מאבקם של ארגוני קהילת הלהט"ב נגד הממשלה על חוק הפונדקאות שעבר בקריאה השלישית בכנסת ומדיר גברים יחידנים וזוגות גברים מהזכות להורות באמצעות פונדקאות בישראל, עולה מדרגה. בצעד חסר תקדים קוראת האגודה למען הלהט"ב לעובדים להט"בים בכל רחבי הארץ לשביתה אזרחית כללית של יום אחד ביום ראשון הקרוב והערב (רביעי) יצאו ארגונים ופעילים להט"בים ל"צעדת זעם" בתל אביב לעבר קרית הממשלה. מאות מפגינים התאספו בכיכר הבימה וצעדו דרך רחוב קפלן תוך שהם חוסמים את צומת עזריאלי. הפגנה נוספת התקיימה מול מעון ראש הממשלה בירושלים.

מדוברות המשטרה נמסר כי במהלך ההפגנה בתל אביב נחסמו הרחובות הבאים: רחוב קפלן מרחוב אבן גבירול עד דרך מנחם בגין, דרך מנחם בגין לצפון ולדרום (התנועה תופנה לשיקוע), גבעת התחמושת מרחוב יגאל אלון עד דרך מנחם בגין (צומת עזריאלי). הרחובות נפתחו מחדש לאחר שהמפגינים התפזרו.
 אגודת הלהט"ב קוראת לחברות וחברי הקהילה להיעדר ביום ראשון ממקומות העבודה, לסגור את בתי העסק ולקחת חלק בפעילויות מחאה במרחב הציבורי. מדובר בקריאה ערכית שאינה מאורגנת או נתמכת בינתיים על ידי מי מארגוני העובדים היציגים ומנסה לראשונה לבסס מרי אזרחי מאורגן של קהילת הלהט"ב באמצעות שביתה וולנטרית של כל אזרח הומו, לסבית או טרנסג'נדר בישראל מעבודתו.

מחאת הלהט"בים בת"א
מחאת הלהט"בים בת"א


"לכל עובד ועובדת מותר לקחת יום חופש או חצי יום חופש בתיאום עם המעסיק ובוודאי ביום ראשון, ט' באב, שהוא יום בחירה. אנחנו מאמינות ומאמינים שברוב המקרים תהיה גם הסכמה של המעסיקים ונייעץ  לכל מי שיעלו שאלות בנושא", מבטיחים באגודה שהיא מיוזמי המהלך. במטה המאבק של ארגוני הקהילה כבר פנו לעשרות מעסיקים גדולים במשק ועדכנו אותם בדבר השביתה המתוכננת וגם עדכנו את נציגות ונציגי ארגוני העובדים הגדולים וארגוני המעסיקים. כחלק מהקריאה יוצגו לחברות וחברי הקהילה הלהט"בית מספר אלטרנטיבות ובהן היעדרות מלאה או חלקית מהעבודה במשך היום.
במטה המאבק של ארגוני קהילת הלהט"ב מוסיפים: "לאחר החלטת הקואליציה בכנסת לפעול נגד המשפחות הלהט"ביות החליטו ארגוני הקהילה הלהט"בית בישראל להחריף את המאבק שהחל בהפגנת האלפים מול קריית הממשלה בתל אביב ונמשך ליומיים של חסימת כבישים באזור המרכז ולהוביל אקט מחאה כלל ארצי", ומדגישים: "השביתה תתקיים ביום ראשון בו מציינות ומציינים את ט' באב כמחאה על שנאת החינם של הפוליטיקאים החרדים והשמרנים כלפי הקהילה הלהט"בית בישראל. מטה המאבק יעביר לאורך כל היום שידור חי בעמוד הפייסבוק של האגודה למען הלהט"ב בהשתתפות אמנים, עיתונאים, פעילים חברתיים ועוד".


חסימת צומת עזריאלי
חסימת צומת עזריאלי

 חן אריאלי יושבת ראש האגודה למען הלהט"ב, אומרת: "מאסנו בפוליטיקאים שמטיפים נגד שנאת חינם אבל פועלים כדי לפגוע, להדיר ולשלול זכויות מחברות וחברי הקהילה הלהט"בית. מאסנו בפער שבין התמיכה הציבורית המובהקת במשפחות הלהט"ביות לבין כניעת הקואליציה לתכתיבים של הסמוטריצ'ים והליצמנים. מאסנו בהבטחות הריקות של ראש הממשלה נתניהו ושל הליברלים בקואליציה שתומכים בנו בהצהרות ומצביעים נגדנו במליאה. שמחבקים אותנו במצעדים ומונעים מאיתנו להתחתן ולהקים משפחה. מאסנו באלימות שמופנית כלפינו, בהתעמרות הבירוקרטית, בעמדות החשוכות שמשמיעה הפקידות הציבורית. מאסנו בצביעות, בקיפוח ובאפליה. אני  קוראת לחברות וחברי הקהילה הלהט"בית להפגין סולידריות ולקחת חלק במאבק, כי זו זכותנו וחובתנו".
 
