהבין אנשים שיורים על אזרחים? אתה טוען שאתה מבין מדוע חמאס אינו בונה בתי ספר. הבטחתם שתהיה שם סינגפור. אם זה היה קורה הייתי טוען שהקב"ה הבטיח לנו את כל ארץ ישראל אך המנהיגים בעזה מוכיחים שהם בונים ודואגים לעם שלהם. הקב"ה הבטיח לנו את האדמה בעוד שכל שטח שניתן להם הפך למנהרות וטילים. תגיד לי אתה איך אתה יכול להבין את זה?" ענת הוסיפה: "התושבים פוחדים להפגין נגד חמאס והוא מחזיק אותם כבני ערובה".

"כשני מיליון תושבי עזה נתונים בצבת משולשת - גם ישראל, גם מצרים וגם שלטון החמאס. הם נמצאים בצרה ועל זה אין ויכוח. אין לי גם ויכוח עם העובדה שחמאס הוא ארגון רצחני שמשתמש בטרור כדי להשיג את מטרותיו אך אני אומר דבר נוסף. בואו נשים את עצמנו בנעליו, נהיה חכמים לרגע ונתעלם מהשנאה, האיבה והאינטרסים ונבין מה המוטיבציה שלהם".

לאחר שינון הסביר שהמוטיבציה של חמאס נובעת מרצונם לשוב לאדמות שלהם כחלילי סבר שצריך להתמודד עם זה. "אין מה לעשות, הם לא ייעלמו גם אם נרעיב אותם או אם נשים אותם מאחורי סורג ובריח. אם הדרישה שלהם זה לדון על גבולות במשא ומתן - עלינו לבחון איך אנחנו עושים את הדבר הזה. מה אפשר לתת ומה אי אפשר לתת, איפה הקווים האדומים שלנו וכך נדבר על העניין הזה פעם אחת ולתמיד".
אנשי חמאס ברצועה. צילום: קול אל-אקצא
אנשי חמאס ברצועה. צילום: קול אל-אקצא

עריכה: איתמר זיגלמן