הרב הקונסרבטיבי, דב חיון, העומד בראש קהילת מוריה בחיפה, עוכב הבוקר (חמישי) לחקירה כי ערך חופות מחוץ למוסד הרבנות ועל פי החשד ערך גם טקס נישואים לפסולת חיתון. בסיום החקירה הוא שוחרר לביתו כשבכוונת המשטרה לחקור אותו פעם נוספת בשבוע הבא. התלונה במשטרה הוגשה על ידי מזכיר בית הדין הרבני בחיפה, בהנחיית הרב האחראי על תחום הנישואים ברבנות הראשית בחיפה וזאת בשל העובדה שהרב ערך טקס חופה בניגוד לחוק וההלכה לפסולת החיתון.



בעקבות התלונה נפתחה חקירה בתחנת חיפה והרב זומן אתמול לחקירה ומשלא הגיעה אליה הגיעו אליו הבוקר חוקרי המשטרה ועיכבו אותו לחקירה בתחנה בסיומה כאמור שוחרר. בהמשך ימסרו עדויות גורמים ברבנות הראשית ובבית הדין הרבני בחיפה ולאחר מכן ייחקר הרב פעם נוספת. נבדקים מקרים נוספים הקשורים לפעילות של הרב בניגוד לחוק ובחוסר סמכות.



בפוסט שפרסם ועורר את הסערה הציבורית סביב הנושא כתב הרב חיון כי "איראן כבר כאן! מתחיל את הבוקר בדפיקות בדלת בשעה 05:30 ושני שוטרים מזמנים אותי לחקירה. מתברר שבית הדין הרבני האורתודוכסי בחיפה הגיש תלונה נגדי על כך שאני עורך חופות. כרגע בתחנת משטרת חיפה".


"בשעה 5:30 בבוקר, שני שוטרים עמדו בכניסה לבית שלי והודיעו לי שאני מעוכב לחקירה, כי אני עורך חופות שלא כדין", הסביר בשיחה בגל"צ, "אתמול התקשרו וזימנו אותי לחקירה בעקבות תלונה של בית הדין הרבני. הודעתי להם שאני ביום עיון, ושהיום אני בבית הנשיא ללמד שיעור לקראת תשעה באב, ולכן אם אפשר לזמן אותי ליום שני, כי ראשון זה תשעה באב. לתומי חשבתי שזה ייגמר".



לטענתו, זאת פעם ראשונה שזה קורה לרב בישראל. "דפקו לי בדלת הבוקר, ולא הסכימו להגיד לי למה. ניסיתי להסביר שאני בדרך להתפלל ושאני הרב של בית הכנסת, אבל הם אמרו לי שאני יכול להתפלל בתחנה", הוסיף הרב, "הכניסו אותי לזינזאנה ולקחו אותי לחקירה. בדרך הודיעו לי שאסור לי להשתמש בטלפון יותר מדי". הוא הוסיף: "הפעלתי קשרים אישיים ושוחררתי בשעה שמונה בבוקר. אם לא הייתי עושה את זה, לא הייתי מצליח להגיע לנשיא".


בתגובה לשאלה על כך שמדובר בעבירה על החוק הפלילי אמר הרב חיון כי "לא הגיוני שממשלת ישראל לא מכירה בנישואין האלה, אבל אוכפת את החוק. אם הם לא מכירים בנישואין, אז אין פה חתונה".



"החוק מדבר על רבנים שמוכרים על ידי מדינת ישראל, אורתודוכסים, שעושים חתונות פרטיות. קונסרבטיבים לא מוכרים לרישום. הכוונה בחוק, היא שרב המוכר ברשימת הרבנים, לא רשם את הזוג", ציין, "בחודש הקרוב מתוכננות לי עוד מספר חופות. לפי החוק, צריך להקים כלא גם ליאיר לפיד, אברי גלעד וזהבה גלאון". הוא הוסיף ש"לקחו לנו את המילה כשר כשאני מפקח על קייטרינג. אסור לי להשתמש במילה כדת משה וישראל. רוב רבנינו אומרים כדת משה וישראל, ואני אמשיך לערוך חופות".



עוד אמר כי "אם ממשלת ישראל רוצה לעצור אותי - אני הראשון שאצעד לכלא". לדבריו, זה אבסורד, אנחנו מפלים בין יהודים. "אני שירתתי במדינת ישראל ומשלם מיסים. רוב היהודים בחו"ל הם רפורמים וקונסרבטיבים וההד שהאירוע הזה יקבל, לא יוסיף שום דבר", סיכם, "זה הד שלילי, מדברים על שנאת חינם שהובילה לחורבן ירושלים. אני לא יודע אם אעמוד לדין, אני ביום שני מגיע לחקירה, חבל בכלל שזה התחיל".



מהנהלת בתי הדין הרבניים נמסר ש"מדובר באדם שהשיא מעוכבי חיתון דבר שהוא פלילי ואסור על פי חוק. הרב חיון חיתן בני זוג כשבאותה העת אחד מהם היה ממזר - דבר שהיהדות והחוק אוסרים עליו באופן חמור. בנוסף התחמק מלהסדיר את הרישומים כפי שדורש החוק".



ממשטרת ישראל נמסר כי "מחובתה של משטרת ישראל לחקור כל עבירה שבוצעה בניגוד לחוק, ובפרט לאור החלטה מחייבת של מוסד שיפוטי מוסמך בישראל. גם במקרה זה פתחה המשטרה בחקירה לאור החלטה של בית הדין הרבני בחיפה לפיה בית הדין מורה למשטרת ישראל לחקור את הרב לאחר שעבר על חוק העונשין ופקודת הנישואין והגירושין בישראל. בהתאם להחלטה שיפוטית זו, מוקדם יותר השבוע זימנה אותו המשטרה לחקירה אך בחר שלא להתייצב במועד הנקוב. לאור זאת, נאלצה המשטרה לעכבו לחקירה הבוקר בסיומה שוחרר.



עוד נמסר ש"יודגש כי משטרת ישראל הינה רשות מבצעת הפועלת רק בהתאם להוראות החוק (הרשות המחוקקת) ולהחלטות שיפוטיות (הרשות השופטת). מכאן ראוי שכל טענה ביחס לנושא תופנה לגורמים המחליטים ולא לאלו שמחוייבים עפ״י חוק לאכוף את אותן החלטות".



מנכ"ל חדו"ש לחופש דת ושוויון, הרב עו"ד אורי רגב, המייצג את הרב חיון, אמר כי יפנה הבוקר ליועץ המשפטי לממשלה ולמשטרה "במחאה חריפה על העמדת משטרת ישראל לרשות הממסד הרבני האורתודוכסי כדי להאבק את מאבקה נגד חופש דת ומצפון בישראל".



רגב הדגיש בפנייתו כי בעבר דרש הבהרת מדיניות פרקליטות המדינה באשר להעמדה לדין על עריכת נישואין מחוץ לרבנות, והובהר לו בכתב כי החוק יופעל רק במקרים בהם הנישואין מוכרים על ידי הרבנות על פי ההלכה. "ברור שזה אינו המקרה, ולפיכך נדרשו הפרקליטות והמשטרה לעצור את החקירה ואת הפגיעה הגוברת בחירות הנישואין וחופש הדת בישראל", אמר.