הזעם על הליברלים בקואליציה 
 
כמו שאריאלי מדגישה בדבריה, מפלס הזעם בארגוני הלהט"ב הגיע לשיא דווקא עם הודעת חברי הכנסת אמיר אוחנה, מהתא הגאה בליכוד, ומרב בן ארי, חברת השדולה הגאה בכנסת מכולנו, על כוונתם להגיש הצעת חוק פרטית לתיקון חוק הפונדקאות שעבר בקריאה השלישית בלחץ סגן שר הבריאות ליצמן מיהדות התורה. הסתייגות של ח"כ אוחנה לחוק שעלתה גם היא להצבעה במליאת הכנסת ולו היתה עוברת היתה מעכבת את כניסת החוק לספר החוקים, הופלה על ידי הקואליציה שאוחנה עצמו חבר בה, בין היתר על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו שרק יומיים קודם לכן הביע תמיכה בתיקון החוק.

מחאת הלהט"בים בת"א
מחאת הלהט"בים בת"א


אמנם נתניהו הדגיש כי לא בטוח שניתן יהיה לתקן את החוק הקיים לטובת גברים יחידנים (בשל לחץ הסיעות הדתיות) ותמך בחקיקה פרטית, אבל זה לא מנע מארגוני הלהט"ב להשתלח בראש הממשלה על המסר הכפול שבו מצד אחד הוא תומך בביטול אפלייתם בחוק בזכות הבסיסית להורות, ומצד שני הוא עושה הכל כדי לרצות את שותפיו הדתיים בקואליציה גם כשהיתה אפשרות להעביר את החוק עם ההסתייגות. 
 
זאת ועוד, בתיקון לחוק אמנם מבטיחים אוחנה ובן ארי להכניס למעגל הזכאים לפונדקאות בישראל גם גברים הרוצים להביא ילד לעולם ללא אישה, אבל הצעת חוק שכזאת בעיתוי הנוכחי עלולה דווקא לחבל בניסיון של ארגוני הקהילה הגאה שעתרו לבג"ץ נגד החוק לקבל סעד מבית המשפט שלא נוהג להתערב בחקיקה כל עוד הכנסת מציעה פתרון שנמצא עדיין בשלבי חקיקה שונים.

צעדת הלהט"ב בתל אביב
צעדת הלהט"ב בתל אביב


הסיכוי של תיקון לחוק הפונדקאות לטובת גברים יחידנים, בו תומך נתניהו, וזוגות גברים לעבור בקואליציה הנוכחית שואף לאפס. תאורטית הליכוד וכולנו יכולים לתמוך בו והתיקון יעבור בסיוע סיעות האופוזיציה אבל הצבעה כזאת יכולה לפרק את הממשלה, מה שלא מטריד במיוחד את ראש הממשלה עצמו משום שהבחירות בלאו הכי כבר באופק. גם אם לא יוקדמו הבחירות, תהליך החקיקה של הצעת חוק פרטית שכזאת יכול להתארך עד הבחירות ואף לאחריהן.
 
בג"ץ והפגנת זעם 
 
העותרים לבג"ץ נגד החוק, בהם עמותת אבות גאים והזוג איתי ויואב ארד-פנקס, מקווים בכל זאת שהעתירה התלויה ועומדת נגד אפליית זוגות גברים בחוק הפונדקאות תקבל מהשופטים שכבר העירו בעבר על אי השוויון בחוק את הפסיקה המקווה על אי חוקתיות של החוק. אבל בקהילה הגאה לא ממתינים לבג"ץ ואחרי יומיים של הפגנות ספונטניות וחסימות כבישים באזור תל אביב יוצאים שורה של פעילים וארגונים להט"ביים ל"צעדות זעם" שהראשונה שבהן מתקיימת הערב בין כיכר הבימה לקריה בתל אביב. 
 
ממארגני הצעדה נמסר: "ממשלת ישראל פתחה במלחמה נגד הקהילה הגאה - והקהילה תלחם בחזרה. הפרצופים המחויכים של ראש ממשלת ישראל בזמן שהצביע בעד השנאה ונגד הקהילה הגאה מראים את הניתוק הענק שלו ושל הממשלה מהעם".
 
 הצעדה בתל אביב
הצעדה בתל אביב